Ik heb een paar probleempjes..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikkiN

Ik heb een paar probleempjes..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 20:31

Hoi,

Heel graag jullie tips, ik zal mijn probleempjes goed proberen te omschrijven.
Als ik sommige dagen dressuur rijd, reageerd ze niet meer op mijn hulpen. Ik moet dan weer streng zijn om haar op mijn beenhulpen te laten reageren, bijv. kuit aanleggen (drijven) geen reactie; schopje, nog geen reactie; tikje. Als ze eenmaal wat meer aan het been is, heb ik het volgende probleem, nageeflijkheid. Hoelang ik haar ook op de volte rijd en van achter naar voren, overgangen etc. Ze blijft afgeleid, ze kijkt naar de fietsers op de weg, ze kijkt naar een vogel aan de overkant op het hek, en pakt soms zelfs haar bit vast aan één kant om vooral geen stelling te hoeven nemen.
Ik probeer het dan met meer teugelruimte en probeer haar hals te laten verlengen, dit gaat dan goed en als ik haar dan probeer op te richten, gaat haar hoofd weer omhoog en komt ze tegen de hand.

Ik heb 3 instructrices, nr 1 zegt: Wachten, voltes blijven rijden, met langere teugels en wachten tot ze de teugels opzoekt, (dit probleem is voornamelijk in galop en stap) Ik kan 10 min. achter elkaar op de volte blijven galopperen, maar nog doet ze niets.

nr 2 zegt: Zet er wat meer druk op, Lisa is eigenwijs, let liever op dingen die volgens haar veel interessanter zijn dan dressuur. Wordt strenger, geef hr een schopje als ze niet oplet, en geef meer teugeldruk. Als ze komt geef je haar gelijk ruimte om te verruimen in haar hals.

nr 3 zegt: Je rijdt net zolang op de volte tot ze komt, houd haar voorwaarts, en blijf geduldig. Je geeft druk en wacht tot ze nageeft, als ze nageeflijk is geef je haar langere teugel om haar hals te laten strekken terwijl ze toch nageeflijker is, dan richt je haar weer op, komt ze weer omhoog, weer op de volte blijven rijden tot ze komt. Al duurt het 20 minuten. Van haar moet ik druk geven en dan wachten. Je kan wel wachten, maar het paard zal toch een opdracht voor je uit moeten voeren.

Voordat jullie advies geven, wil ik dit er nog bij zetten. Lisa is een nogal aparte pony. Ze vind alles en iedereen interessant en leuk, behalve dressuur. Ze moet er echt haar bui voor hebben. Voor mij hebben er 3 trekkers (zagers) opgezeten, sporen en een ongebroken pelham, daar reden ze Lies mee. Omdat ze niet te houden was...
Ik heb haar altijd op een enkel gebroken watertrens en met een zweepje, dat gaat prima. Ik rij Lisa nu anderhalf jaar

Al het advies welkom, ik sta radeloos..

Agnes75

Re: Ik heb een paar probleempjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:28

Een tip tegen de kijkerigheid: houd haar bezig, eis haar aandacht op, rijd nog geen 5 meter in hetzelfde tempo en maak dan een overgang. Doe dit terwijl je slangenvoltes rijdt, draai haar in de rondte tot jullie allebei bijna duizelig zijn. Slangenvoltes rijden met 2 of 3 bogen, tegelijkertijd overgangen maken van stap naar draf en weer terug. Rijd zo kort mogelijk op de hoefslag, rijd gebroken lijnen met 2 bogen, gevolgd door een volte, dan door een S van hand veranderen, afwenden en wijken enz.enz. Je zult zien dat op een gegeven moment haar oortjes naar achteren draaien en ze op jou gaat letten.

Van 10 minuten galopperen wordt ze niet nageeflijk, het gaat om de overgang draf-galop en weer terug.

Ik vind dat alle instructrices zinnige dingen zeggen. Zelf rijd ik vooral volgens de methode van nr.3. Je paard moet eerst warmgedraaid zijn en los, voordat de nageeflijkheid komt. Ik rijd alleen niet constant hetzelfde rondje, maar wissel veel van hand. Een beetje druk mag volgens mij wel (kuit en hand), om de nageeflijkheid te krijgen, als je daarna maar ontspant. Dan weet je paardje dat het goed is. Het is voor een paard best zwaar om zo te lopen, dat moet ze misschien ook nog een beetje leren....

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:55

Waarschijnlijk ziet je paard de lange teugel als een belonig, beter niet doen dus. Ik heb ook vaak last van dat een paard z'n bit aan een kant vast pakt. Geef een ophouding zodat ze het bit aan die kant loslaat en ontspan, rijdt haar zoveel mogelijk op de teugel waarvan ze het bit niet vast pakt. Probeer het leuk te houden voor het paard, dat ze andere dingen interessanter vind dan jou houdt in dat ze of niet hard genoeg aan het werk gezet word of het echt niet leuk vind. En kijk eens naar haar rug, misschien zit ze vast in haar rug waardoor het voor haar een onprettige houding is om nageefelijk te lopen...
succes!!

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 22:44

Echt super bedankt, hier kan ik wat mee
Tessa_Frida, laatst is er nog naar haar rug gekeken, en bleek dat ze juist een van de meer soepelere pony's is. Ze reageerde er niet eens op als er in haar rug 'geknepen' werd langs de ruggengraat. Daar kan het dus niet aan liggen..

