10 min. losrijden voor proef want anders .....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

10 min. losrijden voor proef want anders .....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 15:44

Hoi allemaal

ik heb een 5 jarige (kennedy x wellington) moeilijk dier maar wel heel lief voor mij. Je kan niet zomaar iedereen op haar zetten want ze wil nog weleens staken. Ik heb haar al een aantal malen gestart op wedstrijd 4 á 5 keer. Met als top 154.

Nu loop ik elke wedstrijd tegen hetzelfde probleem aan, 30 a 40 minuten ga ik er van tevoren opzitten(losrijden) maar elke keer is het hetzelfde liedje als ik de bak in rij. Mevrouw is 1 brok stress en bokt en steigerd, ik heb de laatste keer zelfs de proef gestaakt ivm gladheid van modder enzo. Terwijl ik toch egt niet gespannen ben.

Nu heb ik goede les dus dat gaat goed, maar ik denk dat het komt omdat ze na 10 minuten helemaal op is, nu heb ik dus het id dat ik haar een keer 10 minuten moet losrijden (stap draf galop) en dan gewoon de baan in wat vinden jullie ervan??

Of hebben jullie andere oplossingen??

Help me verder alsjeblieft

Afbeelding

Ludora

Re: 10 min. losrijden voor proef want anders .....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 15:53

Hoi, ik heb dat ook... Ik moet niet te lang rijden (ook een 5-jarige) anders is de pijp leeg * lees is ie zo druk bezig geweest met alles ondekken en paarden te bekijken, dat ie zijn aandacht er niet meer bij krijgt* Dan kom ik in de kale ring en dan is het allemaal en of krijg ik protest....

Vooral in het B (ik ga er even vanuit dat je dat start) hoeven ze niet helemaal doorgereden te zijn, het is wat voltentjes rijden en stap draf galop.... Mijn instructeur zegt altijd, hij kan al wat ie moet doen dus maak em wat warm en rijden, dat pakt meestal goed voor mij uit....

Ik ben nu L1 gestart dus rij ik iets langer los om em nog wat sneller voor het been te krijgen ivm wijken en middengalop, ik vindt dat ie dan nog net weer iets losser moet zijn....

Voor mij werkt het wel, anders gewoon een keer testen, liever 1 keer helemaal de mist in als maar blijven twijfelen...

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:01

Je moet het gewoon een keer uitproberen het ene paard heeft langer nodig als het andere.Ik vind 30/40 minuten wel ontzettend lang en zou zeker een keer proberen hoe het gaat als je 10 minuten inrijd lekker je paard even opwarmen en dan de proef rijden.Het is nog een jong dier en die kun je makkelijk overvragen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 16:06

hey dank jullie wel voor het snelle reageren, de reden waarom ik zo lang inreed is, ze was heel heet en klooide altijd heel erg (kijk in het topic van pompidom) maar nu heb ik geswitched van rijstijl (kijk ook bij pompidom) en gaat het veel beter. Hoop egt dat het werkt.

Nog meer mensen

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:31

Je kan beter wat korter rijden en een lekkere frisse B proef rijden als dat je em te lang rijdt en protest krijgt......

Protest wordt zwaarder gestraft als frisheid...... Denkend aan Happy Atlete vanaf 1 april

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:59

Je moet het idd eens proberen.. Wie weet werkt het wel..
ikzelf rij nu wel 30-40 min warm...Hoe langer ik rij hoe heter hij wordt Hij is in het begin echt een slome diesel die warm moet draaien

En in een B proef moet het zeker lukken om zonder echt warm te rijden de ring in te gaan..qua oefeningen dan

Dus: gewoon eens doen...

Succes ermee en laat maar weten hoe het is afgelopen

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 10:53

hey dankjullie wel, ik had inmiddels al eens besloten om het gewoon te proberen, ga ik morgen gelijk doen tarah wordt juist slechter hoe langer ik hem rijdt.

Thnx nog meer aanmerkingen zijn altijd welkom

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 11:35

Misschien is het een optie om je pony voordat je op wedstrijd gaat even te longeren en dan een uurtje op stal laat staan voodat je naar je wedstrijd gaat en dan inderdaad maar een kwartier losrijden bijv.

Dit is iets dat mijn zus en ik ook een hele tijd gedaan hebben, maar je moet hier natturlijk wel de tijd voor hebben en dat is vaak het probleem.

Als je namelijk om 09.00 uur moet starten in de morgen en je kan pas om 07.30 op je eigen stal terecht, is longeren voor je weg gaat dus geen optie.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 12:11

Als hij na 10 minuten al moe is, is waarschijnlijk de conditie nog niet op pijl. Wacht anders even met wedstrijden en bouw de conditie van je paard op.

Natuurlijk zijn de wedstrijden leuk om te rijden, maar het is zonde om je inschrijfgeld 'weg te gooien' om het zo maar even te noemen. toch?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 13:14

hij is na 10 minuten niet moe hoor, loopt dan nog fier met zijn oortjes naarvoren, zelfs na een half uur nog, alleen is hij de 1e 10 minuten over het algemeen het lekkerst te rijden.

Vind het niet zonde om inschrijfgeld weg te gooien, want leer mijn paard het liever zonder resultaat dan onder druk te presteren, maar dat zal wel komen omdat ik niet prestatie gericht ben maar het wel heel leuk vind om proberen zo goed mogelijk te rijden.

