travers leren ...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

WoestJarig

travers leren ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 17:52

gewoon een vraagje, je ziet iedereen travers en revers doen in draf, maar moet je dat leren in stap? of meteen in draf?

Kyona

Re: travers leren ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:17

Als je je topic bij rijtechnisch zet, krijg je vast meer reacties. Vraag een modi anders even het te verplaatsen!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:54

VMR -> RT

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:28

ik doe het in een keer in draf, maar dat hangt er denk ik van hoe je het liefst begint...

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:30

wat is de travers eigenlijk?

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 20:42

in stap.. heb je meer tijd.. .ik heb t altijd in stap geleerd..

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:34

We beginnen altijd in stap. Daarna in draf en als het goed gaat werken we naar de travesale toe en de galop.
Maar het allereerste begin is het wijken voor het been, schoudervoor en schouderbinnenwaarts, wendingen om de achterhand.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:06

Ik ben begonnen in draf ermee. Ik heb mn merrie gewoon overbluft door bij het afwenden op de diagonaal de achterhand naar binnen te rijden terwijl ik de binnenstelling aanhielt. Het begint met enkele passen en dat breidt je dan verder uit.

De reden dat ik het in draf heb gedaan is omdat ze makkelijker draaft dan stapt -het is een fries- en ik het haar zo gemakkelijk mogelijk wou maken.

@rensju: traver is dat die op de lange zijde met zn hoofd naar binnegesteld loopt en zn achterhand op de 2hoefslag loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:10

zorg dat je paard/pony echt goed scherp aan de zijdelingse hulpen staat. Dat hij echt "van je been af wil" ahw, ipv dat jij hem opzij douwt in het wijken. Zorg dat je ook scherper kunt wijken dan het lijntje uit de proeven, en ook van de buitenkant af naar binnen toe.

Dan is het niet zo'n probleem meer om op de rechte lijn de achterhand naar binnen te zetten. Let erop dat je de achterhand niet te ver naar binnen wilt zetten. Travers is een oefening op 4 sporen. In het begin is de buiging het belangrijkse!. Blijf zelf recht boven je paard zitten en ga niet zitten douwen.

Kafue: ik rijd nooit een zijgang in stap voordat die in draf echt goed bevestigd is. In stap is de impuls laag en dat vraagt om problemen in het goed aanleren van de oefenen, en als je pech hebt vermindert de kwaliteit van de stap ook nog.

Travers in galop is een goede voorbereidende oefening op de (werk)pirouetten

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:31

Zorg dat je eerst schouder voor en schouder binnenwaarts goed beheerst. Dat je paard dus goed aan je beenhulpen is.

Hou het tempo erin, begin idd eerst in stap.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 18:12

Kontje naar binnen op de kleine volte vond ik de fijnste manier om te beginnen. dan hou je automatisch stelling aan en kan hij inet aan de bakrand plakken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 18:57

ik begin in stap. Het impulsverlies probeer ik op te lossen door zodra hij terug valt in tempo gelijk rechtuit weg te draven.
Zodra je in draf traverseert (idem sb trouwens) weg in middendraf.
Maar ik begin dus ook in stap.

WoestJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 20:24

amaai! dat je het in stap eerst leert leek me eerst ook het meest logische, maar kan goed inkomen dat het in draf soms makkelijker is als je paard een paar passen gedaan heeft, ik denk dat ik maar moet beginnen van begin (schouder binnenwaarts) kan ze nog niet ens, (of wijken te goei) maar ik krijg soms een vraag in mijn koppie en moet het weten (dus niet denken dat ik even BOEF BAAF mijn paardje dit ga aanlere... zou ze toch niet doen
bedankt voor de uitleg!!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 20:46

@Zep mijn paarden zijn gelukkig dermate goed aan de zit en het been dat ik rustig in stap kan beginnen. We beginnen ook pas als ze een goede takt, aanleuning en impuls hebben. En als je goed je binnenbeen laat liggen, je gewicht mee laat helpen en het buitenbeen actief de hulp geeft is er ook niets aan de hand.

