pony trekt me handen naar voren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dors04

pony trekt me handen naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 12:13

hey

ik vraag af en toe is wat aan de teugel van haar
maar als ik knijpjes geeft gewoon kleine/lichte knijpjes geef trekt ze heel de hoofd naar voren en dan geef ik haar een schopje en als ze daar niet op reageert een tikje met de zweep en dan reageert ze nog niet ze steekt de hoofd niet naar voren uit maar is het er gewoon niet mee eens en dan wilt ze ook niet na geven
is daar wat aan te doen?
iedegeval ga ik nie met een hulp teugel rijden dat vindt ik on nodig want ze moet het ui de zeld leren zonder een sloft of wat dan ook
vraag ik teveel van haar?
of komt het bij veel paarden voor?
wat doen jullie er aan?
groetjes

Katja

Re: pony trekt me handen naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 12:16

Verplaatst van VMR naar RT.

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 12:21

oke bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 14:12

IMO heeft nagevelijk rijden weinig met kneepjes in de teugel te maken. Waarom geef je die kneepjes, als ik vragen mag? Wat wil je er precies mee bereiken?

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 14:41

ik bedoel dat ze een beetje de hoofd naar beneden doet
ze begrijpt het wel
alleen soms dan trekt ze me handen naar voren

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 14:56

Ik heb net een erg interessante opmerking gelezen in een oude bit en die ga ik nu geloof ik in elk antwoord van mij gebruiken maar het luidt als volgt.BOVENLIJN: dit is de denkbeeldige lijn die loopt van achter de oren via de hals over de rug,lendenen en kruis naar de staart.Als het paard nageeflijk is,laat hij de bovenlijn los en heeft hij de neiging tot het strekken van de hals.

Zo nu weet je wat er gebeurt als het paard nageeflijk is en kun je gaan proberen om je paard nageeflijk te rijden.Je moet je paard van achter naar voor rijden dan heeft hij zijn achterhand aan het werk die zet hij onder de massa en dan gaat hij vanzelf nageven.Houd de teugels op druk maar ga niet trekken houd mooi contact met de mond.Door het rijden van ontzettend veel overgangen rijdt je de achterhand er goed onder.Verder is het de bedoeling dat je af en toe even lekker je paard oprekt dit kun je doen door je paard lekker je hand te laten volgen en hij zijn hals naar beneden toe brengt je moet er wel voor zorgen dat hij dan niet zijn hals helemaal rechtuitsteekt maar wel rond naar beneden gaat.Je rekt dan de spieren op in de bovenlijn en dan worden die steeds sterker en soepeler.Het is ook goed om de spieren aan de zijkanten op te rekken dus rijdt ook lekker veel figuren zoals groote voltes, kleine voltes, door een S van handveranderen, slange vlotes met 3/4/5 bogen, achten rijden en rechtomkeert en links omkeert enz.Daarbij kun je af en toe je paard wat meer naar binnen laten inbuigen of wat meer naar buiten laten inbuigen.

Ik denk dat asl je niet meer kneepjes geeft wat al heel snel lijkt op trekken dat je paard niet terug gaat trekken en je handen dus naar voren trekt.Let er goed op dat je met gesloten handen rijdt {veel mensen hebben ruimte tussen hun middelvinger en hun ringvinger}dan kan je paard ook veel minder snel je teugels uit je handen trekken.Mocht het nu toch gebeuren je paard een schop geven en flink naar voren rijden en dan weer verder gaan met het rijden van de overgangen en figuren.

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 15:12

erg bedankt voor je verhaal
maar dat probeer ik ook eens me teugels wat losser te doen of geen knijpjes te geven maar dan kijkt ze alle kanten op met de hoofd en maakt ze geen bocht maar draait met de hele lijf elke keer mee

iedegeval erg bedankt
dat zal ik dan proberen

mag er een slotje op?

