Paard met geen mogelijkheid in water of modder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Minou

Paard met geen mogelijkheid in water of modder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 13:40

Hallo,

Ik heb een vrij groot probleem met mijn paardje, hij is nu 4 maanden onder het zadel, en over het algemeen zeer braaf. Hij gaat het liefste naar buiten. Als ik dan naar buiten ga, wil hij met geen mogelijkheid door een plasje of een iets drassig stukje weg. Hij draait zich dan zo snel mogelijk om op zijn achterbenen. ( echt snel) of knalt gewoon tegen andere paarden op. Ik vind dit zelf heel vervelend. Hij is heel sterk, trok me in het begin ook vaak uit het zadel. Doet dit gelukkig niet meer. Maar als hij denkt ik ga erlangs dan gaat hij er ook langs en dan heb ik niks meer te vertellen. Hij is gewoon zo ontzettend sterk. En ben eigelijk een beetje ten einde raad, aangezien de winter straks voor de deur staat en ik toch graag zonder ongelukken een rondje naar buiten wil. Iemand goede tips?

__PSM__

Re: Paard met geen mogelijkheid in water of modder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 13:53

niet doorduwen en over een jaartje als hij alles kent gewoon rustig opnieuw proberen, desnoots gewoon in galop dr overheen en steeds langzamer, is geen perfecte oplossing maar bij mij werkte het wel!

Zou me er iig niet teveel over opwinden!!

Succes

Steph__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 15:00

Idd, gewoon niet dwingen en zelf niet te druk om maken.. Er zal eens een eerste keer zijn dat hij het niet eens doorheeft dat ie erdoorheen loopt ..

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 19:59

Nou dat verzorgbeest van mij is koppig joh.. Er lag een plas en ik wilde er aan de hand doorheen. Met behulp van een bakje bix ben ik een half uur bezig geweest. Uiteindelijk ging hij er hardstikke makkelijk doorheen, ook zonder bix. Bij hem was het echt gewoon uitproberen, spelen, puberen, koppig zijn. Ik moest dus echt geduld bewaren en vooral niet opgeven. Maarja ik had het een stuk makkelijker, hij is niet zo groot. Alleen wel ontzettend slim.

Misschien lukt het met aan de hand proberen, bijvoorbeeld iemand die meeloopt. DAn wel een echt sterk iemand, als het kan groot en breed. En dan gewoon rustig door een miniplasje stappen, en doe alsof hij geweldig is als hij dat doet. Slecht gedrag negeren.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 20:51

Super dat je in ieder geval de waterplasjes niet mijdt. Er zijn genoeg ruiters die er elke keer omheen rijden.
Mijn huidige paard is aangeschaft om ermee te gaan crossen. Dan is het heel belangrijk dat ie het water in gaat.

De eerste keer dat het geregend had (hij was toen 4,5) gingen we buitenrijden en hij wilde absoluut niet door de plassen heen. Bij zijn vorige eigenaresse had hij geleerd dat ie daar altijd omheen mocht. We hebben heel lang staan te ploeteren maar inmiddels ben ik erachter dat een zweep niet helpt, en halsklopjes ook niet.

Het beste wat je nu kunt doen is een ander paard dat het niet zo eng vind voorop laten gaan, en dan heel rustig met de van jou er achteraan. Zeer grote kans dat ie het dan wel doet.

Die van mij is iig heel safe op de waterbak in de cross!

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 22:56

Daar sluit ik mij helemaal bij aan. Die van mij wilde ook niet door het water. Tot ik een keer op een bospad terecht kwam waar het water echt heel hoog stond (het had hard geregend). De enige optie leek terug. Net op dat moment kwamen er twee ruiters aan met paarden die het gewend waren en ik heb mijn paard er achteraan gestuurd. Sindsdien gaat ze door de plassen als ik het van haar vraag (als ze de kans krijgt, loopt ze er toch omheen )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 23:05

mijn pony gaat niet door diepe plassen waarvan hij de bodem niet kan zien en eigenlijk geef ik hem groot gelijk!!!
stel dat t wel tien meter diep is???

grapje, maar modder kun je hem wel aan wennen laten, dan op een heel klein stukje grond zetten wat drassig is, dan moet hij er wel doorheen lopen,beetje flauw maar werkt wel bij veel paarden, verder is t een kwestie van vertrouwen...

