Willemieke @ work. (fries!)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wendy007

Willemieke @ work. (fries!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 10:43

Hoi,

Ik heb laatst mijn friese merrie Willemieke weer even gelongeerd.
Het ging erg goed, mijn zus brenda (Gizzmo hier op bokt.) heeft de foto's gemaakt. Hier komen ze!

Afbeelding
Klaar om te beginnen!
Afbeelding
Afbeelding
Over de balkjes.......
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Kusje!!!
Afbeelding
De andere kant om, hier trok ze in het begin nogal......
Afbeelding
Afbeelding
en klaar!!

Wat vinden jullie er van?

Commentaar is welkom..............

Chubby

Re: Willemieke @ work. (fries!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 11:09

Ik vind het een leuk paardje, maar denk dat je haar wat kort hebt vastgezet. Wat is je bedoeling daarmee?

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 11:16

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Joosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 11:18

Heel mooi paardje, maar ik denk ook dat je haar beter wat meer ruimte kunt geven, dan kan ze wat meer ontspannen.
Op deze manier trek je haar eigenlijk naar beneden, terwijl het beter is dat ze zelf gaat door een lichte druk van de teugels...
Suc6 ermee!

wendy007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 11:20

Chubby schreef:
denk dat je haar wat kort hebt vastgezet. Wat is je bedoeling daarmee?

Ja misschien net iets te kort. Als ik haar langer zet drukt ze haar er heel erg uit met d'r hoofd en zet ze haar achterhand er ook zowat niet meer onder. Vandaar ook die passoa. zonder passoa sloft ze maar wat.

wendy007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 11:23

Japke_Z schreef:
heb je nou ook nog de longeerlijn via het bit aan de singel vastgemaakt, lijkt mij niet erg fijn voor paardjelief.....

Ja doe ik altijd bij haar, zo kan je iets buiging vragen in plaats van dat ze anders de aandacht er niet goed bij houd. Deze merrie gaat er veel fijner door lopen door haar zo vast te zetten dan dat je hem onder het bit door haalt of achter de oren langs.

MarNouv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 12:38

Hey wen,leuke fries.Rijd je daar ook wedstrijden mee met die?!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 13:45

Sorry, ik wordt misselijk van een pessoa teugel en alles wat er op lijkt, hoe goed de bedoelingen er achter ook zijn. Daarom verder maar geen commentaar. Wel een mooi paard.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 13:55

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 13:58

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

wendy007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 14:37

MarNouv schreef:
Hey wen,leuke fries.Rijd je daar ook wedstrijden mee met die?!

Hoi marielle,

ja dit is Willemieke met haar ben ik gestart.

Wendy.

wendy007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 14:42

Japke_Z schreef:
een pessoateugel kan een fijn hulpmiddel zijn, maar net als bij alle andere hulpmiddelen moet je er voorzichtig mee omgaan. Op deze foto's zie ik veel spanning, het paard heeft de staart tussen de billen geknepen en loopt in een valse houding.

Ik zie echt geen valse houding en ze knijpt al helemaal niet met d'r staart tussen d'r billen. maar dat is jouw mening.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 14:45

Ik zie dit paard toch liever wat lager lopen.
Dit is iig niet de juiste stand voor haar.
Het is wel een mooi paard!

wendy007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 14:46

Japke_Z schreef:

wendy007 schreef:
Ja doe ik altijd bij haar, zo kan je iets buiging vragen in plaats van dat ze anders de aandacht er niet goed bij houd. Deze merrie gaat er veel fijner door lopen door haar zo vast te zetten dan dat je hem onder het bit door haalt of achter de oren langs.

buiging vragen hoor je niet op het bit te doen maar op het been, dus niet de voorkant naar binnen trekken,zoals veel mensen doen, maar de middenhand naar buitenduwen.

Kan dan wel zo zijn dat je met je been buiging hoort te vragen maar die heb je niet met longeren en dit is een manier om hem niet als een plank rond te laten lopen.
[/quote]

Nikos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 15:20

Citaat:
Kan dan wel zo zijn dat je met je been buiging hoort te vragen maar die heb je niet met longeren en dit is een manier om hem niet als een plank rond te laten lopen.

een andere manier is om gewoon veel overgangen te rijden en je paard lekker ontspannen te laten lopen.
Dit staat veel te strak

Citaat:
maar deze merrie loopt veel lekkerder als je haar zo strak zet

Nee, deze merrie loopt voor jou oog veel prettiger! Jij vind dit er waarschijnlijk prettig uitzien, maar je paard denkt hier heel anders over zo te zien

Jooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 15:20

Japke_Z schreef:
idd, erg strak vast gezet, en heb je nou ook nog de longeerlijn via het bit aan de singel vastgemaakt, lijkt mij niet erg fijn voor paardjelief.....

