hoe krijg ik hem voor mijn been??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nancy_d

hoe krijg ik hem voor mijn been??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 08:24

hallo, ik heb een haflinger.
we zitten nu in de L2, maar als ik straks verder moet dan zit ik met een klein probleem.
danny is niet erg goed voor mijn been dat ik hem soms best wel een klein tikje erbij moet geven.
wat moet ik doen, als ik straks niet meer met zweep mag rijden?
wie kan mij helpen!!??

bedankt!!Gr. Nancy

Concorde

Re: hoe krijg ik hem voor mijn been??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:43

Haflingers en andere 'dikhuiden' (ik ken het zelf van de Friezen) zijn vaak wat lastiger aan het been te krijgen dan een meer warmbloedig typje. De kneep zit 'm in het zelf heel consequent zijn. Been = reactie. Geeft ie geen reactie? Tikjes doe ik niet aan! Dan krijgt ie wel zo'n oplawaai dat ie ook werkelijk onder de indruk is. Een paar dribbels die hij maakt als reactie op een tikje, daar heb je geen bal aan.
Heel veel overgangen rijden, en daarbij mag je 'm best een beetje heet maken, niet te lief zijn, want dat is ie ook niet voor jou. Dus stappen, draf (en dan moet hij dus direct weg willen als je je hand naar voren doet en been geeft, doet ie dat niet dan zet je of je sporen er dwars in, of je geeft hem een opdonder met de zweep), na een pas of 5 weer stappen, dan direct weer aandraven. Met dat werk kun je 'm snel aan het been krijgen. De kans zit er dik in dat je er nog wel even werk aan hebt, maar met een paard dat niet aan de hulpen staat loop je altijd vast, op een bepaald nivo heb je niet meer de tijd om m steeds vooruit te drukken.
Bovenstaande klinkt niet vriendelijk, maar is wel in 99% van de gevallen de enige manier om ze aan je hulpen te krijgen. Een haf/fjord/fries/tink/oid is meestal niet zo snel onder de indruk en heeft flink wat overredingskracht nodig om echt aan het lopen te gaan.
Suc6!!

nancy_d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 11:51

heel erg bedankt voor je reactie!!
ik ga er gelijk aan werken!!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 12:00

Verplaatst van VMR naar RT.

nancy_d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 14:55

ja sorry dat ik het verkeerd had gedaan!!

Worst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 19:32

heel veel overgangen rijden, helpt echt.
en zoals concorde zegt, geen zacht tikje geven, maar meteen duidelijk zijn.
en als je straks in de proef niet meer met zweep mag rijden, dan kun je hem voor je proef altijd even wakker maken met de zweep

ik hoop dat je er iets aan hebt

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:34

Is er nu echt geen andere oplossing om een pony aan het been te krijgen. Als je bij de l al je sporen erin moet zetten hoe dan verder. Ook ik heb een haflinger die niet reageert op mijn been zweep of spoor het maakt hem helemaal niets uit. Al sla ik mijn zweep doormidden hij gaat er geen stap harder door.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 15:21

Je paard goed aan je been krijgen is nog niet zo makkelijk als het klinkt.
En wat voor sommigen goed aan het been is, is dat voor anderen nog niet. Ik ben van het principe dat ze moeten “ vliegen” voor mijn been, ik heb ze liever te heet aan mijn been dan te “ lam” om het zo maar te zeggen.
Je kan wel bij elke pas gaan tikken maar dat heeft straks een averechts effect en je paard zal steeds minder op je hulpen gaan reageren. Een zweep is een goed maar tijdelijk hulpmiddel om je paard net even scherp te krijgen maar het mag niet het middel zijn waardoor je je paard voorwaarts moet houden want dan heb je sowieso vanaf het M een probleem in de ring.
Ik rijd nu ook mijn nieuwe sportmerrie en die was voor mijn gevoel slecht aan mijn been en werd daardoor bovendien rommelig in de aanleuning. Die 2 dingen staan met mekaar in verbinding, een paard wat op zijn minst goed aan je been is zal constanter zijn in de aanleuning. Door haar reactie wist ik dan ook dat het probleem echt lag bij het niet goed “ begrijpen, accepteren” van de beenhulpen.
Ik heb voornamelijk veel overgangen en schijnovergangen gereden, steeds weer met je been naar je hand toe blijven rijden en van voren luchtig en los blijven!
Maar een belangrijke voorwaarde in die overgangen is wel dat je paard naar voren blijft denken en dat wanneer je been geeft er wel wat gebeurt. Been is naar voren en gebeurt er niks dan tik je een keer wat sneller met je been waarna je je been weer zou moeten laten afhangen.
De meeste paarden die nog niet goed aan het been zijn zullen op het moment dat jij je been laat afhangen ook van je been afvallen en weer in tempo terug komen.
De merrie die ik rijd had eerst ook de neiging om van het been af te vallen en in tempo terug te komen zonder dat ik daarom gevraagd had. Uiteraard probeer je eerst door snelle en duidelijke beenhulpen voorwaarts te rijden. Als dat niet lukt of het been wordt genegeerd door gewoon lekker op hetzelfde tempo door te kachelen dan heeft een paard bij mij een probleem…dan zet ik mijn handen naar voren en krijgen ze echt even finaal de sporen tussen de ribben en naar VOREN!!!! Geen gezeur, GAS!
Zijn ze daarna fijn en scherp, dan is het ook klaar en beloon je uitgebreid maar blijf te allen tijde bezig met overgangen en scherp maken aan je been.
Die merrie heb ik nu zo fijn aan het been en dat merk je aan alles, de aanleuning is mooi constant, ze galoppeert aan wanneer ik wil en ze neemt het tempo aan wat ik aangeef.
Het blijft nog een moeilijk proces dus daar moet je je wel van bewust zijn, het vergt elke keer weer consequent rijden en nadenken!!!