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:05

Komt het niet omdat je iets meer tempo gaat rijden en dat je dan onbewust wat meer ruimte geeft ?? En dat je pony nu dus gewend is elke keer dat je voorwaarts wilt rijden dus ook de hals gaat strekken, wat in jou ogen dus de teugels uit de hand trekken is

Ik had mijn paard dit dus ook onbewust aangeleerd..Elke keer als ik meer tempo in het rijden ging brengen trok hij ook meteen de teugels uit mijn handen... Omdat ik dus elke keer mijn handen heel ver naar voren deed .Oplossing: meer tempo rijden en je handen op de plaats laten staan, dus hem geen milimeter geven: Dit is in het begin echt heel zwaar en moeilijk maar als je daar weer doorheen bent zal je paard niet meer met het hoofd naar voren gaan als je meer tempo gaat rijden... en krijg je dus een mooie en gelijke aanleuning

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:29

WildWings schreef:
IMO heeft nagevelijk rijden weinig met kneepjes in de teugel te maken. Waarom geef je die kneepjes, als ik vragen mag? Wat wil je er precies mee bereiken?

Dit slaat nergens op. Ik geloof dat ze niet weet hoe je een pony nagefelijk krijgt. Hoe doe jij het als ik vragen mag? Het is juist om zachte kneepjes te gebruiken. Dat hoort zo. Ik zou zeggen trekt ze aan je handen tegelijketijd been en druk op je teugels. Dit zal zich herhalen tot je pony het opgeeft. Bij de een duurd dat wat langer als bij de andere

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:40

Skroderijs schreef:
en maakt ze geen bocht maar draait met de hele lijf elke keer mee

Wat bedoel je hier precies mee?

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 16:43

bedankt allebei

maar uhm hoe zal ik het uitleggen
het is eigenlijk niet echt na gefelijk rijden
maar als ik haar wat aan de eugel wil rijden doet ze het
ik dacht dat ze dat deed omdat ze het moeilijk vindt
soms doet ze het wel maar na eventjes begint ze het weer te doen
ik open dit topic omdat ik het heel erg storent vindt

en het is vooral als ze de zin niet krijgt als zij een andere kant op wil en ook buiten dat trekt ze de gezciht nar voren en gata ze naar de andere kant dan kan ik benen geven wat ik wil maar terug draaien doet ze niet vaak alleen als ik haar soms ene tikje geft om de hals als ze dat doet

monsera : ik bedoel ermee dat ze niet mee gaat
ik rij nu vaak voltes en bochten maar als ik een volte of ene bocht maak dat doet ze heel de lijf mee dus ja zeg maar stijf de nek blijft dan gewoon recht vooruit

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 17:19

Ja oefenen, oefenen en nog eens oefenen en dan zal het steeds beter gaan.Je schrijft zelf al dat ze stijf is dus jij moet haar gymnastiseren dus lekker los rijden.Mss moet je er eens over na gaan denken om les te nemen dan kunnen ze je tips geven hoe je dat het beste kunt doen.Lees mijn vorige antwoord nog eens door zo krijg je je paard lekker aan de hulpen en vanzelf wat losser.Als je voltes en andere figuren rijdt dan moet je proberen om haar wat in te laten buigen en dat doe je door je binnenhand een stukje van de hals te halen {let goed op je stuurt niet met je binnenhand maar met je buitenhand maar je vraagt een beetje stelling met je binnenhand}En met je binnen been.Met je buiten been laat je haar merken dat ze de volte op moet en kun je haar begrenzen mocht ze naar buiten weglopen en met je binnen been zorg je er voor dat ze niet naar binnendoor kan vallen en kun je haar ondersteunen bij het aan nemen van de stelling.Als je gewoon even een stukje rechtuit loopt op de hoeflag{wat dus eigenlijk nooit te lang mag omdat je lekker veel figuren gaat rijden om je paard los te rijden}kun je je paard ook iets naar binnen laten kijken of naar buiten laten kijken.Je moet continu je paard bezig houden en lekker aan het werk zetten dan heeft ze ook geen tijd om haar eigen ding te doen.Ze gaan hun eigen ding doen als ze zich vervelen en niet goed aan de hulpen zijn dus voor jullie nog werk genoeg.Succes met je paard.En probeer les te rijden want paardrijden is al moeilijk genoeg.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 18:55