Er is niks mis met de longeerlijn die op deze manier is vastgemaakt. Op deze manier dient de longeerlijn als de binnenteugel waar je normaal bij het rijden ook mee speelt. Natuurlijk moet je het paard wel meer touw en zo ook meer ruimte geven als het eenmaal daalt. Ik zou dit paard ook liever wat losser zien.. ik ben het wel met de rest eens dat het allemaal net wat te strak zit, maar je bedoeling is vast goed

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 15:26

Ik vind het er zo niet fijn uitzien. Het paard wordt in een onnatuurlijke houding gedwongen. Veel losser die pessoa, en als ze dan naar beneden komt, is het tenminste op een eerlijke manier!

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 17:39

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 17:45

mooii paardje..
maar waarom al die fratsen aan zn lijf?
als hij als een plank loopt, kan je dat denk ik beter oplossen door er op te gaan zitten i.p.v. hem zo te longeren.. als je echt al die teugels eraan wil, zou ik ze wat losser doen.. friezen geven al snel aanleuning vind ik zelf, dat moet je dus niet gaan forceren door hem omlaag te sleuren..

wel een heel mooi paardje.. is hij van jou?;)

Gizzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 19:39

okay, nu mag ik vast wel even.. zoals jullie konden lezen ben ik de zus van wendy de fotografe van deze foto's en zal jullie eens iets over het paard vertellen

Willemieke is een paard die als ze eenmaal loopt het hoofd heel gemakkelijk in deze houding houdt.. zonder te trekken of wat dan ook.. Deze passoa staat dus niet te strak, en ze heeft er geen last van.. dit weet ik omdat ik haar ook rijdt en ik de teugels dan gewoon losjes in mijn handen kan houden als ze aan de teugel loopt..
'
en over het knijpen van de staart, dat lijkt misschien zo, maar ze heeft een ongelovelijke dikke staart (zo dik dat die bijna niet te omvatten is met 1 hand.. ) die dus gewoon hangt, heb nog nooit anders bij haar gezien (behalve als ze met dr staart zwaait)

nu nog over de valse houding en de spanning, ik weet niet waar je die ziet, maar ze is redelijk overbouwd..

En voor iedereen, ik ken dit paard en zou het ook zien als er iets zou zijn.. ze loopt ontspannen, is ontspannen, mijn zusje weet wat ze doet.

friezegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 19:45

[quote="Gizzmo"]
Willemieke is een paard die als ze eenmaal loopt het hoofd heel gemakkelijk in deze houding houdt.. zonder te trekken of wat dan ook..
quote]

dus dat moet je dan niet toestaan.. want hoe ze nu loopt is echt niet natuurlijk hoor

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 19:49

Ik vind de pessoa juist een goede hulpteugel om mee te longeren! Zeker bij een Fries, dit omdat die nog wel eens de neiging hebben om in een soort 'nep krulletje' te gaan lopen. Het is prima om je paard hier regelmatig mee te longeren! Ik gebruik 'm ook regelmatig en mijn fries gaat hier echt heel mooi van zakken. Als tip wil ik je meegeven om de pessoa wat lager te zetten. Je zult zien dat je paardje dan net iets mooier doorzakt. Nu loopt ze er af en toe net tegenin.

Leuke fries hoor! Wat is haar afstamming en welke klasse rijd je met haar?

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 19:52

OemmiejO schreef:
mooii paardje..
maar waarom al die fratsen aan zn lijf?
als hij als een plank loopt, kan je dat denk ik beter oplossen door er op te gaan zitten i.p.v. hem zo te longeren.. als je echt al die teugels eraan wil, zou ik ze wat losser doen.. friezen geven al snel aanleuning vind ik zelf, dat moet je dus niet gaan forceren door hem omlaag te sleuren..

wel een heel mooi paardje.. is hij van jou?;)

als je hem op een goeie manier met pessoa longeert kan je paard er juist heel soepel door worden...
ben het er mee eens dat deze wel een beetje strak zit...
vind het wel een mooie fries

wendy007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 20:29

Marliesvr schreef:
Leuke fries hoor! Wat is haar afstamming en welke klasse rijd je met haar?

Bedankt voor de tip! Ik zal haar ook eens lager zetten, ik wissel het zo nu en dan ook wel eens af. Het is maar net hoe ze met het rijden is.

Willemieke is een Krist x Bendert. Krist is met het afstammelingenonderzoek afgekeurd. Willemieke heeft meegelopen in de test. Ik ben nu B met 2. Ze heeft erge moeite met de rechter galop.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:32

Zou de hulpteugel een halve meter langer doen aan beide kanten