Bit vastpakken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sansjo

Bit vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 18:10

Mijn paard heeft de laatste week weer wat nieuws uitgevonden. Zo goed als het de laatste tijd ging zo slecht gaat het nu dus. Hij pakt steeds het bit vast en trekt dan zijn hoofd als een idioot naar voren. Ik laat dan mijn hand staan en drijf hem dan naar voren en zogauw hij ontspant laat ik los. Maar zogauw hij dan loslaat doet hij het weer overnieuw. Wie herkent dit probleem en welke oplossing zou kunnen helpen?

Mexx93

Re: Bit vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 18:11

hey,

nou misschien een ectra teugel of zoon ding om de hals heen zoon tubeman ofzo (ja sorry ik weet de naam ff ni haha )

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 19:26

Heb dat ook wel eens gehad. Was een jong paard en had last van wisselen van tanden.
Na een poosje ging ze het naar mijn idee uit gewoonte doen. Bit vastpakken kop erop en niet meer kunnen sturen.
Wat bij mij goed werkte is een tikje op dr kop met de zweep. Hoefde daarna de zweep maar te laten zien of ze liet al los. Wel onortodox misschien, maar het hielp wel. Je zal zelf een beetje moeten proberen.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 21:09

Heey.. Met sperriem is het tog niet mogelijk het bit vast te pakken? Misschien heeft hij pijn in zijn mond. Als dat het gaval is rij hem dan met een bitlooshoofdstel een hackje bijvoorbeeld.

Hv_Ramon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 21:13

Me vriendins jonge paard heeft het ook, der lesgeefster zegt dat het kan komen door dat ze tanden wisselt, of de mond pijn doet ,maar waarschijnlijk door tanden wisselen

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 21:20

hoi daar,

mijn haf heeft dat trucje ook ontdekt. het is in principe een manier om onder het werk uit te komen. Wegduwen ofwel wegrennen voor jou hulpen is nu eenmaal eerste reactie. Ik heb les ondertussen en mijn enige ervaring is consequent blijven. Zoals je bezig bent is goed. Buitenhand vasthouden, binnenhand vragen - geven, voorwaarts drijven tot wegduwen / wegrennen omgaat in goed voorwaartse gang en dan loslaten. Hij zal het dan 100 x opnieuw proberen, maar als jij 101 x consequent blijft en alleen beloont op goed gedrag (nageven als hij loslaat) dan zal hij op een gegeven moment snappen dat tegenwerken niet helpt. Heel veel succes!

Greetz Inki.

PS: ga geen gekke houdingen of andere rare hulpen geven, daar maak je het jezelf en het paard alleen maar moeilijk mee.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 08:42

mij hebben ze ooit eens gezegt dat je het bakstuk een gatje korter moet doen :/

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 09:35

Richt je paard recht! Vaak word er met nageven of ontspanning toch wat anders verwacht waardoor er een mis communicatie is tussen ruiter en paard.

Ga eerst eens bekijken welke natuurlijke buiging je paard heeft heeft (zie hier duidelijke uitleg vermeld op www.paardenbegrijpen.nl) vervolgens ga je rechtrichten, dus je gaat de korte bespieringskant oprekken van je paard zodat deze met juiste drang naar voren op gelijkmatige aanleuning zal komen en zal gaan ontspannen. Maar voordat je gaat ontspannen heb je bepaalde "spanningsdruk"nodig in de aanleuning, want zonder"die spanningdruk kan paard niet ontspannen (er moet wel een reden zijn waarom een paard moet ontspannen,die gaat niet zomaar uit zichzelf ontspannen, dat is net als met sporten of fitnessen, je moet je eerst inspannen voordat je kunt ontspannen en cooling down kunt doen)

Succes ermee.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 09:52

inkidinkidoe schreef:
hoi daar,

mijn haf heeft dat trucje ook ontdekt. het is in principe een manier om onder het werk uit te komen. Wegduwen ofwel wegrennen voor jou hulpen is nu eenmaal eerste reactie. Ik heb les ondertussen en mijn enige ervaring is consequent blijven. Zoals je bezig bent is goed.
Buitenhand vasthouden, binnenhand vragen - geven
, voorwaarts drijven tot wegduwen / wegrennen omgaat in goed voorwaartse gang en dan loslaten. Hij zal het dan 100 x opnieuw proberen, maar als jij 101 x consequent blijft en alleen beloont op goed gedrag (nageven als hij loslaat) dan zal hij op een gegeven moment snappen dat tegenwerken niet helpt. Heel veel succes!

Greetz Inki.

PS: ga geen gekke houdingen of andere rare hulpen geven, daar maak je het jezelf en het paard alleen maar moeilijk mee.

Hier ga ik niet helemaal in mee. Je moet nooit je hand vastzetten en ook zeker niet vragen met je binnenhand. Je paard laat je nageven op je buitenhand. Je binnenhand is alleen voor wat stelling.

Ga mee met het verhaal van Bets.

De basis van dit paard is waarschijnlijk nog niet helemaal goed en dat is dan ook de reden dat hij dus steeds naar voren trekt.

Als de basis goed is zal je merken dat je dus een juiste aanleuning krijgt en je dit probleem nietmeer zal hebben.

