Ik weet niet wat voor paard je hebt, maar sommige paarden zijn gewoon niet zo goed in de galop (bv. tuigers, die zijn beter in de draf). Maar goed, je wilt toch dat ie alles kan, dat kan ik me goed voorstellen!
Evenwicht krijg je allereerst door je paard recht te richten. Hierover is al heel veel geschreven op bokt en als je even zoekt, vind je daar zeker een topic over met goede tips. Wat kan helpen is buitenrijden en dan juist rechte stukken galopperen, waarbij je je paard goed recht houdt tussen je kuiten en je handen. Dus je drijft met beide kuiten en je houdt je teugels op gelijke spanning. Af en toe springen kan ook goed zijn, met name uit de galop. Je paard moet dan met z'n 2 achterbenen afzetten, waardoor beide benen sterker worden.
Over 1 of 2 balkjes galopperen kan ook goed zijn, ook voor de coordinatie van je paard.
Verder heel veel overgangen draf-galop-draf rijden, op beide handen en op de volte. Ook een paar pasjes versnellen en weer met je zit terugrijden is een goede oefening. Ik denk zelf dat schoudervoor nog een stapje te ver is, ik denk dat je je paardje eerst goed onder controle moet hebben in de galop, voordat je dit soort oefeningen gaat vragen. Rijd vanuit de volte een stukje het rechte stuk op en zodra die harder wil, neem je hem terug naar de draf en richt je hem recht.
Dit gewoon steeds herhalen.
Als ie op d egebroken lijn niet goed gaat, moet je toch nog meer werken aan de stelling en buiging, waarbij je met je binnenbeen naar de buitenteugel toedrijft. Ik zou dit eerst op de volte oefenen, en als dat goed gaat, eerst wat afwenden in galop en een rechte lijn rijden. En zelf heeeeeel stil zitten is ook goed! Succes!