tips om je geduld te bewaren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

tips om je geduld te bewaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 13:08

Ik kan me soms gruwelijk aan mijn paard ergeren, bijv als we tien keer langs het zelfde stukje in de bak komen is er niks aan de hand maar de 11de keer schrikt ze.
En dit doet ze niet 1 keer, ze zoekt ook steeds nieuwe plaatsen op in de bak. Soms kan ik er heel hard om lachen en rij ik vrolijk verder, de andere keer kan ik haar wel schieten

Ik raak dan geiriteerd en dan wil het al helemaal niet meer. Nu moeten jullie niet denken dat ik nooit fatsoenlijk de bak doorkom, het gaat bij vlagen ook een hele tijd heel goed en loopt ze de sterren van de hemel, maar soms zit ze me volgens mij gewoon op te naaien .

Dus wie heeft dit ook en heeft een betere tip dan tot tien tellen

Mars

Re: tips om je geduld te bewaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 13:25

Meid, het si niet meer dan menselijk dat je af en toe je geduld verliest, wie heeft dat niet op zn tijd?
Ik denk dat als ze weer zo loopt te vervelen bij dat ene stuk, ga dan iets anders met haar doen.
Probeer haar af te leiden, rijdt veel figuren en (schijn)overgangen, zorg dat ze op jou let en niet op 20.000 andere dingen.
Het is moeilijk maar probeer je niet te gaan ergeren, want dat voelt ze feilloos aan en dan zal ze alleen maar meer gaan vervelen.
Succes hoop dat je er wat aan hebt.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 13:34

Iedereen heeft op zijn tijd nukken met zijn paard. Mijn paard was vroeger ster in het schrikken en wegspringen en dan niet een keer maar het hele uur. De bak was soms erg klein voor me vanwege alle enge dingen.

Gaandeweg heb ik mijn paard beter bij me gekregen. Ik kan hem nu beter rijden en heb hem geconcentreerde onder me. Bedenk wel dat een paard dat echt voor je werkt geconcentreerd is op jou en niet meer op zijn omgeving. Dus zet hem aan het werk, en maak het werk leuk en moeilijk zodat hij wel op jou moet gaan lettten in plaats van op zijn omgeving.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 18:49

Ik sluit me helemaal aan bij het voorgaande, gewoon lekker aan het werk zetten

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 19:46

Op zich is 'gewoon lekker aan het werk zetten' een beetje makkelijk gezegd. Mijn moeder heeft het zelfde probleem met haar paard, en als ze dan zo lomp doet, kan je niet gwoon ff lekker werken. Alles is eng, alle truuken worden uit de kast gehaald.

Als je jezelf gaat opfokken, lukt helemaal niks meer.. Knop op nul zetten, tel tot honderd als het moet. Stop als hij 1 rondje goed heeft gelopen zodat je wel goed geïndigd bent.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 23:21

Paarden hebben een gigantische truckendoos ik weet het. Natuurlijk is effe lekker aan het werk zetten dan erg moeilijk. Maar je kunt bijvoorbeel schoudervoor, schouderbinnenwaarts langs iets rijden. DE training verzwaren en belangrijk probeer het paard aan het enge te laten ruiken zodat ze leren herkennen.
En zelf aub absoluut niet boos worden heeft geen zin, dan verlies je.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 00:13

In het begin verloor ik ook mijn geduld, met de tijd ging dat beter omdat boos worden idd niks oplost, alleen maar verergert.

Als ze trouwens aan het etteren was zette ik meestal wel 1 keer mijn scheur open, riep en is het nou over met dat geetter en reed vrolijk weer verder.

Als het gewoon zo'n dag was en ze srpong vand e hoefslag af, bv, draaide ik een volte door, met de woorden joh meid dan rijden we nog een rondje, deed ze het weer, even vrolijk o je hebt er zin in, dan blijven we hier voltes rijden.
Of een andere oefening, want als we bv van de ene kant van de bak naar die enge kant toe reden had ze het niet door en was er niets aan de hand, dus zo bleven we bezig en omdat er toch verder weinig anders dan doorrijden aan te doen is kan je er maar beter wat leuks van maken.

