Wijken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Princess_

Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 09:45

Ik weet niet of het hier moet en voel me erg dom, maar ik ben vergeten hoe ik nou precies moet wijken

kan iemand dat even uitleggen met hoe ik de teugels nou ookal weer moest houden en welk beenwaar enzo...?

Sophie2

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 11:25

Je moet de teugels zo houden, dat het paard het hoofd ong. bijna geen stelling heeft dus dat hij het hoofd redelijk voor zich houd.. je legt je binnenbeen iets naar achter en begrenst met je buitenbeen.. zelf goed recht blijven zitten!

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 11:45

ik dacht datje ook een teugel van de hals af moest houden maar dat is dus niet zo?

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 11:59

Binnenbeen inderdaad wat naar achter, iets meer gewicht op buitenbeen en je gewicht iets wat naar achter in het zadel. Je zal geen binnenteugel van de hals af moeten halen, want paard zal geneigd te zijn om binnenstelling aan te nemen. Dit dus juist corrigeren.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 12:02

Ik doe mijn handen iets uitelkaar, met een heeeeeeel klein beetje stelling. Dan binnenbeen iets naar achter leggen en buitenbeen op de singel leggen.

En natuurlijk kijken waar je heem gaat!

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 13:10

Als eerste is het belangrijk dat je paard op twee teugels loopt, dus een gelijke druk hebt op beide teugels. Je paard moet goed in balans zijn en fijn aan de hulpen. Als dit het geval is, is wijken in principe heel erg simpel.

Je went af bij A bijv. Stelt het paard eerst recht. Je binnenhand plaats je iets naar de mond toe (niet losgooien, dus wel kontakt houden) en iets van de hals af zodat je wat stelling hebt. Je drukt hem met je binnenbeen naar je buitenteugel en die buitenteugel houdt je er ook goed aan. Je moet het eigenlijk zo zien dat je je paard met je buitenteugel mee opzij neemt. Je buitenbeen geeft het tempo aan naar voren.

Je buitenteugel zorgt er dus ook voor dat hij niet over de schouder heen wegloopt.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 13:58

hardi schreef:
Als eerste is het belangrijk dat je paard op twee teugels loopt, dus een gelijke druk hebt op beide teugels. Je paard moet goed in balans zijn en fijn aan de hulpen. Als dit het geval is, is wijken in principe heel erg simpel.

Je went af bij A bijv. Stelt het paard eerst recht. Je binnenhand plaats je iets naar de mond toe (niet losgooien, dus wel kontakt houden) en iets van de hals af zodat je wat stelling hebt. Je drukt hem met je binnenbeen naar je buitenteugel en die buitenteugel houdt je er ook goed aan. Je moet het eigenlijk zo zien dat je je paard met je buitenteugel mee opzij neemt. Je buitenbeen geeft het tempo aan naar voren.

Je buitenteugel zorgt er dus ook voor dat hij niet over de schouder heen wegloopt.

Mee eens zo doe ik het ook,

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 16:31

Ik stel alleen mijn paard niet naar recht (binnen) omdat hij uit zichzelf al te ver naar binnengaat, dus dit deeltje is per paard afhankelijk.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 09:20

Phynix schreef:
Ik stel alleen mijn paard niet naar recht (binnen) omdat hij uit zichzelf al te ver naar binnengaat, dus dit deeltje is per paard afhankelijk.

Met wijken is het toch echt de bedoeling dat je stelling hebt. Als je paard zelf al teveel gebogen is, is dit een teken dat het paard (nog) niet rechtgericht is en ook nooit op twee teugels loopt.

Voordat je gaat wijken is het dus heel erg belangrijk dat de basis dus goed is. Paard fijn aan je been, goed op het achterbeen, los in de rug, goed in balans lopen en dus op twee teugels. Dan is wijken in principe heel erg makkelijk, maar dat is eigenlijk met alles zo en ook altijd makkelijker gezegd dan gedaan.