Wens je in ieder geval heel veel succes

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 19:15

kan zijn dat ik het fout heb uitgelegd. Vastpakken is idd een groot woord. spanning is beter, en idd ik weet dat binnenteugel alleen voor stelling is. maar goed ik rijd op momenten dat mijn haf begint te trekken ook zoveel mogelijk figuren om hem bezig te houden.

maar dan nog, wat ze deed was dan toch goed???

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 19:21

Wat ik zou doen; is mijn handen niet vastzetten, maar juist loslaten en nageven. Je kan wel blijven vasthouden en een gevecht aan gaan, een gevecht wat jij niet zal winnen omdat je paard veel sterker is. Als je paard dit nooit eerder heeft gedaan, zal er hoogstwaarscheinlijk een reden voor zijn dat hij dit nu wel doet.

Heeft hij haken op de kiezen? Heeft hij wolfskiezen? Dat al kan een reden zijn.

Succes

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 19:35

even uitgaande van het feit dat het paard scheef is en moeilijk vind om te ontspannen, daarom wegdrukt en niet verzameld. Dan moet je toch juist met het paard werken? dan is het paard loslaten, zodat het wegrent (want zoals ik begrijp uit het verhaal geeft het paard niet na, het steekt zijn neus weer weg) toch juist toegeven aan verkeerde spierspanning?

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 19:37

ik geloof nl niet dat het iets in de mond is. een paard met iets in de mond uit pijn. Dit geeft zoals ik eerder ook al las veel eerder aan dat het ontspannen niet gaat. Bij mijn haf is de uiting daarvan wegrennen. Ik snap dat elk paard anders is maar nageven is voor mij op dit protest niet de oplossing

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:12

inkidinkidoe: ik weet niet of je dit hierboven schreef op wat ik heb geschreven.
Ik heb dit probleem ook gehad met mijn pony, bij haar heb ik geleerd; handen naar voren brengen en geen strijd aan gaan. dit werkte prima en het bist vasthouden werd minder. Onlangs zijn er haken geveild en wolfskiezen getrokken en het hele bit vasthouden is klaar. Haar uiting van pijn/vervelend was op dat moment het bit vast houden.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:20

Heej!
Het lijkt me duidelijk dat er waarschijnlijk een wolfstandje zit, of ze heeft haken oid. Eerst ging het goed en nu ineens niet meer, dat wil dus zeggen dat er iets mis is met haar gebit.
Het zou ook nog kunnen zijn dat ze een beetje spierpijn heeft (vooral bij een jong paard). Die zijn niet gewend om aan de teugel te lopen en krijgen spierpijn als dat ineens wel moet. Ga zelf maar eens ff 100 sit-ups doen! Dan krijg je ook pijn aan je buikspieren en wil je die spieren strekken.
Maar ga eerst ff nakijken of ze niets aan der tanden heeft!

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 15:35

Buitenhand vasthouden, binnenhand vragen - geven
het klopt wel hoor.. mijn haflinger had het ook.. (word nu minder), maar je moet altijd je buitenhand vasthouden.. en met je binnenhand vragen en geven! dit zij mijn zz instructrice..

wezentjeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 17:24

hoi,

ik denk dat ik ongeveer hetzelfde heb.. de training ging eerst heel goed en steeds maar beter en nu doet ze met dr hoofdje net hetzelfde als jij zegt, neus naar voor en het bit "vastzetten".. ik zet zeker mijn handen niet vast, maar bij het minste van druk dat ik op dr mond zet krijg ik verzet. mijn paard is nu 5 geworden dus ik denk dat het wel eens aan de tanden kan liggen.. ik maak binnenkort een afspraak met de tandarts en laat dan wel weten of het aan dat zou kunnen liggen..

groetjes

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 12:19

regelmatig tanden na laten kijken heb je helemaal gelijk in dat is zeker nodig!

Bij de weg, mijn haf, die hetzelfde deed, is gister voor het eerst helemaal los geweest! ik heb van alles kunnen doen, van middendraf, stelling binnen, stelling buiten, wijken, alles ging goed! Alleen bij het halthouden en aangalloperen trok hij nog een beetje weg, maar met een nette spanning op de buitenteugel liet hij binnen no time weer los!

Bij mij lag het echter allemaal niet aan het paard... (schaam me diep) Ik heb altijd met dressuurzadel gereden, dus deed ik dat op mijn hafje ook. Ik merkte echter dat zijn gangen zo hoog en snel waren dat ik me helemaal niet meer aan kon passen aan zijn tempo! hield m dus veel te kort, alleen maar om zelf goed te kunnen rijden. Nu rijd ik een week of twee met een speciaal haflinger veelzijdigheidzadel, en werkelijk een wereld gaat voor me open! Ik weet klinkt verry onprofessioneel, maar ik ben allang blij dat het werkt!!!

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 12:24

ik zal trouwens ff uitleggen waarom ik dacht dat het niet aan de tanden lag. Sansjo schreef dat op het moment dat ze hem terugvroeg door spanning buiten en binnen drijven, hij wel reageerde. Hij kwam wel weer terug en liet dus los. Een paard dat last heeft van zijn tanden, zoals veel anderen van jullie beschrijven, blijven op dat moment protesteren, het doet ze namelijk pijn op dat moment.

Vandaar....