Rug wegdrukken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BailyKarlos

Rug wegdrukken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 23:10

De laatste tijd rij ik dressuurwedstrijden en ik stoot tegen wat problemen aan.
Ja, wat thuis niet helemaal goed is krijg je op wedstrijd dubbel op je bord.

Hij drukt zijn rug weg en gaat daardoor in een (hoge) houding lopen.
Voorwaarts rijden heeft geen zin, want hij is al zo hyper actief.
Hij wil telkens aangalloperen in mijn proef (dat doet ie thuis niet) zodra ik door ga zitten word zijn rug helemaal een plank en gaat hij zonder dat ik het aangeef aangalloperen.
Hij is ook moeilijk terug te nemen uit de gallop (drammerig en duikt op de voorhand) en dat heb ik ook bij de middendraf.
Hij drukt zijn rug weg, neus eruit, word 10 meter lang.
En dan word die middendraf maar een beetje graven en krabbelen en dan is ie ook nog lastig terug te nemen en geen actief achterbeen.

Dus het komt eigenlijk allemaal door 1 ding en dat is zijn rug wegdrukken. En t gekke is dat hij bij de stap en halsstrekken wel een mooie ontspanning pakt.

Ik heb laatst een hele fijne proef gereden, waarbij dit dus allemaal niet aan de oorde was en toen ging ik de 2e proef in en toen had ik t weer.

Het is ook heel moeilijk hem bij de les te houden. Hij is snel afgeleid en ik kan de proeven ook niet oefenen, want hij is heel slim en als ik het 1 keer gereden heb weet hij het uit zijn hoofd en dan gaat ie helemaal voor mij denken en is er nog meer ruimte om op andere dingen te letten.
Want ik de B duurt het zolang voor je het volgende figuur moet rijden.

Dus mijn vraag is:
Hoe laat ik hem thuis, maar vooral tijdens wedstrijden fijn en ontspannen over de rug lopen?

groetjes Danielle

Qimm

Re: Rug wegdrukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 23:47

Ik weet niet of het mogelijk is, maar kun je niet op verschillende locaties trainen, zodat hij ook weg van huis wat meer kan wennen zonder de 'stress' van een wedstrijd.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 10:41

Laat hem ook veel in draf en galop leren hals strekken. Zelf blijven lichtrijden en vooral nog niet gaan doorzitten.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 17:25

Qimm schreef:
Ik weet niet of het mogelijk is, maar kun je niet op verschillende locaties trainen, zodat hij ook weg van huis wat meer kan wennen zonder de 'stress' van een wedstrijd.

Ja, dat kan wel. Wat in de winter rij ik veel ergens anders in een binnenbak (omdat die van ons te klein is om echt te rijden).

ditchie schreef:
Laat hem ook veel in draf en galop leren hals strekken. Zelf blijven lichtrijden en vooral nog niet gaan doorzitten.

Dat doe ik en dat doet hij heel fijn, maar zodra ik oppak is er spanning.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:41

Oefen veel tussen halsstrekken en weer oppakken tot het niet meer eng is, beetje oppakken en door rijden, weer een beetje oppakken en door rijden enz...

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 18:30

misschien is je paard het een beetje zat om altijd dressuur te rijden. neem hem eens buiten en ga daar wat dressuren, spring in-uitjes om de rug lekker los te houden, veel cavaletti rijden,...
rijd veel voorwaarts-neerwaarts, en wanneer hij weer zijn rug wegdrukt, ga je rustig terug naar die ontspanning.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 13:46

Qimm schreef:
Oefen veel tussen halsstrekken en weer oppakken tot het niet meer eng is, beetje oppakken en door rijden, weer een beetje oppakken en door rijden enz...

Ik ben er al mee bezig, bedankt voor de tip!

Biepje schreef:
misschien is je paard het een beetje zat om altijd dressuur te rijden. neem hem eens buiten en ga daar wat dressuren, spring in-uitjes om de rug lekker los te houden, veel cavaletti rijden,...
rijd veel voorwaarts-neerwaarts, en wanneer hij weer zijn rug wegdrukt, ga je rustig terug naar die ontspanning.