Zelf heb ik ook nog wel eens dat als ik mijn paard niet fijn aan het lopen heb, dat het wijken dan meer een trucje wordt. Soms moet je ook wel als je bijv. een proef rijdt en het paard loopt net niet fijn genoeg.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 14:13

Bij het wijken is het paard niet gebogen om het been waarvoor het wijkt. De stelling is maar heel minimaal vanuit de nek meer dan de oogbolling mag je absoluut niet zien. Het is makkelijk.

Ik ga altijd als volgt afwenden bij bijvoorbeeld A, paard weer recht stellen en opsluiten tussen beide benen. Attent maken door middel van de linker teugel ons voorstellend dat we op de rechter hand waren. Binnenhand dus rechter hand vraagt licht stelling door middel van indraaien vanuit de pols minimaal dus. En rechter been gaat een hand breedte naar achteren en zet het paard voorwaarts zijwaarts weg. Het wijken is het best te vertalen als het voorwaarts zijwaarts weg gaan voor je been. Het is om het dier de eenzijdige kuitdruk aan te leren. Het buitenbeen vookomt uitzwaaien achterhand.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:01

Inderdaad hadri, die stelling die je hebt is zo minimaal, dat die er praktisch al vanzelf is. En dat mijn paard met te veel stelling loopt, wat ik moet corrigerren, komt niet omdat hij niet op 2 teugels zou lopen of niet recht genoeg is. Komt gewoon puur omdat hij het nog een moeilijke oefening vind. En zoals ik bij veel paarden zie, die het nog moeten leren of weinig doen, zijn geneigd hun voorbenen weg te drukken naar de hoefslag, met te veel stelling als gevolg. Dus dat soort dingen hoeven helemaal niet aan de basis te liggen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 19:13

Phynix schreef:
Inderdaad hadri, die stelling die je hebt is zo minimaal, dat die er praktisch al vanzelf is. En dat mijn paard met te veel stelling loopt, wat ik moet corrigerren, komt niet omdat hij niet op 2 teugels zou lopen of niet recht genoeg is. Komt gewoon puur omdat hij het nog een moeilijke oefening vind. En zoals ik bij veel paarden zie, die het nog moeten leren of weinig doen, zijn geneigd hun voorbenen weg te drukken naar de hoefslag, met te veel stelling als gevolg. Dus dat soort dingen hoeven helemaal niet aan de basis te liggen.

Wijken voor het been moet je pas starten als je de basis in orde hebt. Begin op de volte aan de geopende zijn zodra je de geopende zijde opgaat binnenteugel fractie korter, ophouding buitenteugel, doe nu net of je op de volte van hand veranderd en zet hem opzij. Het niet snappen oke, maar druk nu gewoon direct achter de singel de spoor erin reken maar dat het paard het snapt en wijkt. Vaak is het eerder zich willen onttrekken als iets andersa.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 19:46

Oh ja, dat zeker, als ik hem extra aan spoor of zijn achterhand bij tik met een zweepje, gaat hij ook zeker beter wijken. Kunnen is ook het probleem niet, want als ik dat doe, wijkt hij soms in 1 rechte lijn naar de hoefslag als het aan hem ligt. Maar voordat hij het volledig begrijpt/doet/accepteerd, gaat hij de eerste paar keer toch steeds proberen zijn voorhand weg te drukken en zie dit dus ook bij andere proberen. Vandaar eerder de opmerking om niet te veel te proberen die stelling te krijgen, omdat die vanzelf wel komt meestal.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 23:25

wreckh schreef:
Dan binnenbeen iets naar achter leggen en buitenbeen op de singel leggen.

Binnenbeen juist LANG houden, het paard moet buigen (ook al is maar een fractie) om je binnenbeen en dat werk je tegen als je je binnenbeen naar achteren gaat leggen. Als je heel eenvoudig een volte rijdt heb je ook je binnenbeen lang en je buitenbeen achter de singel omdat ie moet buigen om je binnenbeen.
Het buitenbeen gaat dan automatisch naar achteren en met je buitenhand is het de bedoeling om de schouder op te sluiten zodat ie niet over de buitenschouder weg kan vallen en zo het paard dus ook echt schaart in het wijken.

