Overgangen => paard sterk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Farjen

Overgangen => paard sterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 13:17

Eerst en vooral ik heb wekelijks les
Maar ik kom nu op een probleem. Ik kan hem nu netjes rondsturen, mooi nageeflijk, kan zelf bepalen wat zijn hoofdhouding is, ... Meneer loopt netjes ontspannen en dit gaat allemaal goed in stap, draf en galop begint ook steeds beter te gaan. Maar als ik nu een overgang maak bv draf - stap komt hij even omhoog en gaat daarna weer meteen nageeflijk. (stap-draf blijft hij wel ontspannen)

Gisteren er wat op geoefend en dat ging ook al een stuk beter. Maar als ik stap of draf naar halthouden wil gaan mag ik het vergeten. Meneer houdt zn hoofd in de giraffenlook en vanaf hij een bepaald punt heeft bereikt kan ik niets meer doen. Hij is enorm sterk en als ik "speel" bij het halthouden lijkt zijn mond wel dood of houd hij vast. Terwijl hij in stap/draf/galop op hele minimale hulpen reageert. Gisteren hebben we er bijna de hele les erop geoefend en toen kwam hij wel omhoog tijdens de overgang maar toen hij stil stond kwam hij af en toe nageeflijk.

Nu ben ik benieuwd wat jullie hieraan zouden doen? Ik kan uren blijven spelen/wachten soms maar hij zet gewoon zijn hals erop en ik mag het vergeten.. Als hij uiteindeling nageeft laat ik hem ook volledig met rust en beloon hem.

Jiviejik

Re: Overgangen => paard sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 13:45

Misschien loopt hij toch nog niet genoeg op zijn achterhand?
Dat hij daardoor wat sterker wordt?
Is het misschien een idee om dus de overgang naar het halthouden zo actief mogelijk te laten gaan?

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:02

Ik denk ook dat daar wel eens het probleem zou kunnen zitten. Het moet nog meer vanuit die achterhand komen, dan wordt ie op termijn lichter van voren.
Je hebt hem goed aan de hulpen, en dat is een voorwaarde om hem actief te kunnen houden. Ik drijf in de overgangen altijd net een beetje extra bij (kuit aandrukken, bij jouw paard is een tikje met je kuit waarschijnlijk voldoende). Bv. van draf naar stap doe je dat net voordat ie gaat stappen. Je drukt als het ware je paard een beetje meer in elkaar, omdat je hem van achter even kort wat opdrijft en van voor tegenhoudt. Ik vraag altijd net even wat meer "door" tijdens de overgang, dus als je paard nageeflijk loopt, moet ie net nog even wat meer nageeflijk lopen, en anders maak je geen overgang, maar probeer je dat eerst goed te krijgen. Je moet de overgang goed voorbereiden, desnoods rijd je eerst een schijnovergang en net op het moment dat ie wil stappen, drijf je hem weer voorwaarts. Op deze manier kun je ook een beetje doorpakken in de overgang.

Ook overgangen op de voltes kunnen helpen, omdat dan het binnenachterbeen al meer ondertreedt en het dan makkelijker is om een stukje verzameling te krijgen.
Wat ik altijd doe, is een volte sluiten en dan openen. Terwijl je opent, maak je de overgang, dan voel je ook de achterhand er meer onder komen (als het goed is). Je kunt dit ook vanuit een paar pasjes wijken voor de kuit doen. Veel succes!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 17:14

Gisteren in de les hebben we ook op een kleine volte dit geoefend. Vandaag bleef hij tijdens de overgang al mooi nageeflijk maar eens hij stilstond => giraf wat moet ik dan doen?

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 18:14

Overgang naar het halthouden nog beter voorbereiden.... Actief laten stappen, dus goed vlot voorwaarts. Dan je handen sluiten en hem van voor opvangen terwijl je goed blijft aandrijven met je kuit. Ook streng zijn, komt ie iets omhoog, meteen goed aandrijven en je handen op de plaats houden. Ook halthouden moet uit de achterhand komen..

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 22:55

Yepz.. Helemaal de goede uitleg

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 13:15

Nog een aanvulling: niet te lang halthouden! Ga stappen, neem een punt in gedachten waar je halt wilt houden en spreek af dat je na 3 of 4 passen ook echt je paard laat halthouden, geen stap verder. Als ie vierkant en nageeflijk staat, meteen weer kuiten aandrukken, hand iets ontspannen en wegstappen. Ik denk dat je nog net wat meer je kuit er aan moet houden, even streng zijn, ho is ho en nageeflijk is nageeflijk.