Het stomme is juist dat ze de ene dag gelijk alert is op de hulpen en alles doet naar zin (nouja, alles.. ) En de andere dag wil ze fietsers kijken etc. Ik moet mijn rijden ook iedere dag aanpassen aan haar eigenlijk. Na dressuur of iets anders waar ze niet zo van houdt mag ze altijd iets leuks doen. Bijv. rondje om het bollenland draven met losse teugel, als beloning.

Iig, onwijs bedankt voor de tips, ik ga het gelijk proberen ! En Agnes75: Die figuren zal ik onthouden (heb ze hier opgeschreven ) Dus eigenlijk moet ik geen enkel rondje rechtuit, alsmaar figuren met bogen erin? Dat ze moet buigen, stelling moet krijgen?

Skymaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 01:16

Je moet haar aandacht op jou gericht zien te houden. Dus: veel overgangen, veel figuren, en vooral niet te voorspelbaar zijn. Rijd eens een kwart volte, een driekwart volte, maak eens overgangen die ze niet gewend is zoals stap-galop, galop-stap, halthouden-middendraf-halthouden, etc. Ga over de diagonaal van hand veranderen en rijd bij X een volte halve baan in een andere gang. Dat soort dingen.

Makkelijk zal het niet zijn, maar voordat ze haar aandacht 100% bij jou heeft zal ze ook niet nageeflijk komen.

Als je maar voltes blijft rijden zal haar aandacht steeds wegvallen, en met voortdurend korter houden en streng zijn werk je niet bepaald de ontspanning in de hand die nodig is voor nageeflijkheid.

Overigens spreek ik uit ervaring: ik rijd een 7 jarige merrie en had hetzelfde probleem (soms nog steeds een beetje). Ze is ook heel kijkerig en omdat we altijd buiten rijden (dressuur op het land, en buitenritten) komt er ook bij ons veel afleiding bij kijken. Maar als ik nu met haar werk en ik houd haar flink bezig, dan komt ze op een gegeven moment vanzelf naar beneden. Ondanks alle eigenwijze merrie-ideeën in die malle kop..

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:25

Nikkii_Lisa schreef:
Dus eigenlijk moet ik geen enkel rondje rechtuit, alsmaar figuren met bogen erin? Dat ze moet buigen, stelling moet krijgen?

Ja en ondertussen ook nog onwijs veel overgangen rijden echt bezig houden dat ze echt geen tijd heeft om naar wat dan ook te kijken.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 19:13

Dat is inderdaad ook wat ik bedoelde! Enne, ga af en toe ook lekker naar buiten he, of maak een sprongetje met d'r, is leuk voor de afwisseling (ook voor jezelf!)

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 19:25

Veel afwisseling, tijdens het rijden veel figuren, veel tempowisselingen.
Een roest bitje gaat ie lekker op kauwen en ontspannen, kan ook wel werken.

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 23:41

Een roest bitje? Echt nog nooit van gehoord..
Ohja, ik heb elke week een paar vaste dingen die we doen, geen vaste dagen hoor: 1x in de week longeren, 1x rust, 1x buitenrit, 1x springen en 3x dressuur in de week. Een van de drie keer rijdt m'n zusje haar dan, die is 11.
Dus eigenlijk heeft ze afwisseling genoeg. We doen ook nooit 2x dressuur achter elkaar. Dressuur, longeren, dresuur, buitenritje, springen, dressuur, rust.
Iig bedankt voor de tips, ik heb vandaag geoefend en heb gelijk gemerkt dat ze inderdaad meer op lette, dat kwam vooral door de figuren die ze nog niet kende en niet verwacht had. Hierdoor werd ze alerter op m'n beenhulpen en dus ook alerter op mij. Ik was erg tevreden over het resultaat, morgen mag ze lekker een buitenritje doen en haar buikje voleten met gras

Beauty0102

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 23:46

Skymaaike .. ik ben het er helemaal mee eens je was me voor en ook duidenlijk gaan belonen als ze het goed doet succes

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 18:23

Nikkii_Lisa schreef:
Een roest bitje? Echt nog nooit van gehoord..

Dit wordt veel in de western gebruikt.

Ik heb een zwarte pelham gekocht, die nu lekker roestig is geworden, en ze kan niet wachten tot ze hem in heeft!! Ze vind het zoooo lekker

Ben iig wel blij dat het nu wat beter ging.

Groetjes LIndsay

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 20:49

Dankjewel voor de uitleg

Vandaag ging het nog 'beterder'
Ze was zo los in het lijf, ik heb alsmaar overgangen gereden, niet speciaal van stap naar draf en stap naar galop etc, maar gewoon tempowisselingen, zachter draven, harder draven, arbeidsdraf. En elk rondje wel drie figuren en allemaal anders dan normaal. Het ging gewoon zó goed, zo goed ! Ik heb nauwelijks zo lekker gereden. Ik heb haar niets gevraagd eigenlijk, en ze kwam lekker diep nageven, we hebben samen echt heerlijk gereden!

Dankzij jullie advies, heb er heel veel aangehad. Dit hebben mijn instructrices me nooit verteld dat dit een optie zou zijn, en het werkt prima! Ik oefen hier zeker mee door