Succes ermee!

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 15:27

jomaro schreef:
Is er nu echt geen andere oplossing om een pony aan het been te krijgen. Als je bij de l al je sporen erin moet zetten hoe dan verder. Ook ik heb een haflinger die niet reageert op mijn been zweep of spoor het maakt hem helemaal niets uit. Al sla ik mijn zweep doormidden hij gaat er geen stap harder door.

Deze zou ik persoonlijk eens eerst even met lichte bijzet lekker aan de longe zetten en GAS! Voorwaarts en over zijn tempo heen jagen, heel even maar. Je moet hem even heet maken zodat hij ook begrijpt wat voorwaarts is.
Het lukt bij alle paarden, ik heb ze al in alle soorten en maten gehad en geheid ze vliegen allemaal zolang je maar consequent blijft oefenen.

Laatst had ik iemand op mijn hengst gezet zonder spoortje of zweep en zij kon hem niet rustig laten stappen omdat ze d'r benen te veel bewoog. Zij vond hem veeeeel te fel aan het been terwijl ik dat nog helemaal niet fel genoeg vind.
Het is ook maar net waar je zelf tevreden mee bent.
In het Z moet je paard aan je been zijn anders gaat het alles finaal mis, aanleuning, schwung en takt en regelmaat.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 15:42

jomaro schreef:

Er is wel een andere oplossing hoor! Het is juist goed als je nog niet met sporen rijdt in de L en ik weet van een aantal juryleden dat ze dat ook wel waarderen. Hoe eerder je met sporen begint als jou paard niet aan het been is, hoe eerder jouw paard er op afgestompt raakt. Een spoor is bedoelt om een verfijndere hulp te geven, als je er ook echt iets aan wilt hebben straks moet je hem nu aan het been proberen te krijgen zonder sporen!
Hoe doe je dat?
Helemaal niet moeilijk en heel logisch maar vergt wel gedult en dat zul je er voor over moeten hebben!
Geef nooit toe aan je paard, ook niet als je aan het uitstappen bent en je geeft been en hij reageert niet, denk dan niet van ach laat maar we zijn toch al klaar, want de dag erna is hij dat niet vergeten dat hij niet hoefde hoor!
Als jij een lichte beenhulp geeft (geloof me, dat voelt je paard echt wel) dan moet hij vooruit, doet hij dat niet dan geef je meteen een hardere hulp waarop hij vooruit moet, doe dat eerst met je been gewoon, wnat uiteindelijk moet je hem zonder zweep kunnen rijden, maar als die hardere beenhulp niet helpt dan geef je hem wel een flinke tik met de zweep. Al valt hij helemaal uit elkaar of gaat hij in galop, beloon hem toch, want hij heeft ten slotte gereageerd. Ga niet gelijk in de teugels hangen als hij in galop zit, want dan snapt hij ook niet meer wat hij nou moet, neem hem gewoon weer rustig op je zit terug en doe het nog een keer! Als hij gewoon direct wegdraaft in plaats van galoppeerd dan kun je de overgangen sneller maken. Ga terug naar stap en na 2 passen stappen direct weer in draf, laat hem dan wel even draven (als je hem gelijk terug neemt dan denkt hij dat hij niet aan had mogen draven) en daarna maak je weer zo een snelle overgang, gaat dat goed dan rij je schijnovergangen, dus als hij bijna in stap gaat, draaf je weer weg. Ook verruimen in draf is goed, maar geen hele lange zijde of diagonaal, het gaat er maar om dat hij op je been even vooruit schiet, als je langer door gaat dan gaat hij meer op de voorhand vallen en loop je het risico dat je weer moet gaan drijven om hem in dat tempo te houden!
Wees zelf echt consequent, let er op dat je niet (perongeluk misschien) iedere pas in draf mee drijft met je been. Dat zie je echt veel te vaak dat mensen iedere pas een prikje met hun spoor geven terwijl ze het niet door hebben, maar dan raakt hij er ook op afgestompt!
Als je dit gedaan hebt zal je paard niet alleen aan het been zijn, maar ook nog eens heel mooi vanuit achteren komen en daardoor verbeterd de aanleuning weer!
Op het begin moet je niet bezig zijn met je aanleuning, dat komt wel weer als hij aan het been is, want aanleuning zonder dat hij aan het been is , is niet echt! Dat komt niet vanuit hemzelf.
Succes ermee! ( en laat je niet opfokken door mensen die zeggen dat haflingers dat niet kunnen, want alle paarden kunnen het, alleen niet ieder paard leert het even snel)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 18:50

wat ik nu heel concequent doe ik kleine kuit hulp en is er dan geen reactie meer druk geven en als ze dan niet reageer harde tik. het klinkt heel zielig maar uiteindelijk zal hij het profijt aan hebben want dan hoef je niet elke keer kleine tikkies te geven. en bij mij was het na een week al stukken beter

succes!!

p.s. ik rij B dus het even simpel gezien

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:24

Afgestompt op sporen? Als dat al gebeurt dan heb je dat helemaal aan jezelf te danken, dan kun je er gewoon niet mee rijden.