Doe-het-zelf-tips 'Hoe word ik een betere ruiter'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Doe-het-zelf-tips 'Hoe word ik een betere ruiter'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 12:05

Natuurlijk: goeie instructie is waar goed rijden mee begint.
Maar je hebt natuurlijk niet altijd je instructeur bij de hand als je aan het rijden bent. Soms zit je zelfs tijdelijk zonder instructie. Hoe kun je dan toch blijven leren als ruiter? Ik heb hier een paar eigen doe-het-zelf-tips en hoop op aanvulling van jullie kant ...

* Leg een goed boek over rijkunst, zo'n pil waar je nooit in 1 keer doorheen komt, naast de WC zodat je daar steeds een stukje uit kunt lezen (onder je kussen mag natuurlijk ook )

* Stel je, als je aan het rijden bent, voor dat je les krijgt van een heeele goeie instructeur. Wat zou die te zeggen hebben over je rijden?

* Laat iemand jou en je paard filmen tijdens het rijden en bekijk de beelden kritisch. Kan heel nuttig (en heel confronterend ) zijn!

* Hou een tijdje een 'logboek' bij van de training van je paard

* Neem eens de tijd om heel goed te kijken naar iemand die erg goed rijdt: hoe zit hij/zij, hoe geeft hij/zij hulpen, hoe is de reactie van het paard? En probeer je de volgende keer dat je zelf rijdt voor te stellen dat jij die goeie ruiter bent.

Benieuwd wat er nog meer te verzinnen valt!

Urielle

Re: Doe-het-zelf-tips 'Hoe word ik een betere ruiter'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 12:09

* bekijk tijdens het poetsen kritisch de bespiering van je paard (heeft hij teveel spieren in de onderhals, zitten er 'deuken' in de bespiering, is zijn bespiering wellicht teruggevallen, heeft hij wel bespiering in de hals maar te weinig op zijn kont?) en analyseer dan je training.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:10

* Zorg voor afwisseling, is leuk voor jezelf en je paard.

* Als je aan het rijden bent, hou dan altijd je doel in gedachten.

* Heb veel geduld, soms kunnen paarden idd wel is vervelend zijn, maar vaak doen ze het echt niet expres.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 15:09

hee dat is handig! zo'n topic.

* en als je een keer geen geduld heb stop dan gewoon en denk niet 'JA MAAR HIJ DOET HET NIET EN HET MOET WEL!!!' nee ga uitstappen en slaap er een nachtje over. gevecht werkt aaf rechts, volgende keer beter.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 15:16

* bedenk een doel voordat je opstijgt bijv. (bij een jong paard) vandaag wil ik dat hij leert om een paar pasje zijwaarts te wijken
- maar je doel kan van alles zijn

* beloon je paard en jezelf uitgebreid als je je doel van de dag gehaald hebt en je kunt ervoor kiezen om dan meteen uit te gaan stappen... Zo hebben jullie allebei een goed gevoel over de training...

* stel je tijdens het rijden voor dat je een demonstratie rijdt, je houding wordt meteen een stuk rechter en trotser!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 17:46

* longeer eens en kijk waar er nog verbetering kan in komen, zowel in bewegingen als in bouw

* als je paard iets niet goed doet, ga dan eerst na of je zelf wel correct de hulpen geeft, soms zit je zelf in de weg en kan je paard een oefening gewoonweg niet doen

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 17:53

* ga altijd na als het paard in protest komt, of hij medisch wel inorde is!!

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 17:58

Weet niet of deze goed zijn mja,,

*zonder zadel rijden verbetert vaak je zit (handig als je een vriendin meeneemt die kan kijken of je recht zit enz.)

*lukt een oefening niet meteen...ga verder met iets anders en probeer het later opnieuw of doe het niet meer (pas met instructie bijv.)

*kijk veel naar anderen, naar je vriendin bijv. als ze les heeft bijv.

*laat vriendin jou een beetje les geven? of doe eens een zitlessje aan de longe als dat kan

Handig topic dit trouwens

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 19:48

* ga een rijtje af als je op je paard zit: Handen recht, goede hoogte?
Tenen naar binnen, hakken naar beneden? Schouders naar achteren, ellebogen goed gebogen? Etc.

Herhaal dit rijtje om de 5 minuten en je houding verbetert (bij mij wel iig)

Voeg zelf aan dit rijtje toe waar je problemen mee hebt.

Stel voor jezelf dan ook gelijk voor om tijdens die lijst te ontspannen, geen verschil? Helemaal top!
Wel verschil? Kan je daar ook gelijk aan werken

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 09:59

handig dit topic

weet niet of deze juist is, maar zeg het toch maar:

*verbeter eerst je zit, voor je je paard verbeterd

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 09:46

*Voor het rijden een video van een goede ruiter bekijken.

*Veel oefenen in gedachten.

*Vraag eens aan een vriendin/omstander wat er volgens haar/hem aan je zit verbeterd kan worden.

*Vraag je af of je met je paard wil ruilen, m.a.w. ben je nog zacht genoeg in je hulpen. *Ik* zou nooit met vaste hulpteugels getraind willen worden, dat lijkt me oncomfortabel. Paarden zijn heel gevoelig, als ze iets niet doen, komt dat meestal omdat ze het 1) niet kunnen of 2) niet begrijpen. Blijf dus vragen.