Suc6

ProfessorJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 00:02

Dressuurgek schreef:
wreckh schreef:
Dan binnenbeen iets naar achter leggen en buitenbeen op de singel leggen.

Binnenbeen juist LANG houden, het paard moet buigen (ook al is maar een fractie) om je binnenbeen en dat werk je tegen als je je binnenbeen naar achteren gaat leggen. Als je heel eenvoudig een volte rijdt heb je ook je binnenbeen lang en je buitenbeen achter de singel omdat ie moet buigen om je binnenbeen.
Het buitenbeen gaat dan automatisch naar achteren en met je buitenhand is het de bedoeling om de schouder op te sluiten zodat ie niet over de buitenschouder weg kan vallen en zo het paard dus ook echt schaart in het wijken.

Suc6

Sorry, de FEI beschrijf de oefening voor het wijken voor het been als volgt:

Bij het wijken van het been beweegt zich het paard voorwaarts-zijwaarts, is R E C H T, doch kijkt iets tegengesteld aan de richting waar het naar toegaat. De ruiter, in het geval het paard naar rechts gaat, mag hoogstens de linkeroogharen en linkerneusvleugel zien.

Dus niks met buiging.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 00:43

Wat doen jullie allemaal moeilijk zeg. Ik leg gewoon mijn binnenbeen eraan en dan is het wijken geschiedt. Niet teveel binnenstelling, dan valt je paard gemakkelijker over de buitenschouder. Dus op de hulp van je binnenbeen moet je paard eigenlijk al gelijk wijken voor druk. Binnenhand nageven, buitenteugel eraan houden, evenals buitenbeen.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 10:16

Phynix schreef:

Inderdaad hadri, die stelling die je hebt is zo
minimaal, dat die er praktisch al vanzelf is. En dat mijn paard met te veel stelling loopt, wat ik moet corrigerren, komt niet omdat hij niet op 2 teugels zou lopen of niet recht genoeg is. Komt gewoon puur omdat hij het nog een moeilijke oefening vind. En zoals ik bij veel paarden zie, die het nog moeten leren of weinig doen, zijn geneigd hun voorbenen weg te drukken naar de hoefslag, met te veel stelling als gevolg. Dus dat soort dingen hoeven helemaal niet aan de basis te liggen.

De stelling is ook minimaal daar heb je helemaal gelijk in, maar hebt dus weldegelijk stelling.

Als jij je stelling moet corrigeren omdat jou paard dus praktisch al met stelling loopt is dus een teken dat hij niet recht gericht is.

Een paard dat dus zijn voorhand wegdrukt (over de schouder heen wegloopt) loopt dus met teveel stelling en met te weinig begrenzing op de buitenteugel. Deze paarden worden dan meer op de binnenteugel gereden en niet met de buitenteugel opzij gereden.

Ga helemaal met je mee dat een paard ook moet leren begrijpen wat de ruiter bedoelt met bepaalde hulpen en dat het in het begin ook niet altijd vlekkenloos zal gaan.

Wat ik ook in een eerder bericht van mij geschreven heb. Heb zelf ook nog wel eens dat als ik mijn paard gewoonweg niet fijn aan het lopen heb, dat het wijken dan ook nergens over gaat. Het wijken wordt dan al het waren een trucje, maar als het paard fijn loopt en dus fijn aan de hulpen is het vrij simpel.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 10:20

Kafue schreef:
Bij het wijken is het paard niet gebogen om het been waarvoor het wijkt. De stelling is maar heel minimaal vanuit de nek meer dan de oogbolling mag je absoluut niet zien. Het is makkelijk.

