Oprichting hoe haal ik haar er uit??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Perla

Oprichting hoe haal ik haar er uit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 20:32

Heej
mijn paard loopt zelf al heel makkelijk in de oprichting nu wil ik haar graag wat lager instellen maar krijg haar dan moeilijk nageeflijk wie heeft tips om haar toch lekker over de rug laag ingesteld te laten lopen

Agnes75

Re: Oprichting hoe haal ik haar er uit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:04

Volgens mij haal je een aantal zaken door elkaar. Jouw paard loopt met zijn hals omhoog, dit is geen oprichting in termen van de klassieke rijkunst. Als jij moeite hebt met de nageeflijkheid als je hem lager instelt, dan is je paard nog niet aan je hulpen en kan ze onmogelijk verzameld lopen. Echte rijkunstige oprichting ontstaat vanuit de verzameling en het ondertreden van de achterhand, waarbij het paard zijn achterhand laat zakken en daarbij komt de hals omhoog. Dit kost vaak jaren van training. Deze oprichting kun je niet krijgen als je je paard ook niet laag en rond kunt rijden over de rug.
Je moet werken aan je hulpen. Rijd veel overgangen en schijnovergangen, Kuit=reactie, anders tikje achter je kuit met de zweep. Je handen houd je rustig op hun plaats zonder terug te werken. Rijd veel voltes en overgangen stap-draf-stap op de volte. Drijf met je binnenbeen je paard naar de buitenteugel toe, met je binnenhand geef je lichte kneepjes. Drijf je paard voorwaarts en laat de teugels af en toe ook eens wat vieren. Daarna drijf je weer en maak je de teugels weer langzaam korter. Als je dat een paar keer doet terwijl je blijft lichtrijden, dan zal ze vanzelf gaan ontspannen en je hand gaan opzoeken.
Laatst bijgewerkt door Agnes75 op 15-09-05 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:07

Probeer eerst in de stap dat je paard je hand iets mee wil volgen naar beneden.
Zorg wel altijd dat je goed van achter naar voor blijft rijden.
Je hand genoeg toestaan dan gaat ze die vanzelf volgens als het goed is.
maar probeer d'r niet naar beneden te trekken, want dan zal ze d'r rug alleen nog maar minder gaan gebruiken.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:12

Ik neem aan dat je bedoeld dat het paard zijn hoofd en hals gemakkelijk hoog draagt. Oprichting is wat anders.... Je zal het paard hals strekken en hoofd laten zakken op de goede manier moeten leren.
Een paard doet dit eerder als het lateraal (zijdelings) losgemaakt is. Op grote voltes rijden, slangenbogen en op de correcte manier het paard stelling laten aannemen, stimuleert het strekken van de hals en het laten zakken van het hoofd. Het paard hoort de hals te strekken alsof er een telescoop wordt uitgeschoven, met de profiellijn van het hoofd voor de loodlijn en een open keelgang. Je onderhoud hierbij een contact met de mond. Als je het paard goed onder laat treden (de achterbenen eronder), dan zal dit het strekken van de hals stimuleren. Elk goed gereden paard zal graag de hals strekken. Het is belangrijk dat halsstrekken op de goede manier gebeurt. Er is op bokt vaak over geschreven. Succes.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 15-09-05 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:14

Idd, wat Goofy zegt, het is geen oprichting

je zult haar moeten leren je hand te volgen vanuit ontspanning.
Vanuit achter naar je hand toe

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 21:27

lieverds ik weet heus wel wat oprichting is hoor.. ( niet aanvallend bedoeld hoor) maar ik denk dat jullie niet begijpen wat mijn probleem is
ze loopt namelijk wel nageeflijk
maar.. haar halsrichting is te op gericht( de oprichting dus)
nu wil ik haar langer lager instellen
zo duidelijker
laat anders maar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:28

Ja, als ze goed nageeflijk is, dan volgt ze je hand in alle richtigen die jij wilt, dus ook lager of langer in de hals
Dus is er geen probleem

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:32

runningkawa schreef:
Ja,
als ze goed nageeflijk is, dan volgt ze je hand
in alle richtigen die jij wilt, dus ook lager of langer in de hals
Dus is er geen probleem

Ja! Amen!

Denk idd dat je dit beter met je instructeur/trisse kan bespreken....
Blijft lastig om rijtechnische problemen te beschrijven..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:34

Op een volte met stelling (ook af en toe naar buiten en rechtstellen) kun je het oefenen..dan "zakt" ze makkelijker....

