Werkweigering

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille77

Werkweigering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 10:31

Mijn pony heeft de laatste weken (bijna) nooit zin om te werken. Losstappen gaat redelijk goed, maar zodra hij aan het werk moet begint het gedonder. Hij legt zijn oren in zijn nek, steigert (niet hoog) en draait op zijn achterbenen om, hij bokt en wil gewoon niet lopen. Ik zet hem dan op een volte en probeer hem zo veel mogelijk voorwaarts te rijden. Ik probeer hem voor te zijn, dus als ik het gevoel heb dat hij iets wil gaan doen, drijf ik hem direct voorwaarts om hem die kans niet te geven. Het gedonder houdt op, maar daarna is hij niet voorwaarts. Ik rijd dan veel overgangen en tik hem direct met de zweep (tegelijkertijd met mijn sporen) als hij niet of niet voldoende reageert om mijn beenhulpen. Zodra hij daar weer doorheen is, loopt hij super en kan ik alles met hem doen wat ik wil. Het duurt dus meestal een half uur voordat we echt aan het werk kunnen. Ook is het erg vervelend om elke keer weer op deze manier te moeten beginnen. We hebben eenmaal per week privéles van een instructeur en zodra hij haar stem hoort is het direct een ander paard. Ik heb hem pas 4 maanden, dus misschien test hij mij nog steeds uit, maar het wordt erg vermoeiend.

Wie heeft hier ervaring mee en wie heeft tips?

missnynke

Re: Werkweigering

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 10:36

een merrie zeker;-)

mijn merrie is ook zo'n muts en de merrie van mijn vriendin ook....
concequent blijven aanpakken, je bent goed bezig, je krijgt het na een half uur wel voor elkaar.....
bij mijn merrie werd het wel wat minder maar het blijft zon muts...

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 10:37

Het kan idd verzet zijn, maar mijn pony deed precies hetzelfde en bleek later niet helemaal goed te zijn. Ze heeft wat beenproblemen waardoor we altijd een heel langzame start hebben met veel stappen en loswerken, zet ik haar meteen aan het werk dan hebben we oorlog.
Het kan dus uitprobeer gedrag zijn, maar sluit vooral eerst alle medische oorzaken uit..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 10:38

Ik zou eerst eens laten bekijken of hij lichamelijk wel in orde is. Het kan heel goed zijn dat het paard in protest gaat omdat hij last heeft van zijn lichaam: spieren, rug, tanden, noem maar op. Een DA, fysio en/of tandarts kan uitsluitsel geven. Een paard kan tenslotte niet praten, een paard uit zijn problemen in zijn gedrag.

[Edit] Tegelijk met Batje.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 10:39

Als je zeker weet dat je paard geen problemenheeft met zijnlichaam ben je volgens mij wel op de goede weg (mits je zelf niet bang ben). Je moet echt even goed kijken of je pony niet toevallig een rugprobleem heeft. misschien is hij wel gevallen in de wei of heeft ze vast gelegen in de stal. Als je er zeker van bent dat ze nergens problemen heeft moet je maar aan je instructrice vragen wat je er aan kan doen. Die kan je vast wel helpen.

Als het aan de merrieachtigheid ligt dan zou ik overwegen om er eens een osteopaat kan komen controleren. mijn super pismerrie (vraag het iemand en ze weten welke het is) is na de behandeling totaal veranderd. ze pist niet meer en vertoond geen hengstig gedrag meer.

Mireille77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 10:58

Allereerst bedankt voor jullie reacties!

Het is geen merrie, het is een ruin...

Mijn instructeur zegt dat er lichamelijk niets mis is met hem. Zodra hij er doorheen is, loopt hij super. Volgens haar heeft hij bij zijn vorige eigenaar nooit echt hoeven werken (hij heeft zijn rug nooit hoeven te gebruiken) en omdat hij nu van mij aan het werk moet, protesteert hij omdat het hem pijn doet. En dat ik door moet zetten omdat dit voor hem ook beter is.

Toch zijn er mensen bij mij op stal die me zeggen toch te laten controleren of er lichamelijk niets met hem aan de hand is. En dat ik zijn zadel moet laten controleren door een ervaren persoon.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 11:16

Lijkt me niet onverstandig.

Het zou dus ook kunnen dat je de trainingsintensiteit te stel hebt opgebouwd. Als hij nou weer zo vervelend is moet je meteen stoppen op het moment dat hij er doorheen is en niet dannog gaan doorwerken omdat het dan zo lekker gaat. meteen stoppen en belonen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 12:51

Ik zou hem zeker even laten controleren, ook zijn tanden even.

Anders heb je misschien ineens te veel te snel gevraagd van het paard en blokkeert hij daarom? Misschien dat een stapje terug in de training de oplossing is?

Mireille77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 13:22

Hij heeft bij zijn eerste eigenaresse in het L2 gelopen, dus hij heeft altijd moeten werken. Toen is hij verkocht en heeft hij anderhalf jaar weinig tot niets hoeven doen. De eerste maand heeft hij bij mij bijna elke dag gelopen, maar ik heb niets van hem gevraagd. De afgelopen 3 maanden zijn we dat langzaamaan op gaan pikken. De eerste tijd heeft hij behoorlijk geprotesteerd, maar op een andere manier. Kreupel lopen, hoesten en hij was niet voor het been. Daarna is het een paar weken heel goed gegaan en de afgelopen weken is het weer knudde.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:32

ik geloof er zelf niet in, dat een paard zegt ik heb nu geen zin, dus ik loop niet. tuurlijk heb je paarden die wat dwarser zijn als ze iets moeilijk vinden en/of ergens last van hebben en karakter

ik zou als ik jou was je paard grondig laten controleren. hij hoeft inderdaad maar een x verkeerd gelegen te hebben en/of een x gevallen zijn in de wei. je paard geeft potest op iets om onder het werk uit te komen, maar dat kunnen dus maar 2 dingen zijn. niet kunnen en begrijpen of ergens last van hebben.

ja kan ook niet verwachten van een paard, dat een tijdje niets gedaan heeft nu in de houding loopt. doe het rustig aan en heel consequent blijven zoals je nu bent. spiertjes moeten eerst weer los en sterker worden.

verder succes. als je paard niets heeft (lichamelijk), dan komt dit best goed.

Mireille77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 13:37

Binnenkort komt de zadelmaker om te kijken of er iets mis is met zijn zadel en of het goed ligt. In oktober komt de tandarts en ik zal een afspraak maken met de veearts (fysio) voor een controle.

Bedankt voor jullie reacties.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:42

perfect. enne houdt ons op de hoogte he.