Paard gaat stilstaan...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jennifer

Paard gaat stilstaan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 22:32

Tagitta heeft 2 weken stilgestaan omdat ik een gekneusde enkel heb. Het gaat nu al weer wat beter en ben weer begonnen met rijden.

Nu heeft Tagitta een nieuw 'grapje'. Ze gaat steeds pal op de rem en dan krijg ik haar ook niet meer vooruit. Ik vraag eerst rustig met mijn been of ze naar voren wil, dan iets harder, nog harder en als laatst probeer ik het zelfs met zweep maar ze gaat niet voorwaarts. Het lijkt erop dat ze dan juist meer 'dichtslaat' ze kruipt dan helemaal in elkaar.

Heeft iemand tips?

Casca

Re: Paard gaat stilstaan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 22:54

Is er dan niet iemand in de buur die haar even weer voorwaarts kan helpen (of even een paar passen meelopen of logeerzweep erachter)?? ze moet wel even doorhebben dat het niet mag. maar je geeft zelf al aan dat ze het dan gewoon niet snapt als je haar slaat dus leg het een beetje aan haar uit.. (ja, moeilijk, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 23:08

lekker stil laten staan, en dan niet voowaarts gaan drijven zoals ze verwacht maar..........in de achteruit!!!!

of zijwaarts gaan, vooral niet doen wat ze van je verwacht, t is gewoon een truukje omdat ze even geen zin heeft om naar je te luisteren...
doorzetten lekekr achteruit laten lopen en dan weer voorwaarts gaan, je wint vanzelf en dan houd ze wel op.
succes!

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 09:51

Als ik alleen ben dan zorg ik gewoon dat ze opzij gaat en dan weer gaat lopen. Toen mijn instructrice erbij was, ging zij met de zweep erachter staan. Maar dat was ook geen succes, daar werd ze helemaal nerveus van.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 11:50

ellepel schreef:
lekker stil laten staan, en dan niet voowaarts gaan drijven zoals ze verwacht maar..........in de achteruit!!!!

Dat kan dan dus ook niet, achterwaarts is een begrensde beweging voorwaarts en het dier gaat dus gewoon in de staak.
Met een beetje slimme dieren heb je binnen de kortste keren een beest wat op zijn achterbenen staat te dansen.

TS: ik neem aan dat het een pony is die al doorgereden is en dus been- en zweephulpen al goed kent? In dat geval toch eens goed naar voren zetten op wat voor manier dan ook (been/spoor/zweep/longeerzweep). Dan wordt ze maar een keer zenuwachtig, als ze maar weet dat ze voorwaarts moet!

Als je haar via een paar pasjes opzij naar voren gezet krijgt: ook prima maar rijd haar dan daarna een paar rondjes actief in hoog tempo door de bak heen.

Probeer in de training aandacht te besteden aan een snelle reactie voor je been.

Heel veel succes ermee en rijd het er zo snel mogelijk uit voor het ontaardt in een steigerende pony!

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 12:22

Urielle: Tagitta is een paard van 1.72 ze is 5 jaar en heb haar nu 2 maanden. Ze is eigenlijk verwaarloosd met rijden. Ze kent nu wel gewoon overgangen van stap-draf-galop etc.
Ze begint nu ook wat meer erdoor te lopen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 13:14

tip: stilstaan, gewoon stilstaan, tot vervelends aan toe, stil staan, ook als ze weg wil lopen, stil staan. Zij wou stil staan dan moet ze ook stil staan!

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 13:54

Qimm schreef:
tip: stilstaan, gewoon stilstaan, tot vervelends aan toe, stil staan, ook als ze weg wil lopen, stil staan. Zij wou stil staan dan moet ze ook stil staan!

Ook al duurt het heel lang? Gewoon stil blijven staan?
Hmm.. is ook wel een goede tip idd. Ik ga nu rijden en zal wel wat uitproberen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 14:16

joeylover schreef:
Urielle: Tagitta is een paard van 1.72 ze is 5 jaar en heb haar nu 2 maanden. Ze is eigenlijk verwaarloosd met rijden. Ze kent nu wel gewoon overgangen van stap-draf-galop etc.
Ze begint nu ook wat meer erdoor te lopen.

Oeps sorry, ik dacht dat het om een pony ging (geen idee waarom!)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 14:29

joeylover schreef:
Qimm schreef:

Ook al duurt het heel lang? Gewoon stil blijven staan?
Hmm.. is ook wel een goede tip idd. Ik ga nu rijden en zal wel wat uitproberen.

Neem een hele hoop geduld mee, ga desnoods een uur stilstaan. Paarden vinden het niet leuk als je hun spelletjes tegen hen keert.

Bianz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 17:00

Wat grappig dat ik dit topic tegen kom; mijn verzorgpony deed dit nl ook toen ik een paar dagen geleden voor het eerst op hem reed! Hij is een Haflinger van 5 jaar en ik gooi het nog maar op uitproberen; ook hij is verwaarloosd in het rijden het afgelopen jaar. Zat toen zonder zadel dus wilde nog niet meteen alles uit de kast halen om hem voorwaarts te krijgen en heb dus ook pasjes zijwaarts geprobeerd. Volgende keer neem ik iig ook een zweepje mee! TS: hoe ging het vandaag bij jou? Ben benieuwd!!

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 19:47

Met zweep en sporen rijd ik zowieso al

Ik heb eerst geprobeerd om gewoon stil te blijven staan. Maar dat was geen succes, ze ging op rust staan en dommelde in slaap.....
Toen heb ik het volgende gedaan: elke keer als ze stil ging staan zeggen: nee, kom op voorwaarts (of iets wat erop lijkt) en als ze dan weer voorwaarts ging heb ik haar de hemel in geprezen. Ze heeft het nog wel wat vaker gedaan, maar ze was iig niet zo 'bang'. Vanaf vandaag kan ik ook weer volledig rijden. Dus morgen weer proberen. Moet zeggen dat ze ook wel erg stijfjes was

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 22:17

Ja je hebt meerdere optisch..

Als je paard bang is, oid, idd met je stem vooruit praten, en als ze het doet haar de hemel in prijzen

Is je paard echter gewoon stront en stront eigenwijs, een ruiter erop die een goede zit heeft, en op strafkamp met de pony

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 22:24

veraA schreef:
Ja je hebt meerdere optisch..

Als je paard bang is, oid, idd met je stem vooruit praten, en als ze het doet haar de hemel in prijzen

Is je paard echter gewoon stront en stront eigenwijs, een ruiter erop die een goede zit heeft, en op strafkamp met de pony

Ze is dus absoluut niet eigenwijs! Het is een heel meegaand paard.
Mijn pony was dat dus wel, die bedacht steeds weer grapjes om niet te hoeven werken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 22:29

mijn pony doet het wel es op buitenrit, gaat ie gewoon stilstaan....

drijven,tikje met zweep, mopperen helpt niks, hij blijft staan.
dus draai ik een shaggie( ja moet toch wat doen of niet?)

tegen de tijd dat ik die gedraaid heb is hij alweer zat en loopt lekker door