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 21:34

Agnes75 schreef:
Volgens mij haal je een aantal zaken door elkaar. Jouw paard loopt met zijn hals omhoog, dit is geen oprichting in termen van de klassieke rijkunst. Als jij moeite hebt met de nageeflijkheid als je hem lager instelt, dan is je paard nog niet aan je hulpen en kan ze onmogelijk verzameld lopen. Echte rijkunstige oprichting ontstaat vanuit de verzameling en het ondertreden van de achterhand, waarbij het paard zijn achterhand laat zakken en daarbij komt de hals omhoog. Dit kost vaak jaren van training. Deze oprichting kun je niet krijgen als je je paard ook niet laag en rond kunt rijden over de rug.
Je moet werken aan je hulpen. Rijd veel overgangen en schijnovergangen, Kuit=reactie, anders tikje achter je kuit met de zweep. Je handen houd je rustig op hun plaats zonder terug te werken. Rijd veel voltes en overgangen stap-draf-stap op de volte. Drijf met je binnenbeen je paard naar de buitenteugel toe, met je binnenhand geef je lichte kneepjes. Drijf je paard voorwaarts en laat de teugels af en toe ook eens wat vieren. Daarna drijf je weer en maak je de teugels weer langzaam korter. Als je dat een paar keer doet terwijl je blijft lichtrijden, dan zal ze vanzelf gaan ontspannen en je hand gaan opzoeken.

mijn paard heeft M dressuur gelopen dus weet best wat in de oprichting lopen is en heeft de jarenlange training die jij zegt ook wel gehad.
alleen vroeg ik dus hoe ik haar lang en laag over de rug kan laten lopen
ze ontspant wel maar alleen opgericht en ik wil haar lager hebben

als jullie mijn probleem niet begrijpen hoeven jullie ook niet te reageren

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:44

Perla @ volgens mij wordt je een beetje pissig
Citaat:
als
jullie
mijn probleem niet begrijpen hoeven jullie ook niet te reageren

Je geeft weinig informatie, dus dan krijg je een goed bedoelt advies en reageer je zó!!???
Lees het eens terug en dan moet je toch wel begrijpen dat je dat advies hebt gekregen????

Maar goed! Als hij nagevelijk is - moet hij je hand volgen.....

Een goeie oefening is dat met stelling op de volte...........

succes!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:46

Nivo van het paard zegt niks, zeker niet als combinatie

Ik begrijp je probleem helemaal
Jij alleen niet wat nageeflijk is, ook niet aanvallend bedoeld hoor.

Nogmaals, je paard is niet helemaal nageeflijk
Misschien wel ontspannen, maar loopt niet vanuit de achterhand over een ontspannen rug naar jou hand toe.
was dit echter wel zo, kon jij hem instellen op elke gewenste hoogte

Vanuit het stofzuigen over de grond, tot aan de oprichting en alles wat er tussen inzit.

dat is dus wat jij samen met je paard moet gaan leren.
Het begin daarvan is dat het paard geheel ontspannen is en goed aan je beenhulpen is.
Vandaar uit kun je verder gaan werken.

succes

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 21:50

@ super woman ik ben niet echt pissig maar als er mensen zijn die denken dat ik niet weet wat ik zelf bedoel nou dan vind ik dat zeer vreemd
ik wil geen verkeerde indruk wekken maar ik denk idd dat het over bokt wat lastig is om uit te leggen wat ik bedoel
er zijn mensen hier die denken dat ik bedoel dat mijn paard helemaal niet nageeflijk is en dat is ze wel dus.
pissig ben ik niet hoor maar vind het jammer dat mensen mij niet begrijpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:55

Dat is idd het nadeel van schrift.
Misschien moet je dan proberen je info anders te geven, de meeste, waaronder ik, proberen dan wel tips te geven.
of het de goede zijn is van achter een beelscherm toch altijd moeilijk

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 00:00

Volgens mij kan een goede foto een hoop verduidelijken

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 09:46

Dat je paard M heeft gelopen, wil nog niet zeggen dat ie nageeflijk is.
Bij mij op de ponyclub zat een pony (Rinaldo) die Z2 met 80 wp was. Die was voor geen meter nageeflijk, sterker nog: hij kon zn hals niet eens strekken!!

