Oefeningen om je zit te verbeteren??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kaartjuh

Oefeningen om je zit te verbeteren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 16:35

Wie weet er oefeningen om je zit te verbeteren??
Die je alleen kunt doen en niet aan de longe ?
groetjes kaartjuh

Qimm

Re: Oefeningen om je zit te verbeteren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 16:47

Zonder zadel/beugels rijden

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:18

les nemen

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 21:33

Zonder zadel en beugels, veel doorzitten

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 15:48

Idd zonder beugels rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:12

bedoel je hiermee je houding??? want dan raad ik een skippy bal aan...klinkt gek maar erg goed...en neem daarbij inderdaad les!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:13

een skippy bal? leg uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:20

ja door te skippy ballen gaat je houding beter worden ( mijn instructrise zei dat! ). het schijnt te werken!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 16:41

Ik rijd regelmatig zonder zadel en als ik met zadel rijd, rij ik ook tussendoor zonder beugels.

ik merk wel dat ik daardoor beter ga zitten . Maar dat gaat natuurlijk niet van de ene op de andere dag .

rudolfietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:30

Ik heb laats een zweep tussen mijn armen achter mijn rug langs geklemd. Mijn houding werd totaal anders, mijn bekken kantelde en mijn paard ging beter lopen! ook om je armen kun je een elastiekje doen zodat deze beter op de plaats blijven! Succes

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 11:47

rudolfietje schreef:
Ik heb laats een zweep tussen mijn armen achter mijn rug langs geklemd. Mijn houding werd totaal anders, mijn bekken kantelde en mijn paard ging beter lopen! ook om je armen kun je een elastiekje doen zodat deze beter op de plaats blijven! Succes

Mmm, dat ga ik is proberen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 12:12

rollen met je schouders en je hoofd, je armen en benen ronddraaien.
af en toe op de trap staan met je tenen en dan je hakken uitdrukken om je kuitspieren te verlengen en te wennen aan die houding.
Beugels over het zadel slaan en gaan schakelen in draf (let op: zelfs als je in arbeidstempo in evenwicht zit kan dit een grote tegenvaller worden als je ineens wil strekken)

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 20:33

Ik zou ieder sport aanraden die je houding in het algemeen verbetert. Als je een betere houding en beter in balans op de grond bent, zul je balansverstoringen ook op het paard eerder opmerken en er wat aan doen. Een veelgenoemd voorbeeld in deze is het stijldansen (met name de standaarddansen) omdat je daar ook temaken hebt met een partner die je onbedole duit balans kunt brengen. Een skippybal heeft hetzelfde effect, je voelt wat een kleine balansverstoring teweeg brengt en bent je dan beter bewust van je eigen bewegingen.

Op het paard zou ik gewoon eerst lekker losrijden. Dan een paar rondjes je louter op je zit concentreren. Zorgen dat je rug opgestrekt is (dus niet ingezakt, je spieren moeten je rug mooi recht en in balans houden, dat kost energie maar is noodzakelijk), het boven-achterste deel van je hoofd het hoogste punt en je benen slap laten afhangen, loodrecht naar beneden. Probeer even geen hulpen te geven tenzij noodzakelijk en let vooral op je balans, laat de teugels dus ook wat langer, anders kun je je daarachter verschuilen. Adem rustig vanuit het onderste van je buik.

Dit werkt bij mij iig vrij goed (alhoewel er op mijn zit ook nog wel het een en ander aan te merken is maar goed), en ik zie dat het bij anderen ook goed werkt.

Mensen die een houdingsport doen, zitten ook vaak vrij netjes op een paard, ook al hebben ze nog nooit gereden.

Vaak is het zo , dat hoe men loopt en staat, men zit ook zo op het paard (sjee, en dit rijmt ook nog! En dat op de vrijdag avond )