Ze is zeker weten wel in de goede conditie voor wedstrijden dus, maar heb morgen wedstrijd dus zal het morgen eens uitproberen, dat longeren vink ook een goede optie ga ik ook proberen

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 18:30

hey,

nou ik heb me wedstrijd gereden, 10 minuten losgereden en heerlijke proef gereden heerlijk ontspannen! Halve wege werd ze heel ff weer eigenwijs en ging ze steigeren, maar daarna weer netjes ontspannen voorwaarts.

Iedereen zei: meid wat heb je je paard fantastisch voor elkaar, winstpunt waardige proef, jammer van het steigeren!

Dus ik vol goede moed coupon ophalen,131 zak ik ff door de vloer! Een winstpunt hak niet verwacht maar dit is wel heel erg, ik was voor de proef een btje boos uitgevallen tegen de jury, tarah vond iets eng en durfde er dus niet langs. Ik haar rustig aan dr langs rijden. Jury heel driftig toeteren enzow.

Mijn proef begon dus met een 4, daarna 12 x 6 (terwijl ze al die oefeningen keurig afwerkte waarvan dr middendraf en halthouden toch zeker wel een 7 waard) toen kreeg ze dr brutale actie en daarna enkelt nog 234 terwijl ze toch egt weer keihard aan het werk ging!!!

Mijn pa en ik allebei boos want, dit vond iedereen wel heel onrechtvaardig. Maarja Het is en blijft een jurysport!

Gelukkig weet ik wel dat tarah wel gewoon kan doen op wedstrijd!!!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 18:39

die van mij was ook "dood" in de proef.
Nu heeft ze weinig wedstrijd ervaring, maar ben het geintje een beetje zat.
Ze loopt super, altijd lekker voorwaards en goed op t been, maar zo gauw ik de proef inkom is het boem weg alles.
In het begin had ik zoiets van tja ze heeft weinig ervaring ik heb nog wat spanning omdat ik haar nog niet echt kan peilen hoe ze overal op reageert.
Maar na een poosje was de spanning wel weg.
nu doe ik 5 minuten voor de proef mijn lange poren aan.
Maak hem een paar goed wakker vlak voordat ik de proef in ga.
Ik doe dan wat tempo wisselingen en overgangetjes.
En nu is het weg.
heb nou 4 proefjes gereden met langere sporen.

Ik weet niet of dat bij jou een oplossing is omdat die van jou een graadje erger is.. (staken en zo) die van mij verloor enkel wat impuls!
Maar goed dat is nu over.
Ook rij ik niet zo lang meer in.
Eerder 30 minuten nou 20.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 19:30

Vorige keer hebben we de proef niet afgemaakt was gevaarlijk, ze was moe en kwam in verzet.

Nu proef heerlijk uitgereden, iets diep maar lkkr ontspannen ff verzet maar daarna lkkr doorgereden, dus

TARAH GAAT VOORUIT, nu baal ik alleen nog van die oliebol jury!!!

Maarja volgende keer beter

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 22:21

Ha, dat karakter herken ik wel. Ik rij een 4 jarige kennedy x Ulster, L2 dressuur.
In het begin kon zij ook wel heel gespannen reageren, heel rustig blijven zitten, wat praten en haar toch aan het werk houden, hielp goed bij haar. Als ze heel gespannen was nam ik een galopje mee, daarmee raakte zij haar spanning kwijt, dit resulteerde ook wel eens in bokken, maar daarna was het dan ook goed.
Nu nog steeds heeft ze haar buien. Als zij te gespannen wordt dan slaat ze op slot en vliegen er om de haverklap 2 benen recht naar achter.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 11:33

juist ja, dat had ik dus ook, maar nu ging t is een keer veel beter.

Mijn punten 131 ach ja soms heh, maar er waren ook echt wel goede onderdelen, maar waarom krijg je daar dan geen 7 voor, maar een 6 terwijl ze de foute onderdelen dus keihard afstraft.

Maarja, zondag gaan we llekker wel weer op wedstrijd, eerste keer binnen dus.

Hanna1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 13:35

Ik zou me gaan afvragen of me paard wel echt moe is, omdat je zelf al zegt ik denk dat....hij moe is ...

ofdat het verzet na 10 minuten ergens anders weg komt...mischien pijn of vindt hij het gewoon moeilijk ...

Als je paard als 1 bonk stress de dressuurproef in gaat, ben je dan zelf wel ontspannen? Ik kan me namelijk wel voorstellen dat je erg graag wilt dat het goed gaat(heb ik zelf ook) en dan ongemerkt breng je soms wat spanning mee of ga je net wat anders rijden als normaal.

succes vandaag met je wedstrijd!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 14:48

hihih ik dacht altijd dat ze moe was en dat klopt ook wel, gisteren 10 minuten gereden en tuurlijk ze schrok en was heel ff tegendraads maar, daarna ging ze geweldig ontspannen door, en ja ik ontspande daarna zelf ook meer.

Soms ligt de ontspanning ook wel aan mezelf

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:44

hey
wat spijtig dat de jury je heeft afgestraft voor iets wat er totaal niet toedoet!
Volgende keer beter hoor

Ben blij dat het nu beter gaat.
Ik denk dat je vooral wat moet experimenteren met wat goed is voor haar en wat niet. Een dekhengst die ik verzorgd heb moest eerst 10 min aan de longe, dan 20 min losrijden en dan proef binnen. Liep het uit, gegarandeerd ging hij rechtstaan en staken...

Mijn eigen paard ben ik vrij lang bezig met losrijden, maar hij heeft hko, dus ik stap hem eerst 20 min, en dan nog eens minstens 20 à 25 min losrijden, dat heeft hij wel nodig.

Succes!
xxx