Of mijn instructrice die als examen een Z2proef rijdt bij vd Schaft, waarbij hij als commentaar geeft: nog even oefenen en hij loopt bijna aan de teugel... (wel 65% gehaald)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:06

zoals meerdere hier al aangeven; als jouw paard volledig nageeflijk is, dan zal je paard op alle hoogtes te rijden moeten zijn. dus neus over de grond, kniehoogte en oprichting. volgt je paard niet je hand als je die iets naar voor doet (richting manenkam) dan is je paard niet volledig over de rug en ontspant dus niet in zijn geheel. kan ze wel halsstrekken??

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:27

Heb even in je profiel gekeken: ik doe wel wat je mij aanraadt: ik reageer wel niet op je vraag en je bijna-pissige reacties.....

Sterkte!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 14:45

Het is mij volkomen duidelijk wat je probleem is en de andere tip gevers ook want ik ben het helemaal eens met wat de anderen zeggen.Als jouw paard echt nageefelijk is dan volgt hij je hand dus ook langer en lager {wat je zelf heel graag wil bereiken maar nu nog niet lukt}Als je paard je hand niet wil volgen wat jouw paard dus niet doet dan is hij niet nageefelijk.Dat je paard M heeft gelopen zegt helemaal niets heel veel paarden komen in de M maar stranden daar heel vaak omdat ze niet nageefelijk zijn.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:29

Als je paard goed nageefelijk is dus door goed recht te richten en door juiste drang naar voren zal paard juist nageefelijk worden en vwnw zal gaan, dan kun je je paard instellen waar je maar wilt.
Mijn paard heeft van nature ook meer moeite om halshouding meer naar voren te brengen. Wat ik moet doen al tijdens rechtrichten, stel dat mijn paard linksgebogen is, dan heeft mijn paard dus op linkerteugel minder druk en ga ik op rechterhand rijden op binnenhoefslag.
Ik ga wat vragen aan linkerteugel zodat mijn paard als ware tegendruk gaat bieden, hij gaat dus zeg maar "terugtrekken"op moment dat mijn paard dus reactie geeft ga ik met mijn handen naar voren zodat de aanleuning in orde blijft en dus niet te los komt. Mijn verbinding blijft goed, maar wat wel belangrijk is dat de achterhand actief moet stuwen. Hoe meer hij van uit de achterhand stuwt (lees dus niet -> niet omzetten in snelheid, maar juist meer activiteit) hoe meer dat mijn paard van voren gaat "trekken"en dus meer gaat verleningen en gaat hij vanzelf ook lager in halshouding. Daarmee heb ik het heel stuk kunnen verbeteren!! Succes ermee.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:40

Let wel: we willen absoluut geen stuwende achterhand maar een dragende achterhand...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:43

Als paard onvoldoende stuwt en actief is, zal deze niet zomaar dragend worden.
Vaak is gewoonweg de aanleuningsdruk te weinig waardoor er niet voldoende werking is vanuit de achterhand en loopt paard als ware in 2 delen. Ik hoopte dat ik het zo duidelijk uit heb kunnen leggen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:47

Je hebt het mooi uitgelegd alleen ik word vaak misselijk bij een stuwende achterhand... Maar wat je bedoelt is goed. Sorry had me er even buiten moeten houden x

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:48

Mireille1970 schreef:
Je hebt het mooi uitgelegd alleen ik word vaak misselijk bij een stuwende achterhand... Maar wat je bedoelt is goed. Sorry had me er even buiten moeten houden x

Nee hoor dat mag gezegd worden, maar ik was bang dat ik het verkeerd uitlegde. Het moet wel duidelijk zijn voor TS natuurlijk en anderen die deze topic volgen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 16:36

Mijn ene pony loopt makkelijk lang en laag en is wat moeilijker hoog in te stellen, die ander loopt heel makkelijk met z'n hoofd en hals hoog(kruipt ook makkelijk achter de teugel).

Met die 2e ben ik vooral bezig met haar hals lang te krijgen, neusje er een beetje uit maar wel nagevelijk blijven. Ik heb hiervoor alleen maar pony's gereden waar het moeilijk is om dat hoofd naar je toe te rijden, dan is het heel moeilijk als je in eens dat hoofd van je af moet gaan rijden.

Niet te veel met je teugels doen, lekker naar je hand toe drijven en als ze zelf aangeeft dat ze wat wil en kan zakken haar die ruimte geven(hier moeten ze wel nagevelijk bij blijven!).