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 22:05

wij hebben sinds een maand of 3 een nieuwe merrie...
zij liep dus ook altijd te klooien bij water, maar werd daarbij ook levensgevaarlijk, denk daarbij aan... op een auto springen tijdens het steigeren, opzij springen zonder er bij na te denken dat er ook fietsers konden rijden
op gegeven moment werd het zo erg dat ze het erf niet meer af "durfde".... mevrouw was in de pubertijd en was erg dwars
toen zijn wij op een avond er eerst naast gaan lopen... we hebben aan het einde van het pad een mega plas gecreeërd... en op gegeven moment ben ik er maar op gegaan... eerst liep er iemand naast me met bak brokken...
en toen langzaam aan steeds minder mee lopen.. en ik kon in stap, draf en achterstevoren de plas door....
het is nu ook bijna helemaal over..
EDIT: ze is nooit echt op een auto gesprongen ... maar altijd neiging tot ..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 23:29

Bij ons in de buurt is een boer die een tweespan met hafjes heeft, die durfde ook nooit door plassen water heen.
Hij heeft ze toen eerst over een groot blauw zeil leren lopen, gewoon in de wei, dat vonden ze eerst heel eng, maar toen ze eraan gewend waren durfde ze ineens ook door waterplassen heen!
Ik vond t eigenlijk maar een raar verhaal, maar wie weet werkt t echt wel

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 23:31

jah er was iemand op stal die heeft zo'n zeil onder/voor de voerbak gelegd... en tsja... toen hij honger had moest ie toch echt in de buurt komen... beetje hard maar heeft geloof ik wel geholpen...niet mijn methode haha

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 17:18

allemaal hartstikke bedankt, ik ga eens wat van jullie tips uitproberen!!

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:30

Ik heb ook een tijdje op een paard gereden wat absoluut niet door de plassen wou. Meestal liep ik al achter een ander paard, omdat hijzelf nogal groen was, maar hij liep er niet achteraan door de plassen. Gewoon eromheen, ongeacht wat jij deed..
Na een paar keer achter een boom met mijn been blijven haken, wat zeer doet en gevaarlijk is, heb ik hem een behoorlijke tik verkocht waar die van schrok de plas insprong, en toen was het niet ''eng'' meer

Wat ik ook heb gehoord is dat je een neusbontje kan proberen, hierdoor kan het paard de weerspiegeling niet meer zien waardoor het ''enge'' weg is, ik heb geen idee of het echt werkt

En anders zou ik er veel geduld in steken, en inderdaad aan de hand proberen

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 22:14

jah vaak is geduld toch echt de beste oplossing...
vandaag zijn we nog met dat "waterangst" paard naar het bos geweest, en ze draafde stoer door de plassen

Hoffa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 23:40

Het ligt er naar mijn idee een beetje aan waarom een paard niet door een plas heen gaat. Mij merrie, plost vrolijk door de plassen als ik erop zit, maar als ik ernaast loop en we komen een klein plasje tegen loopt ze eromheen. Stel je voor dat je natte voeten krijgt. Als ik haar er bewust in stuur doet ze het wel.

Maar zij is absoluut niet bang. Als je een paard hebt wat wel bang is, is rust en geduld de enige manier. Naar mijn idee.

Hij kan natuurlijk ook aan het puberen zijn. Dan mag je wel iets stenger voor hem zijn. De hulp van een ander paard, als goede voorbeeld kan dan helpen. gewoon geduld hebben!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 13:20

Dit is dan zo´n pony die nooit door water wilde, tot ik haar ging rijden...
Gewoon net doen of het er niet is, voor je uit kijken, been, zit, met de teugels recht houden, maar meer niet. Als hij stopt, mag best even. Maar op een gegeven moment wel wer aandringen. Elke pas in de goeder richting belonen. Achteruit of omkeren mag niet. Meteen zit, been, pets en doordraaien, soms helpt het ze er achterwaarts of zijwaarts in te krijgen. Zelf niet naar de plas staren is een van de belangrijkste dingen. Focus op waar je heen wilt.
Het helpt enorm als je kunt oefenen onde rustige omstandigheden, dat je dus niks anders te doen hebt en niet persee ergens heen moet en zonder pottekijkers (stuurlui aan wal).
Afbeelding
Ik had er ook eentje (Blitser, in mijn profiel te zien) die haar voetjes niet nat wilde hebben. Die kon ik ook niet afspuiten, maar gewoon blijven doen, en later hoefde ik haar noet eens meer vast te zetten. (Die was eerst ook bang voor spuitbussen, maar ik bleef elke dag een spuitbus gebruiken).
Gewoon, nogmaals, net doen of het geen probleem is, werkt het beste.

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 11:30

die van mij wil ook niet door plassen heen hij zal maar natten voeten krijgen.

ik rij heel veel in het bos als het echt niet anders kan gaat die er met moeite door heen in stap

maar als ik aan het draven of galoperen ben en hij zit een plas maakt die een grote zij sprong of een mooie stop voor de plas.

ik denk dat ik ook maar aan de hand ga oefen met biks. kijken hoe dat gaat

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 20:32

Het is niet dat een paard geen natte voeten wil. Ze zijn een donkere vlek en als het tegen zit, schitterd het ook nog eens door het zonlicht.
Ze zien het als een gat (onder het water zit tenslotte ook een gat) en gaan er dus liever niet doorheen.

Je moet je paard zoveel vertrouwen kunnen geven dat hij er wel doorheen gaat. Onze Sem liep eerst ook bij ieder plasje erom heen, met een bocht. Negeren.
Na een paar maandjes lekker trainen en vertrouwen op bouwen vloog hij zo door de waterbak heen op wedstrijd. Alsof hij niet anders deed.