goede zit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loutjuh

goede zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 09:44

ik ben erg benieuwd wat jullie verstaan onder een goede zit: Zoals wat hou je er aan, en wat ontspan je meer, hoe moet je been ligging zijn, hoe hou je je rug en schouders enz....

ik hoor hier namelijk nog al wat verschillen over. De een zegt dat je je knieen moet ontspannen en zorgen dat je vanuit je hielen licht rijdt (bijv.) de ander zegt juist dat jeje knieen in het zadel moet drukken.

Lins_Vetra

Re: goede zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 12:39

Rug recht borst naar voren. Je armen zijn in een hoe van 45 graden. Je moet vanaf je schouders een recht lijn 'trekken' naar he hak. Deze moeten dus op dezelfde lijn zijn.

Handen recht op. Je duim is dus bovenop en drukt tegen je wijsvinger.

Tenen naar binnen hakken naar beneden.

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 18:39

Hey,

ik zal het beetje uitgebreid uitleggen:

- Je moet met het paard van achteren naar voren mee volgen in de beweging.

- De lendenen loodrecht gericht op het paard.

- Kruis zonder spanning aantrekken, let wel op dat je je lendenen niet hol maakt. Trouwens, dat van de kruis aantrekken gaat meestal wel automatisch.

- Rug recht maar toch iets buigzaam.

- Schouders iets naar achteren en ontspannen.

- Hoofd rechtop, blik vooruit.

- Bovenarmen ongedwongen langs het lichaam af laten hangen.

- Elleboog iets gebogen. Onderarm in de richting van het paardenmond.

- Handen ongedwongen rechtop, met duim als hoogste punt.

- Bovenbeen schuin naar voren en naar beneden afhangend (vlak tegen het paard)

- De knie vlak tegen het zadel (Niet klemmen!!!!)

- Meeste druk op binnenzijde voetzool.

- Enkel ontspannen en hak iets uitgedrukt.

- Onderbeen licht naar achteren.

Dit heb ik vandaag geleerd met theorie van school. Volg namelijk opleiding Paardenhouderij. Dus als iemand denkt dat het niet zo is, toch is het wel zo. Heb het namelijk zo letterlijk opgeschreven van instructrice.
succes.

edit: Je moet een rechte lijn trekken vanuit je hoofd, heupen en hak.

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 19:00

bedankt alvast, zo leer ik het ook

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:51

zoals stefanietjuh het zegt, moet ik het ook doen. vooral niet klemmen met mijn knieën, want dan word ik zwaar gedrild...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:02

op een paardenhoudrij opleiding komen ook wel eens dingen voor die niet altijd helemaal juist zijn hoor maar zoals je dit beschrijft klopt het wel
Ook moet je een rechte lijn kunnen trekken vanauit je ellebogen naar de bitringen en moet je je rug niet hol trekken ( waar ik nog wel eens last van heb ) Je moet ook op het zwaarte punt van je paard gaan zitten en dat zit ongeveer waar de singel zit als je je zadel goed hebt liggen ( vrij van de schouders )
Je hele lichaam ontspannen en licht rijden doe je vanuit je enkels en niet vanauit je knieeen die moet je gewoon lekker ontspannen.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:35

Ik heb ook die rechte lijn altijd geleert. Ik denk alleen niet dat die houding bij alle zadels gelijk is. Uit mijn praktijk is gebleken dat ik met een dressuurzadel idd een rechte lijn heb tussen schouder heup en hiel. Bij een veelzijdigheidszadel is de lijn niet helemaal recht. Mijn hiel is dan iets meer naar voren. En het is haast onmogelijk om wel in een rechte lijn te zitten. Bij een spingzadel volgens mij ook niet, maar dat heb ik nog nooit geprobeert.

Klopt mijn ervaring of zijn jullie het er niet mee eens?

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:54

het belangrijkste is dat je op je zitknobbels gaat zitten...Dan zit je al voor 90% goed...
Rug recht en vooruitkijken.. doet het ook goed..benen laten hangen en je kuiten "eraan" houden
En ook ik probeer me dus zo goed mogelijk aan de lijn te houden:
oor - schouder - heup - hak