Een paard laat de nek en de onderkaak los als het paard los en soepel door zijn lijf gaat. Het paard is dan los en soepel in alle richtingen. Als het paard je hand vertrouwt, zal het paard gaan kauwen en meer ontspannen. Door het paard voorwaarts te rijden, door de achterbenen meer onder de massa van het paard te brengen, zal de rug meer loslaten en wil het paard de hals graag strekken en het hoofd laten zakken. Het is beter om eerst op grote voltes op verschillende handen, met juiste stelling (dus beslist niet veel) de nek en de rest van het lijf gering te buigen. Hierdoor laat het paard los, wordt het soepeler en vloeit de spanning af, het paard wordt meer ontspannen en zal zich prettiger voelen. Als reactie heeft elk paard de neiging om dan de hals te willen strekken. Door de stelling, laat de nek los, dit werkt bij eerlijk contact met de mond ontspannend. Het paard zal dan willen nageven. De kunst is nu om een eerlijke elastische verbinding met de mond te kunnen blijven onderhouden in alle gangen. Dat betekent dat je goed moet kunnen zitten.

Tegenwoordig wordt veel consumptie dressuur aangeleerd, door met de vuist zachtjes te knijpen of iets te draaien, neemt de teugelspanning op de onderkaak iets toe. Als het paard dan iets de onderkaak loslaat, is dat een beloning. Vaak reageert de ruiter ook met nageven. De bedoeling is dat het paard nageeft. Het nageven is op zich voor het paard een prettig gevoel. Het contact met de mond mag niet verloren gaan. Ga dus niet rommelen aan de mond omdat het paard zo nodig moet nageven. Dat doe je niet via de teugels, dat is schijndressuur. Het wekt de indruk dat je goed bezig bent. Het paard geeft na, als gevolg van het correct uitvoeren van de goede oefeningen. Als je goed kan zitten, ben je in staat om met rustige eerlijke hand, een eerlijke elastische verbinding met de paardenmond te onderhouden. In dat elastische zit het nageven met de onderkaak en het inbuigen in de nek.....

Je moet dus ontspannings- en losmaak oefeningen rijden. De reactie van het paard zal zijn: loslaten, soepel en ontspannen in tact gaan. Op dat moment kun je de verbinding met de mond op de juiste manier onderhouden. Het paard geeft aan, wanneer het zo ver is.

Op veel stallen worden de knijp- en draaioefeningen met de vuist (vingers) gedaan. Het laat alleen maar zien hoe het niet moet, en het geeft een verkeerd gevoel aan de ruiter. Misschien handig als je haast hebt, je kan het beter op de correcte manier oplossen.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 10:44

Als mijn paard na zo'n 20 minuten losrijden lekker ontspant en op de achterhand loopt, wordt hij vrij zwaar in de hand.
Vooral in de galop heeft hij de neiging aan de teugels te trekken. Wat ik dan moet doen van mijn instructrice; teugels laten vieren! Als ik hierop reageer (teugels opnemen, drijven etc.) heeft meneer zijn zin; zodra ik meer spanning op zijn mond zet mag hij langzamer of zelfs gaan draven, waardoor hij zijn achterhand kan ontlasten, dat is het hele punt.
Als je paard sterker wordt, zal dit minder worden; de training wordt dan minder snel zo zwaar dat hij eronder uit probeert te komen.

Bij mij helpt het; volgens mij instructrice is het een teken dat we goed aan het werk zijn

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 15:01

bedankt voor de verhalen
ik zal erop letten

mag er een slotje op