Ze begreep natuurlijk geen snars van mijn woorden, maar wel dat het nul komma nul nut had om te etteren, en nu zijn die momenten zo sporadisch dat als ze begint ik altijd netjes vraag of ze aan het dementeren is ( je bent immers al 5 )

Wat voor onzin je ook zegt maakt niet uit, gaat er om dat jij je goede humeur bewaard en zij door krijgt dat je er voor geen meter mee zit.

En zoals Kafue zegt, aan het werk houden, al is dat soms idd erg moeilijk

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 00:42

Mijn paard doet wel eens dingen die ik niet zo kan waarderen.
Dan laat ik hem ook wel weten dat het niet de bedoeling is dat hij dat nog een keer probeert.
Soms zijn dat dan dingen waarbij ik dan stiekem toch wel trots op hem ben dat hij dat zo slim heeft bedacht.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 07:20

idd eigenlijk weet ik ook wel dat aan het werk zetten en het gedrag negeren de beste oplossing is, maarja soms is dat absoluut niet makkelijk. Ik ga zelf altijd overgangen rijden op enge plaatsen. Op een gegeven moment geeft ze dan toe en gaat ze lekker aan het werk, tegen die tijd dat ik denk dat ze nu met haar hoofd erbij is, springt ze in enen weer aan de kant en begint het verhaal van voor af aan, overgangen rijden, figuren en oefeningen vragen.
Soms kan ik dat wel hoor, ga ik vrolijk verder, maar soms lukt het ook niet en dan baal ik van mezelf als ik er af stap.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 09:10

Ik ga altijd even een stukje stappen als ik gefrustreerd ben, en als ik dan afgekoeld ben, dán pas aan het werk zetten.. Anders werkt het bij mij toch niet.. Maar nu heb ik een rustiger paard, en dus ben ik veel minder snel gefrustreerd.. Mijn pony kon ik daarintegen wel schieten af en toe

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 09:12

Liedjes zingen onder het rijden

En ik weet maar al te goed hoe moeilijk het is om rustig te blijven, ik heb er zelf wel eens een rondje naast gelopen, ik was zo verschrikkelijk boos

Tips over gewoon doorrijden zijn al genoeg gegeven hierboven, maar ik blijf erbij: doen alsof je achterlijk bent is een hele belangrijke vaardigheid bij het paardrijden En bedenk je dat je niet volgend jaar naar de Olympische spelen hoeft, je doet dit voor je plezier, het hoeft niet meteen allemaal perfect te gaan. Anders is er ook geen lol meer aan.

Succes met tellen/blijven ademen/zingen!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 11:16

Letterlijk afreageren (slaan, schoppen) op je paard helpt niet
Als Fayette eens loopt te steggelen (en dan ook niet een keer maar constant) dan zet ik haar eerst aan het werk. Helpt dat niet dan krijgt ze op het toppunt van mijn geirriteerdheid een oerkreet om haar oren. Zo af en toe nog gevolgd door tirade van scheldwoorden. Dit heeft meestal wel het gewenste effect op haar om vervolgens met een kwartiertje net gedrag goed af te sluiten
Boktcensuur staat mij echter niet toe om al die woorden die ik gebruik op zo'n moment te herhalen....

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 13:00

Ellebel ik ben er weleens afgesprongen, gooide de teugels naar mijn instructrice en zei neem maar mee die knol

Na 2 peuken ben ik er weer opgestapt en zijn we ged afgesloten, in de tussentijd is mijn instructrice er op gegaan, dat was wel prettig.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 13:07

wow silly dat is wel een heel heftige reactie.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 13:09

lindsey schreef:
wow silly dat is wel een heel heftige reactie.