Aan de variatie in werk kan het niet liggen, want dat is er genoeg.
De ene dag dressuur dan weer longeren dan weer een buitenrit, springen ofzonder zadel. En regelmatig een dagje vrij.
Toevallig heb ik gisterochtend nog springles gehad. Dan ging gewoon super. Onder springles versta ik ook goede techniek over de rug en niet op hoogte.
Maja, dat is dus thuis. Dan lukt t wel, maar op wedstrijd krijg ik gewoon niet eruit wat erin zit.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 15:25

Lukt het jou zelf wel om te ontspannen tijdens de wedstrijd? Als het thuis wel lukt, en op wedstrijd niet, kan het zijn dat jouw (onbewuste?)spanning overslaat op je paard. Ik merk altijd meteen aan mijn paard als ik niet onstpan, want dan houdt zij zichzelf ook strak. Meestal ga ik dan terug naar de stap en begin weer even overnieuw. Haal zelf diep adem, ontspan je schouders en je handen en doe die oefening die hier boven wordt genoemd met lange teugel en weer oppakken. Op wedstrijd kun je dit in de losrijdbak ook doen.

Ook goed met je benen er aan blijven, want als je dan teveel met je handen doet, vergroot je de spanning en kan ie ook makkelijker zijn rug wegdrukken. Je kunt je paard ook aanmoedigen om zijn hals even heel diep te strekken, dus dat ie met zijn neus bijna over de grond gaat, dat wil wel eens helpen.

Als ie snel afgeleid is, moet je hem bezig houden door veel figuren en overgangen te rijden tijdens het losrijden op de wedstrijd. En wachtoefeningen doen, oefen desnoods thuis alleen onderdelen uit de proef. Je kunt bv. een proefje thuis rijden en er zelf figuren en overgangen tussenin plakken, waardoor het voor je paard net even anders wordt. Als je moet aangalopperen, blijf dan eens in draf, of rijd een volte in galop ipv draf, zo houd je hem attent. Op wedstrijd rijd je dan voor je paard een "nieuwe" proef, waardoor ie ook beter zal opletten.

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 18:12

ik ben op dit moment een jong paard aan het inrijden en ook zij is heel loperig (waardoor je dus inderdaad niks met je been kunt doen), maar ontzettend licht in de hand (vaak dus te licht, waardoor je niks meer hebt ) van mijn instructrice heb ik geleerd om haar dan terug te rijden op mijn zit, dus ook heel langzaam lichtrijden. Zodra ze dan 'lui' genoeg is kun je met je been van achter inkomen en dan rijd je haar dus weer van 'achter naar voren'. Door dit veel te oefenen zal ze ontspannen gaan lopen.
Laat haar veel overgangen maken, probeer constant te 'schakelen' om haar aandacht vast te houden. En ga vooral niet zelf vasthouden want dat werkt natuurlijk alleen maar averechts.

Ik weet niet of je hier wat aan hebt ,want dit is miss toch wel een andere situatie... Maar ik denk wel dat het op hetzelfde neerkomt. Miss komt het ook wel voor een groot deel door de spanning van de wedstrijd?

Groetjesss

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 18:38

Agnes75:
Bedankt voorje tips dat ga ik zeker proberen!
En het komt ook door mijn spanning dat is zeker, ik heb pas 6 wedstrijden in mijn hele leven gedaan.
Maar het gaat steeds beter daarin.
Ik ga zeker je tips proberen!

Heleen1988:
Jou tips zijn zeker nuttig! Dat ga ik ook proberen.
Want dat stapje van terug rijden met je zit en dan weer voorwaarst met je ben. Dat is zeker handig want dan kan ie niet nog harder dan hij al gaat en wegstormen en uit elkaar vallen!

Super bedankt!
Hier kan ik echt iets mee!!!

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 20:52

Idd, die laatste 2 tips zijn zeker bruikbaar.
Denk dat het "toverwoord" toch schakelen, schakelen is, waardoor je hem beter bij de les kan houden.
Daarbij stel ik hem iets ronder en lager in, waardoor hij losser wordt in de hals/kaak.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:40

Het paard biedt zijn rug aan, pas dan kun je gaan doorzitten. Als het paard de rug niet geeft, kun je beter blijven lichtrijden. Het paard los, soepel en ontspannen maken met de juiste oefeningen levert vanzelf het gewenste resultaat op.