stoelzit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Biepje

stoelzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 20:18

ik krijg net foto's van vandaag te zien, en wat heb ik mezelf nu weer aangeleerd? een stoelzit... wat moet ik hieraan doen? (heb pas volgende week les en wil dit probleem zo snel mogelijk aanpakken)

Qimm

Re: stoelzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 20:50

Zonder beugels rijden?

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 21:35

de oplossing is hoogstwaarschijnlijk al gevonden: een nieuw zadel

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 22:14

Dure oplossing

Welshponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 08:35

Ik heb vroeger ook in hele tijd in die houding gereden op manegepaarden. Ik wist dat eigenlijk niet, totdat ik op ruiterkamp ging en ik dat iemand aan de kant tegen een andere meisje hoorde zeggen. Toen ben ik bewust nagegaan of ik echt zo reed en heb ik flink aan mijn houding gewerkt, omdat ik een paar dagen later af moest rijden voor mijn ruiterbewijs. Dus bij mij viel het af te leren. Gewoon door consequent mijn houding te controleren. Als je naar beneden kijkt, langs je knie, moet je net het puntje van je tenen kunnen zien.

Bij een vriendin van mij lag het wel aan het zadel, dat ze zo zat.

Misschien ligt het ook wel aan de lente van de beugels?
Wel vreemd dat je het nu pas opmerkt, terwijl je ook les hebt. Dan moet het toch al eerder opgevallen zijn? Of het is iets van de laatste tijd?

Veel succes ermee!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 14:15

inderdaad sommige zadels dwingen de ruiter in de verkeerde zit. Bijvoorbeel met een te lange zitting ten opzichte van de ruiter.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 17:08

ik denk dat het ongeveer reeds twee dagen moet zijn... ik merkte wel dat er iets fout was, maar ja... maar het zadel is nu naar achter gekanteld waardoor ik mezelf dus schrap zet en dus in stoelzit ga. nou ja, in elk geval bedankt voor de antwoorden!

Welshponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 19:57

Ok. Dat was idd precies hetzelfde als bij mijn vriendin. Wel vervelend voor je.

Succes met het zoeken naar een nieuw zadel of het op laten hogen!

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 21:57

Niks geen nieuwe zadel :S hoeft toch helemaal niet joh.
Als je in een stoelzit zit, dan steken je benen naar voren en dus zijn je beugels te lang.
Ik zou gewoon de beugels 1 of 2 gaatjes korter doen. Kan al heel wat schelen. Probeer dat maar eerst voordat je nieuw zadel gaat kopen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 22:02

Kijk eens of het diepste punt van je zadel in het midden ligt. Zo ja, wacht dan nog even met een nieuw zadel. neem eens een zitles aan de longe.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 22:13

stefanietjuh schreef:
Niks geen nieuwe zadel :S hoeft toch helemaal niet joh.
Als je in een stoelzit zit, dan steken je benen naar voren en dus zijn je beugels te lang.
Ik zou gewoon de beugels 1 of 2 gaatjes korter doen. Kan al heel wat schelen. Probeer dat maar eerst voordat je nieuw zadel gaat kopen

hierin ga ik mee!! ik had precies hetzelfde...nadat ik 2 gaten korter ben gaan zitten, was ik van mijn stoelzit af en had weer een goede zit...en daarnaast ging ik het merken aan mijn paard. die liep gelijk een stuk lekkerder!!!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 07:14

Het kan zeer zeker komen door een naar achter gekanteld zadel. Ik heb mijn beugels beslist niet te lang, als ik ze korter zou doen dan zou ik met mijn knie over de wrong komen.
Mijn zadel ligt na het afvallen en weer iets groeien van de merrie ook achterover. Ik heb hem weggebracht naar de zadel maker. Die vond de voorkussens te rond en vlakt ze af en doet er achter weer iets bij. Ik hoop dat het dan over is. Als je te ver achterover hangt dan gaan je benen automatisch naar voren.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 17:12

net zoals ankem zou mijn knie ook over de wrong komen als ik mijn beugels korter zou doen. het zadel wordt vannachter opgehoogd (ze gaan er in elk geval voor zorgen dat het terug goed ligt), want het dieptepunt ligt dus niet in het midden, maar meer achteraan.
Laatst bijgewerkt door Biepje op 23-09-05 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 17:41

Biepje schreef:
net zoals ankem zou mijn knie ook over de wrong komen als ik mijn beugels over de wrong zou doen. het zadel wordt vannachter opgehoogd (ze gaan er in elk geval voor zorgen dat het terug goed ligt), want het dieptepunt ligt dus niet in het midden, maar meer achteraan.

En daarom zit je dus ook in stoelzit en belast je de nierenpartij van je paard heel erg. bijkomend nog dat je je paard uit balans haalt.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 09:05

Ik heb mijn zadel inmiddels terug en bij mij is probleem nu helemaal opgelost. Ik kon gisteravond mijn beugels zelfs nog een gaatje langer doen.
Biepje, ik hoop dat het voor jou ook helpt.