Ik was al 15 minuten zonder pauze aan het galoperen zonder stuur en rem..ik had het een beetje gehad toen ik haar eindelijk stil had staan
Recht op hekken af, plat door de bochten, ben heel erg blij dat ze dat tegenwoordig niet meer doet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:29

Zingen is een goeie. Meestal praat ik ook tegen de paarden, en bij dit soort dingen 'moedig ik ze aan' zeg maar. "Kijk, daar is die hoek weer, heel eng de 10e keer he? Ik geef je groot gelijk, want voor je het weet verschuilt zich daar een ruimteschip met enge mannetjes. Nooit je waakzaamheid verliezen" - of "ben jij nou een stoere pony? Ik dacht dat je altijd op liep te scheppen tegenover de andere paarden!" - of soortgelijke flauwekul. Het helpt om afstand te nemen en een beetje gevoel voor humor te bewaren, onmisbaar in zulke gevallen
En je stem helpt ook meestal wel om die houding sneller over te dragen op je paard.

Een andere hele goeie manier is om even niet na te denken over wat je wilt bereiken, of wat het paard zou kunnen als ie zich zou gedragen. Maar gewoon accepteren wat er komt. Je hebt alle tijd van de wereld - of je doet alsof. Uitdragen dat er maar 1 is die zich gaat vervelen of ergeren door dat gedoe om 25 keer langs dezelfde hoek te gaan: het paard. Jou maakt het niets uit.

Dit werkt ook meestal fantastisch bij geklooi met opzadelen. Even naar buiten de stal lopen, diep ademhalen, en denken: al duurt het 3 uur, ik ga nu gewoon rustig opzadelen, en wat er ook gebeurt, dat hoofdstel komt in op een normale manier.

De meeste paarden vinden het spelletje al HEEL gauw niet meer leuk dan en werken gewoon mee (meestal nog een beetje mopperend: oren half en wat ontevreden kijkend, maar dat negeer je ook)

Of het ook werkt bij dergelijke rensessies als Sily beschrijft weet ik niet - dat heb ik niet geprobeerd en hoeft ook niet echt van mij

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 23:17

Shadow het helpt

Alleen was het meer in de trant van oooo wil je hard? Dat is toevallig, ik ook!
Nu al moe? Kom op zeg, spirit erin, je wou toch rennen?
Dan gaan we nog even door hoor.

Al met al zijn we nog 3 maanden bezig geweest om het er helemaal uit te krijgen

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 19:38

ik heb ook een tijd gehad dat ik weinig geduld had. Op het moment dat ik voelde dat ik mijn geduld ging verliezen dtapte ik af en zette haar op stal, na 3 keer kom je erachter dat het rijden op deze manier niet leuk is en dus in het vervolg verlies je niet zo snel je geduld. Werkte bij mij goed.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 19:41

nou, ik sta ervoor bekend dat ik in de lach schiet . ik vind het gewoon grappig als hij zoiets doet, ook al is het de tiende keer. als hij echt met mijn voeten solt, word ik niet echt boos, ik geef hem een mep en rijd verder (maar dan wel als ik gewoon weet dat hij met mijn voeten speelt)

apk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 19:51

Nou, ik heb idd ook een paard dat af en toe verschrikkelijk loopt te etteren. Kijk, als ie echt schrikt, ok, dan laat ik hem ff rustig worden ga ik weer verder, maar nu weet ik wel wanneer het echt schrikken is of gewoon etteren. Wat ik dan doe, is doordrijven in de galop, hij wil gaan, nou dan gaan we ook, aantal rondjes galloperen, dan gaat ie wel hard, maar dan op mijn commando. Dat werkt bij mij wel goed. Verder: als je zelf af en toe je geduld verliest, zingen helpt echt! Zingen en boos zijn gaat niet samen, dus ja, als mijn paard er eens voor de 20ste keer vandoor gaat, ga ik galopperend en zingend de bak door!

