shetlander @ work.. tips gevraagd!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lacuna

shetlander @ work.. tips gevraagd!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 22:11

hey hallo,
leuk dat je dit leest.
Sinds kort probeer ik mijn pony zo gek te krijgen dat ie wat leuks doet aan de lange lijn. (mede om te voorkomen dat ik weer naar mn kop geslingerd krijg dat ik te groot) En het gaat best aardig, maar we hebben nog een hele hoop te doen en te leren.
Genoeg geblaat, hier komen de foto's. Alle (opbouwende!!!) kritiek en tips zijn van harte welkom.

we beginnen met poetsen
Afbeelding

Ja paard, ook je oor moet schoon...
Afbeelding

en voila... één schoon paard...
Afbeelding

en dan beginnen we met werk. eerst in stap...
Afbeelding

Afbeelding

lekker dier...
Afbeelding

stukje rechtuit.. is nog erg moeilijk voor ons
Afbeelding

de foto is scheef, ik loop scheef én de pony loopt scheef.. dit is echt het toppunt van scheefheid ::razz:
Afbeelding

wat we hier doen?...
Afbeelding

mooie foto wel. Ff bij de fotografe op schoot
Afbeelding

weer stappen
Afbeelding

Afbeelding

kijk goed naar de overeenkomsten tussen pony en begeleider... aapjes kijken!
Afbeelding

ff wat langer, beetje rust in de tent.
Afbeelding

en weer in actie.. mooie foto vind ik
Afbeelding

drrrrafje!
Afbeelding

weer zo'n scheve rechte lijn
Afbeelding

een volte... de stelling moet je er maar even bijdenken ofzo...
Afbeelding

de herkansing... die gaat al beter he?
Afbeelding

sjoksjok.. hier wastie het wel zo'n beetje zat. Dit is ook de laatste foto.
Afbeelding

Groetjes, Lacuna

mariz

Re: shetlander @ work.. tips gevraagd!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 22:31

leuke pony! hij glimt je te gemoet
ik zou alleen het een keer proberen met een dubbelle longe.
scheelt jou een hoop ge ren en geloop.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 22:34

ik heb hier geen idee van maar het ziet er naar mijn idee goed uit! erg leuke pony! ziet er echt super uit

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 22:36

Heb er geen verstand van maar ziet er leuk uit
En idd een mooi beessie.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 22:52

@ mariz: nee, dubbele longe vind ik net wat minder hebben eigenlijk. Ennuh, ik hoef nét niet te rennen als hij draaft, alleen snelwandelen. Het blijft een shetlander he

en ja ik ben vreselijk blij dattie eindelijk weer echt glimt. Hij is een tijdlang ziek geweest, maar nu voelt hij zich weer stukken beter! Bedankt voor de leuke reacties!
Groetjes, Lacuna

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 23:38

Leuke pony hoor! hij glimt idd mooi.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 23:44

leuke pony zeg!
en ook erg goed dat je hem zo lekker aan het werk kunt zetten
wel uitkijken met de teugels. ik zie dat je regelmatig gewoon stuurt met puur de binnenteugel.
doordat dit een gewoon trensje is, die "los" in de mond ligt, moet je wel zorgen voor goed contact met de buitenteugel.
Verder ziet het er erg lief uit

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 10:01

Meer meegeven met het buitenleidsel en misschien gebruik maken van een boogzweep. Deze zweep heeft niet veel zin. Met een wat langere zweep kan je de wending beter ondersteunen en meer stelling vragen door de zweep aan te leggen op de plek waar je normaal druk geeft met het been. Dus: zwaait de kont uit dan de zweep tegen buitenkant, zit haar hals vast dan de zweep aan de binnenkant leggen.

Het is een hele mooie shet. De oogjes, een echte goedzak.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 16:09

@ lowara:
Thnx, das een goeie van de buitenteugel. Daar zullen we op gaan letten. Zal binnenkort nog wel eens foto's maken, en dan kijken of er verbetering is.
@Napie:
ik gebruik deze korte zweep enkel om af en toe de achterbenen iets bij te tikken, anders laat hij ze te veel slepen. Ik wil echter pas overgaan op een langere zweep als ik het lange lijnen werk een beetje door heb. We zijn pas een weekje bezig, en ik moet nog heel veel leren. Ik besef ook heel goed dat de fouten die je ziet, niet de fouten zijn van mn pony, maar die van mij. En tot ik het goed doe, wil ik eigenlijk geen gebruik maken van een zweepje, behalve dan voor die achterbenen.
Toch bedankt voor de tip.
en wat betreft de goedzak...
daar zijn de meningen over verdeeld haha!
Groetjes,Lacuna