Ik ga altijd als volgt afwenden bij bijvoorbeeld A, paard weer recht stellen en opsluiten tussen beide benen. Attent maken door middel van de linker teugel ons voorstellend dat we op de rechter hand waren. Binnenhand dus rechter hand vraagt licht stelling door middel van indraaien vanuit de pols minimaal dus. En rechter been gaat een hand breedte naar achteren en zet het paard voorwaarts zijwaarts weg. Het wijken is het best te vertalen als het voorwaarts zijwaarts weg gaan voor je been. Het is om het dier de eenzijdige kuitdruk aan te leren. Het buitenbeen vookomt uitzwaaien achterhand.

Dit vind ik trouwens heel netjes uitgelegd.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 11:10

Het heet niet voor niks wijken voor het been dus geen wijken voor de hand. De stelling is maar zo minimaal eigelijk bijna te verwaarlozen.

Een paard moet voor dedruk van je kuit opzij. Heb jij een teveel stelling betekend dat idd dat het paard niet recht is maar ook dat hij niet aan je zit en je been is. Daarom zeg ik ook niet afwachten maar direct de spoor er in drukken direct achter de singel. Maak dat paard wakker en maak hem duidelijk dat het nu geen tijd is voor een spelletje maar dat er serieus gewerkt moet worden.

Wijken is niet moeilijk als je maar consequent bent en niet toe staat dat het paard kliert in welke vorm dan ook. Zelfs moet het paard aan de lange teugel kunnen wijken. Kwestie van consequent zijn niet vragen maar eisen luieren doet hij maar op de weide

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 17:28

[/quote]

Suc6
[/quote]

Sorry, de FEI beschrijf de oefening voor het wijken voor het been als volgt:

Bij het wijken van het been beweegt zich het paard voorwaarts-zijwaarts, is R E C H T, doch kijkt iets tegengesteld aan de richting waar het naar toegaat. De ruiter, in het geval het paard naar rechts gaat, mag hoogstens de linkeroogharen en linkerneusvleugel zien.

Dus niks met buiging.
[/quote]

Bij die fractie buiging die er is klopt het idd dat je dan zo ongeveer alleen het oog ziet of een neusgat. Of zoals eerder al gezegd "de buiging is al zo weinig dat het er al vanzelf is'. Ik zeg ook niet dat je buiging moet aanvragen.......[/quote]

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 17:40

@dressuurgek, je verwoord het verkeerd. het paard moet mag namelijk helemaal niet om je binnenbeen buigen, zelfs geen fractie.

Het moet actief voor je binnenbeen wegstappen. buiging is dus niet aan de orde.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 14:24

Kafue schreef:
@dressuurgek, je verwoord het verkeerd. het paard moet mag namelijk helemaal niet om je binnenbeen buigen, zelfs geen fractie.

Maar je bent het wel met me eens dat je binnenbeen juist lang moet zijn en het buitenbeen achter de singel?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 14:45

Dressuurgek schreef:
Kafue schreef:

Maar je bent het wel met me eens dat je binnenbeen juist lang moet zijn en het buitenbeen achter de singel?

Niet helemaal mee eens. Als je uit een rechterwending komt is het rechter been je binnenbeen. Van daaruit zet je logischer wijs het wijken voor het rechter been in, het rechterbeen verdwijnt dus een handbreedte naar achteren( afhankelijk van formaat ruiter, formaat paard en dergelijke). Dit been drukt het paard weg voor het been. Buitenbeen is linker been en die is lang. Binnenbeen moet ook lang blijven maar is wel een handbreedte naar achteren gelegt vanuit de heup.
Zou je binnenbeen lang blijven en je buitenbeen terug gelegt worden dan ga je dus naar recht, doe je dat met stelling en buiging dan pak je een traversale mee oftewel een appuyement wel

Dus het is maar net hoe je het bekijkt. Als je namelijk op de rechterhand bij A afwend en je wijkt voor je rechterbeen ben je nog steeds op de rechterhand en is je rechter been je binnenbeen. Sommige zeggen het wel eens andersom.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 20:24

Nee, buitenbeen moet juist niet achter de singel, dan begrens je de achterhand.