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 21:14

Ik heb ook dit probleem..
Maar dan niet om schrik acties oid, maar gewoon omdat het niet lukt. Terwijl je weet dat ze het kan, en je het ook al lang oefent. Dat is gewoon frustrerend.. en ja ik ga mezelf dan alleen maar opfokken, dus 'gewoon' doorrijden gaat niet, want me paard gaat evengoed kloten, waardoor ze niet meer aan het werk wil als ik het zo kan zeggen. En ja dan wordt ik boos..
Der zijn wel dagen dat ik wel mijn geduld kan bewaren maar echt veel verschil merk ik der niet in.. ze blijft poedersuiker..
Eigenlijk zou ik iemand willen hebben die er wat van zegt als ik zo tegen me paard flip.. want het is niet eerlijk en je berijkt er niks mee.. Mijn ma zegt er wellis wat van.. maar euhm dat durft ze niet meer

Dus als iemand nog de gouden tip heeft om niet te gaan flippen?

En inderdaad tot 10 tellen werkt niet.. en een rondje stappen ook niet.. tenminste bij mij niet

En ja ik heb les..

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 21:19

Frustratie = Onmacht.

je wordt boos omdat iets niet lukt, of omdat paard pony anders reageert dan verwacht. Begrijpelijke reaktie is boosheid, heel menselijk echter dan ben je alles kwijt.
De moeilijker reaktie is het paard aan het werk zetten. Niks niet harder niks niet sneller laten galloperen omdat het paard toevallig al klierend in galop ging. Nee gewoon aanpakken dat werkt het best, consequent maar rechtvaardig niet meer maar zeer zeker niet minder.
Drijf je een paard in galop keihard door over zijn tempo en over zijn adem vraag jezelf dan af wie is hier nu eigelijk aan het klieren.

Een paard doet dat niet express, het is een vlucht/schrikdier de reaktie is heel natuurlijk heel vertrouwd. Zorg dat je concentratie houd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 21:31

Kath_ schreef:
Dus als iemand nog de gouden tip heeft om niet te gaan flippen?

De rest van het topic lezen misschien?

Kafue, genoeg paarden doen het wel min of meer expres, omdat het gewoon net kleine kinderen zijn die af en toe lekker ondeugend willen zijn. En de 'ok jij wilde dit? Dan zul je het krijgen' werkt ook erg goed bij kleine kinderen. (Nee, niet voor alles, en ook niet altijd)

Aan het werk zetten is uiteraard wel de normale reactie maar soms werkt dat even niet, en dan is een dosis humor en een onverwachte aanpak heel verfrissend. Al is het maar omdat je op die manier zelf het plezier houdt.

(Ik vind er overigens niets onrechtvaardigs aan om een paard dat er vandoor schiet een poos in een flinke galop te houden. Niet afjakkeren, dat is niet de bedoeling, maar wel duidelijk maken dat dat wegschieten het paard meer energie gaat kosten dan jou)

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 22:08

Geduld is een schone zaak.
Ik verlies ook mijn geduld en dan vooral met laden in de trailer, en dan is het net of ze het aanvoelen die donders.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 09:08

Shadow daar ben ik heb absoluut niet mee eens. Een paard heeft geen gedcahte van nu ga ik eens express even dit of dat doen. Een paard is een vluchtdier dus vluchten en schrikken kan. Express doen ze dat echt niet hoor.
Mijn paard beschikt over een gezonde dosis humor en had vroeger altijd van doe geintjes. die heb ik op allerlei gefrustreerde manieren proberen aan te pakken en het hielp niet. Aan het werk zetten geconcentreerd en zorgen dat hij tevreden is en blijft dat helpt.

Kleine kinderen zijn mischien vergelijkbaar maar weet je wat bij kleine kinderen nog het meest helpt, je omdraaien en weglopen.
In het nekvel pakken en meenemen met je ( als ze zich weer eens theatraal op de grond gooien) maar het bwlangrijkst is de consequenteaanpak.
Wat vandaag niet mag mag morgen niet en overmorgen ook niet.
Klieren doe je maar in je vrije tijd, nu wordt er gewerkt.

Dit soort dingen kosten jou ook veel kracht en energie en je merkt wel dat dit intolerante gedrag bijna niet vol te houden is als je 8 paarden op een dag moet rijden. Dus mijn advies nee niet wel laten rennen aan het werk zetten.