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 10:40

handig topic
sorry ik weet nix ...

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 10:48

De mijne heb ik niet zelf bedacht:
- Probeer te zitten als een grand-prix ruiter, gewoon aan dat plaatje denken en het nadoen.
- Denken aan wat vandaag wel goed gaat en wat wel lukt ipv wat niet lukt (daarvan denk je gewoon volgende keer beter)
- Als iets niet gaat las ik weleens een stappauze in en bedenk ik waarom het niet gaat.. Wat er bijvoorbeeld in de basis mis zit waarom een oefening niet lukt. En dan welke oefeningen er ookal weer waren om dat te verbeteren. Vroeger kwam ik weleens van mijn paard af en dacht ik 5 min later: oliebol zo had ik het op moeten lossen. Nu verzin ik het vaak tijdens zo'n stappauze.
- Probeer eens uit te vinden hoe hard je paard kan galloperen. Sinds ik die van mij geregelt op zijn allerhardst de bak door laat galloperen is zijn sprong beter en is hij scherper aan de hulpen.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 10:55

Stoppen als iets moeilijks goed gaat en niet het nog 20x proberen omdat het zo goed ging (en het uiteindelijk weer fout gaat ...)

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 11:00

Als er een spiegel in de bak is die gebruiken, tot 10 tellen als je je geduld verliest, zelf zorgen voor een goede conditie van je eigen lichaam en je paard voordat er wat te eisen valt.

apollo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 11:23

hey,
mijn zit is echt niet hoe het moet zijn(zelf heb ik geen paard):
    -mijn schouders zijn niet vergenoeg naar achter,nu ging het vorige les wel beter,had deez topic nog niet gelezen hoor maar ik dacht inderdaad ook aan een filmpje dat ik eens van een bekende dressuur ruiter zag...
    -en volgens mij sluit ik mijn benen niet genoeg,allez ze liggen lijk niet goed tegen het paard aan,
    -soms zijn mijn hielen niet genoeg naar beneden
enzo ...misschien kan ik later nog op iets komen...
nu in galop val ik ook vaker,waarschijnlijk oa door mijn schouders die niet ver genoeg naar achter moeten en omdat mijn benen niet vast genoeg liggen allez zo noem ik het want als ik de andere ruiters bekijk als ze galopperen liggen hun benen altijd vast,ook trek ik ze vaak op...

nou wou ik even weten of iemand oefeningen weet om een betere houding te hebben,maar dan zonder paard,ook voor beter evenwicht enzo...

nuja dat was het,wou er geen nieuw topic over beginnen,omdat het toch kan helpen dacht ik...
dada

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:48

Handig zo'n topic, mijn tips zijn al genoemd!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:15

* Droog oefenen: leren niet naar de oren te kijken door trappen op en af te rennen zonder naar je voeten te kijken.
* Stukjes lopen en fietsen met je ogen dicht (richtingsgevoele en evenwicht).
* Recht op je stoel zitten met beide voeten op de grond.

apollo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:47

zal ik eens doen,;)
hopelijk helpt het
groetjes

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:51

Niet door geweld en kracht,
maar met geduld en zacht
wordt resultaat verkregen.

=-=

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:54

Ga zitten op een kruk met op de kruk een met lucht gevuld kussen. Leg een bal op de grond bij je voeten. Maak nu bewegingen met je bekken op een zodanige manier dat je schouders bij alle bewegingen niet meebewegen. Doe dezelfde oefeningen met je voeten van de grond, maar met de voeten op de bal.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 13:31

* Heb jij altijd zin om te werken ?
Nee ?

* je Paardje heeft dat vast ook niet !!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 14:32

voel in je les wat er gebeurt, en probeer het goede gevoel vast te houden als je zelf rijdt.

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:58

* Doe alsof paardrijden gemakkelijk en vanzelfsprekend is .

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 21:16

Askja schreef:
* Leg een goed boek over rijkunst, zo'n pil waar je nooit in 1 keer doorheen komt, naast de WC zodat je daar steeds een stukje uit kunt lezen (onder je kussen mag natuurlijk ook )

* Stel je, als je aan het rijden bent, voor dat je les krijgt van een heeele goeie instructeur. Wat zou die te zeggen hebben over je rijden?

* Laat iemand jou en je paard filmen tijdens het rijden en bekijk de beelden kritisch. Kan heel nuttig (en heel confronterend ) zijn!

* Hou een tijdje een 'logboek' bij van de training van je paard

* Neem eens de tijd om heel goed te kijken naar iemand die erg goed rijdt: hoe zit hij/zij, hoe geeft hij/zij hulpen, hoe is de reactie van het paard? En probeer je de volgende keer dat je zelf rijdt voor te stellen dat jij die goeie ruiter bent.

Vind deze methoden ook héél goed... Alleen het jammere is dat je niet altijd aan een camera kan raken... Ik zou zelf eens willen zien hoe ik rij. Ik probeer het wel met foto's, waar ik ook veel op zie, maar als je gefilmd wordt is dat natuurlijk net iets meer en je ziet voortdurend wat je doet...