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 17:06

Een rijzweepje is prima, maar probeer vooral te sturen door je buiten leidsel toe te staan. Als je je pony echt lekker aan de LL aan het werk heb werkt het net ff anders dan voor de wagen. Ik zou ook geen schoftje gebruiken, maar gewoon je buitenleidsel over de schoft naar jou hand toe laten lopen.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 17:26

hey dennis
Op de workshop die ik gevold heb werkten we wel met een schoftje. Op die manier blijven de teugels ook als je naast je paard loopt op gelijke hoogte, en heb je dus niet het risico dat een van de teugels omhoog gebracht wordt waardoor de pony het hoofd kantelt. En zoals je wel ziet stuntel ik nog behoorlijk met die lange lijnen
Maar misschien heb ik het gewoon mis... Wat is precies de reden waarom jij geen schoftje zou aanraden?
morgen gaan we weer zo aan het werk, en dan zal ik meer op de buitenteugel gaan letten. Stom eigenlijk dat ik het hier fout doe, want met rijden werk ik puur en alleen op de buitenteugel. Ik denk dat ik de buitenteugel "vergeet" doordat ik nog veel te veel nadenk bij wat ik doe, waar ik alles moet laten, hoe ik alles vasthou, hoe ik de hulpen moet geven, en hoe ik mn pony ondanks die hulpen toch kan laten doen wat ik nou eigenlijk bedoelde
Groetjes, Lacuna

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 19:04

Doe de leidsels door de ringen heen dat werkt veel fijner. Is even wennen maar dan wil je ze niet meer anders. Op die manier kan je ook makkelijk van hand veranderen of voltes maken.

Probeer er iets dichter bij te lopen dat werkt fijner en hou je zweepje omhoog net als met mennen. Als je er dan dichterbij staat kan je ook makkelijekr extra hulpen geven met je zweepje.

Ziet er al netjes uit hoor.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 19:13

wat een leuke pony zeg!!!!
wil je straks met een kar gaan rijden??

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 19:22

hey karoliena...
als ik de leidsels hoger doe, krult hij zn nek in een echt onmogelijke positie die echt pijn doet aan je ogen... ik heb het geprobeerd, en dat was toen niet bevallen eigenlijk.
Vrij vertaald: ik vind dat hij daar nog niet aan toe is. Hij is pas 4 jaar, die extra oprichting, dat geeft hij zelf wel aan, en daar beginnen we pas mee als hij volledig uitgegroeid is.
Het zweepje omhoog net als bij mennen... uhh.. haha, ik hou mijn zweepje nu net als bij het mennen als ik de zweep hoog hou, gaat hij er alleen maar voor rennen, in plaats van actiever te lopen.
Bedankt voor de tips, ik zal zeker uitproberen of dichterbij prettiger werkt, maar hij is niet te beschaamd om mij af en toe met een goedgeplaatste hoef mn plek te wijzen, dus daar moet ik wel even op letten... Hij is een supergoede leermeester, maar echt geen vriendelijke
hey milo,
nee, mennen vind ik eigenlijk ... uhh... ronduit saai Dit lange lijnen werk doe ik omdat ik neit meer in staat ben hem correct onder het zadel te trainen (en omdat mensen regelmatig zeiken dat ik te groot voor m ben) en door te werken aan de lange lijn, kan ik hem dressuurmatig toch verder opleiden, zonder mn eigen lijffie nog harder om zeep te helpen Want er zit ontzettend veel in dat paardje, maar ik kan het er gewoon niet uit rijden. Dus de moeite waard om dan eens te kijken hoe ver we komen met de lange lijnen.
Overigens, hij kan wel voor de kar hoor, ik heb hem wel beleerd. we doen het echter alleen met de slee als er sneeuw ligt maar hij kent het principe wel hoor
Groetjes,Lacuna

romytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 19:25

Leuk zeg....kheb geen tips voor je geen verstand van....wat een leuk ding zeg die shetlander....en mooi schoon hoor;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:30

Waarom geen schoftje? Je hebt dan veel meer gevoel in je lijnen. Ik heb het lange tijd ook met schoftje gedaan, maar heb les gehad in het LL werk en VD(van iemand die ook paarden trainde voor GOA enzo) en die rade het aan. En het voegt idd ook veel beter zonder.

Ik zou ook idd wat dichter bij gaan lopen, dan kan je nog fijner en beter inwerken.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:34

Ik doe het ook altijd met schoftje en de lijnen door de lichtogen. Vooral als je er niet zo handig mee bent dan voorkom je dat je een paardenknoop krijgt doordat de leidsels om de pony heen raken of tussen de benen komt. Het werkt vaak wel lekkerder met een groot paard zonder schoftje maar met een shet vind ik het link.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 19:24

ben vandaag meer bezig geweest, en zeker de tip meer contact op de buitenteugel blijkt een gouden tip te zijn geweest. We blijven lekker dooroefenen, voor volgende week zondag heb ik weer een foto-mens gevraagd, dus dan plaats ik weer nieuwe foto's.
Groetjes,Lacuna