hakken optrekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hvjteska

hakken optrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 20:17

Hallo, ik ben hier nieuw op bokt. Ik heb er natuurlyk al wel van gehoord

Maar daarvoor wil ik hier geen berichtje plaatsen. Ik heb tijdens het rijden last van mijn hakken optrekken. Ik durf dus ook geen sporen aan te doen, want als ik da d0e ben ik bang dat ik mijn hakken nog meer ga optrekken.

Wat kan ik hier aan doen?

Als hier btw wel tips voor zijn

xx michelle

Mocca

Re: hakken optrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 20:51

Oefenen, oefenen, oefenen. Dat is het enige wat helpt

Ik had er vreselijk last van, kreeg toen een dril-instructrice. Die schreeuwde het de hele les naar mijn hoofd, en als ik vrij reed ook. Nou, na drie weken zat het er wel in hoor Verder helpt het om ook op de fiets je hakken uit je drukken, dan wordt het normaler en ga je het op je paard ook doen

Ik ben het nu weer een beetje verleerd, nu hou ik ze 'normaal', niet uitgedrukt maar ook niet opgetrokken

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:04

Inderdaad veel oefenen, maar waarschijnlijk trek je je hakken op omdat je paard niet goed aan je been is.
Zorg dus ook dat je paard goed voorwaarts loopt zodat je niet de hele tijd hoeft te drijven.
Je zult merken dat je dan ook fijner je benen lang kunt maken.
Nou valt ie waarschijnlijk meteen stil als je je benen echt lang maakt.
Veel succes en veel plezier hier op bokt.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:08

De spieren aan de achterkant en de binnenkant van je benen zijn nog te kort. Die moeten dus gerekt worden. Als je 1x in de week rijdt duurt het heel lang voordat de boel wat is opgerekt. Als je vaker rijdt, dan gaat het sneller. Je kan oefeningen op de grond doen en die werken voortreffelijk. Je kan een vierkante balk nemen en dan met de bal van je voeten daarop gaan staan, hetzelfde kan ook op traptreden. Er zijn ook rekoefeningen waarmee je de spieren kan oprekken. Op den duur is het zo dat je hakken goed en met ontspannen enkels op de goede manier komen te hangen. Er is wat tijd voor nodig, die oefeningen kunnen je er heel goed bij helpen. Aan sporen zou ik niet beginnen.

LiNDz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 22:51

Heyy is dat zo, dat je spieren op moeten rekken?

Wist ik niet eens zeg.. Geeft dat geen complicaties eigenlijk verder?
Blessures aan die spieren?

Ik heb de neiging man hak op te trekken als ik aanspoor :/

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 23:15

LiNDz schreef:
Heyy is dat zo, dat je spieren op moeten rekken?

Wist ik niet eens zeg.. Geeft dat geen complicaties eigenlijk verder?
Blessures aan die spieren?

Ik heb de neiging man hak op te trekken als ik aanspoor :/

Zolang je niet als een idioot gaat staan springen op traptredes valt het allemaal wel mee. Je zult vanzelf wel voelen wanneer je moet stoppen.

wat betreft het rijden: Zorg ervoor dat je paard/pony goed voor je been is. Hij moet reageren zodra je je kuit aanspant. Je hakken mag je alleen gebruiken voor noodgevallen. (dus als hij niet reageert) Probeer eens met een zweepje te rijden zodat je je kunt concentreren op je hakken zonder dat je paard/pony direct stopt met lopen.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 07:00

vroeger (;) ) toen ik nog op de manege reed (nog nieteens bij de ponyclub, das echt al 16 jaar geleden, haha!) moesten wij van onze instructrice met de tenen op een traptree gaan staan en dan je hak uitdrukken om te oefenen. Zo rek je wel je spieren op in ieder geval succes

hvjteska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 17:17

heej allemaal harstikke bednakt voor jullie antwoorde

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 20:14

Het is de manier van op een traptrede staan met de voorkant tot op de bal van de voet en dan steeds de hak uitdrukken (omlaag). Daarmee rek je de goede spieren. Je kan ook iets van een muur af gaan staan, beide handen tegen een muur aanhouden en dan gestrekt voorover gaan staan. Je voeten staan recht op de grond, je benen, je bekken en bovenlichaam in een lijn, met je handen tegen de muur. Dat steeds 10 tellen aanhouden. Je kan dat ook per been doen, dus dan een been naar voren, met standbeen recht omlaag, andere been gestrekt. Daardoor kun je iets sterker de spiergroepen die moeten rekken, aanspannen.