Paard (tink)moeilijk onderin te rijden door dikke nekspier?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Quinzy

Paard (tink)moeilijk onderin te rijden door dikke nekspier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 11:21

Zoals jullie misschien wel gelezen hebben was dinsdag de paardentandarts op bezoek bij mijn tinkermerrie Sweety
viewtopic.php?f=53&t=470082&hilit=
Nu is het mij al zolang als ik Sweety heb opgevallen dat ze net achter haar kaak een enorme spiermassa heeft. Echt een bobbel. Ik heb zelf ooit de veearts ernaar laten kijken omdat ik dacht dat ze opgezette klieren had ofzo. Maar hij zei ook dat het niks was.
Nu ben ik de laatste weken erg intensief aant rijden (alleen recreatief lang het bos in) en nu viel het me op dat die 'bobbels' weer extra opvielen.
Nu was die tandarts er toch dus ik denk vraag het hem eens.
Hij keek en zei meteen dat zijn spieren maar volgens mij kan jij haar bijna niet onderin rijden klopt dat?
En dat is indd waar ik heb zelf al een hele tijd pessoa werk met Sweety gedaan, mijn lesgeefster rijd er soms eens op en zelf zij moet zichzelf echt in't zweet werken om Sweety onderin te krijgen.
Volgens de tandarts is dat dus heel normaal omdat ze dus echt geen plaats heeft om onderin te lopen. Die dikke spier zit daar in de weg. Ik vond dit heel intressant om te horen eigenlijk. Sweety hoeft voor mij helemaal niet onderin te lopen want we rijden toch enkel buiten. Maar nu weet ik tenminste waarom het nooit lukte en dat ik het niet moet blijven vragen van haar.
Volgens hem letten vele dresuur ruiters ook op die spier want als die dus te groot is kunnen ze nooit heel goed onderin blijven lopen.
Ik zet deze vraag dus daarom ook niet bij het tinkerforum omdat ik ook graag de reacties van dressuur/gewone ruiters wil hierover. hebben jullie hier ooit al eens over gehoord?

Quinzy

Re: Paard (tink)moeilijk onderin te rijden door dikke nekspi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 13:16

Heeft hier helemaal niemand ervaring mee?

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 13:38

Dit klopt. Een paard wat daar veel ruimte heeft, buigt makkelijker in. Ik rij zelf op een springpaard met een zware kaak en die buigt ook moeilijker in dan mijn dressuurpaard die een lichtere verbinding heeft.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 13:39

Heb je toevallig een foto waar die bobbel/spier duidelijk op te zien is?
Jordy heeft een vrij zware hoofd/hals verbinding, maar ik kan hem op iedere hoogte instellen die ik wil, ook ldr. Hoewel opgericht lopen voor hem gemakkelijker is.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 13:51

Mijn paard heeft ook dikke nekspieren. Maar puur omdat die ver ontwikkeld zijn, omdat hij vroeger uit protest altijd sterren liep te kijken. Hij heeft dus ook veel moeite om laag te lopen, vanwege die spieren, maar ook omdat zijn 'hoge hals' spieren dus heel slap zijn. Veel oefenen en trainen maakt het uiteindelijk wel beter hoor

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 15:37

Volgens mij moet je zo'n probleem al een heel eind kunnen oplossen door 'm eerst goed op lengte te rijden.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 16:02

Bij ons op stal hebben ze een c pony die dat ook heeft, ze maseren die spier en wordt daar toch een stuk soepeler door,

renske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 16:10

Mijn paard heeft dit ook. Op haar wangen heeft ze dan die bobbel/spieren zitten en ze heeft een enorme onderhals. (Onderhals ook door sterren kijken). Nu zei mijn intructrice dat als ik haar laag rijd ze meer spieren op haar hals krijgt en dat die wang spieren daarachter verdwijnen.

En nu moet je haar daarom naar beneden rijden om weer mooie vlak hals te krijgen en ik gebruik daar het touwtje van Haanstra voor. Hij neemt gewoon een touwtje van 4 meter via zijkant zadel door bitringen aan singel. Werkt echt super! Want paard kan nu niet met hoofd omhoog, je kan zelf kiezen hoe laag en jij hoeft niet elke keer alleen op laag rijden te concentreren.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 16:20

Klopt renske, als je longeert zo met de touwtjes, gaan ze met hun hoofd praktisch op de grond lopen met wat oefening, bij mijn paard werkt het super.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 20:05

Ik zal proberen er morgen een foto van te nemen. Laag lopen doet sweety wel in draf loopt ze zelf met haar neus over de grond als ik dat toelaat. Maar (hoe moet ik dat uitleggen) het echt onderin lopen lukt niet. Maar dat laag lopen is volgens jullie ook al heel goed?

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:40

Ja, door dat laag lopen zullen haar bovenste halsspieren beter ontwikkeld worden. En denk ik dat ze in deze houding die dikke spier niet aanspant, zo zal dus deze spier uiteindelijk slinken doordat de sterkte afneemt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:58

Quinzy: in de In de Strengen van de laatste keer staat ook een artikel over hoofd/halsverbinding. Misschien is dat ook interessant om te lezen.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 09:48

Bedankt voor de tip eens kijken of ik dat blaadje hier in belgie kan vinden want veel paardenblaaden heb je hier niet behalve de "bit" en de "hoefslag"
Kan je het niet inscannen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 09:51

Hij ligt al bij het oud papier helaas
Misschien is er een andere bokker die het nog heeft liggen?