Hoe trainen het evenwicht in galop???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bombarie

Hoe trainen het evenwicht in galop???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 16:26

Ik heb even een vraagje, hoe trainen jullie het evenwicht in de galop? Mijn paard heeft nogal een zwakke galop en na veel trainen geeft hij nu eindelijk mooi na en loopt hij redelijk over de achterhand. Ik vind het nu tijd dat ik ga werken aan zijn evenwicht.. Maar iedere keer als ik iets anders vraag dan een recht stuk of een volte, valt hij uit de galop en lijkt hij wel een beetje paniekerig te raken.

Als ik twee keer op de zelfde plaats in de bak een oefeningetje probeer te doen, bijvoorbeeld vanaf F een klein stukje schouder voor, dan valt hij er uit, en probeert hij de volgende keer als we langs F komen er onderuit te komen door er heel hard langs te gaan racen.

Bijvoorbeeld als ik een hele lichte gebroken lijn wil rijden, echt één meter uit de kant ofzo. Het is niet zo'n galop paard maar ik moet toch érgens beginnen? Simpele changementen en dan omstellen gaat wel gewoon goed. Maar schoudervoor, ho maar, of dus een gebroken lijntje. Hoe verbeter ik dit evenwicht? Of moet ik me er gewoon bij neerleggen dat hij dit niet kan...? We trainen nu echt al zo'n tijd lang, en in draf en stap gaat alles prima, maar zodra we met die galop beginnen lijkt het soms wel een onbeleerd paard. Alvast bedankt voor tips.

Agnes75

Re: Hoe trainen het evenwicht in galop???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 18:55

Ik weet niet wat voor paard je hebt, maar sommige paarden zijn gewoon niet zo goed in de galop (bv. tuigers, die zijn beter in de draf). Maar goed, je wilt toch dat ie alles kan, dat kan ik me goed voorstellen!

Evenwicht krijg je allereerst door je paard recht te richten. Hierover is al heel veel geschreven op bokt en als je even zoekt, vind je daar zeker een topic over met goede tips. Wat kan helpen is buitenrijden en dan juist rechte stukken galopperen, waarbij je je paard goed recht houdt tussen je kuiten en je handen. Dus je drijft met beide kuiten en je houdt je teugels op gelijke spanning. Af en toe springen kan ook goed zijn, met name uit de galop. Je paard moet dan met z'n 2 achterbenen afzetten, waardoor beide benen sterker worden.
Over 1 of 2 balkjes galopperen kan ook goed zijn, ook voor de coordinatie van je paard.
Verder heel veel overgangen draf-galop-draf rijden, op beide handen en op de volte. Ook een paar pasjes versnellen en weer met je zit terugrijden is een goede oefening. Ik denk zelf dat schoudervoor nog een stapje te ver is, ik denk dat je je paardje eerst goed onder controle moet hebben in de galop, voordat je dit soort oefeningen gaat vragen. Rijd vanuit de volte een stukje het rechte stuk op en zodra die harder wil, neem je hem terug naar de draf en richt je hem recht.
Dit gewoon steeds herhalen.
Als ie op d egebroken lijn niet goed gaat, moet je toch nog meer werken aan de stelling en buiging, waarbij je met je binnenbeen naar de buitenteugel toedrijft. Ik zou dit eerst op de volte oefenen, en als dat goed gaat, eerst wat afwenden in galop en een rechte lijn rijden. En zelf heeeeeel stil zitten is ook goed! Succes!

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 19:10

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik denk dat ik inderdaad weereens te snel wil. Ik denk dan dat het weleens tijd wordt maar ik ga inderdaad eerst nog maareens trainen, ookal is hij redelijk recht. Hij raakt gewoon snel uit zijn evenwicht. Er wordt ook weleens gezegd dat je je paard eerst écht in de verzamelde gelop moet kunnen rijden voordat hij contra-achtige dingen kan gaan doen. Het is trouwens een Tinker. Maar we dressuuren erg serieus. In draf gaat alles perfect. stap ook, 't is ook gewoon geen galop paard maar ik zie het als een uitdaging thnx hé!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 09:17

De tip over buiten galopperen is echt een hele goede, werkt ook heel goed bij nog wat slappe tuigers e.d. Op de binnenhoefslag galopperen kun je ook proberen om hem wat rechter te maken. Verder veel vooruit en weer terug galopperen

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 14:37

Veel overgangen maken in galop maar ook goed rechtrichten. Uitleg over rechtrichten zie op www.paardenbegrijpen.nl

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 21:48

thnx thnx

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 17:43

eej ik rij ook op een tinker!!!