Maar eigelijk wil ik hier mee zeggen dat je pas met het werk op twee hoefslagen moet beginnen als het werk op een hoefslag recht is en bevestigd, als takt en impuls geen probleem meer zijn.
Zie het al de schaats, ik zet af en glij door, zet pas weer af als de gang eruit komt. Zo ook met het paard die is aan mijn zit zodat ik niet telkens been hoef te geven, je moet ook niet te moe worden van een paard trainen, anders heb je een probleem als er nog een paar op je staan te wachten.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 21:09

Zep schreef:
zorg dat je paard/pony echt goed scherp aan de zijdelingse hulpen staat. Dat hij echt "van je been af wil" ahw, ipv dat jij hem opzij douwt in het wijken. Zorg dat je ook scherper kunt wijken dan het lijntje uit de proeven, en ook van de buitenkant af naar binnen toe.

Dan is het niet zo'n probleem meer om op de rechte lijn de achterhand naar binnen te zetten. Let erop dat je de achterhand niet te ver naar binnen wilt zetten. Travers is een oefening op 4 sporen. In het begin is de buiging het belangrijkse!. Blijf zelf recht boven je paard zitten en ga niet zitten douwen.

Kafue: ik rijd nooit een zijgang in stap voordat die in draf echt goed bevestigd is. In stap is de impuls laag en dat vraagt om problemen in het goed aanleren van de oefenen, en als je pech hebt vermindert de kwaliteit van de stap ook nog.

Travers in galop is een goede voorbereidende oefening op de (werk)pirouetten

Ik weet niet wat voor traver hier gereden wordt en ik vindt het enorm grappig als ik een paard een gymnastische oefening rijdt dat ik dit niet in stap kan rijden, en dat de stap dan minder wordt.
Dit is juist niet het geval. Bovendien hoe kan ik een paard traver direkt in draf rijden.
Traver wordt gereden aan of op de hoefschlag zo ook renver. Het zijn beide oefeningen die ik eerst voorbereid in stap, ik kan deze oefeningen bij het losrijden ook benutten, omdat het de lengtebuiging bevorderd.
Wanneer mijn paard het in stap begrepen heeft, ga ik verder in de draf met appuyeren, als dat begrepen wordt kan ik in renver en traver de appuyementen daarmee verbeteren. Voor dat een paard+ruiter beginnen hiermee moet het paard+ruiter natuurlijk bevestigd zijn in schouderbinnenwaarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 23:37

Ik zeg nergens dat het niet in stap gereden kán worden, ik vind het alleen in het aanleren niet briljant...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 06:24

Zep schreef:
Ik zeg nergens dat het niet in stap gereden kán worden, ik vind het alleen in het aanleren niet briljant...

Iedere grootmeester, en idereen die met paarden omgaat leert het eerst vanuit de stap, en ik kan het me niet voorstellen dat men dit het eerst in draf leert.
Ik geloof dat hier een denk fout gemaakt wordt over he woord Traver en Renver. Deze oefeningen worden alleen gereden op of aan de hoefslag, op de grote volte, volte verkleinen en vergroten enz.....,
Maar ja er zijn altijd wel mensen die iets kunnen wat eigenlijk niet mogelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 08:57

Leg mij dan eens uit waarom je het per se in stap aan zou moeten leren en waarom het in jou ogen "fout" is om het direct in draf te rijden

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 09:18

Je kunt het proberen in draf, mocht je paard het echt niet snappen kun je het in stap proberen, dan heb je langer de tijd tot de volgende bocht om het uit te leggen

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 09:27

Zep schreef:
Leg mij dan eens uit waarom je het per se in stap aan zou moeten leren en waarom het in jou ogen "fout" is om het direct in draf te rijden

Ik ga even met Zep mee, leg eens uit WAAROM he perse in stap moet...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 09:37

Zep schreef:

Het is inmijn ogen niet fout, maar het is bijna onmogelijk om travers in draf te leren. Het is nadat ik de schouderbinnenwaarts bevestig heb de eerste zijwaartsgang die niet in een contrastelling gereden wordt, en om mijn paard dit begrijpelijk te maken benut men de stap, eerst als mijn paard dit in een verzamelde stap en in een goede buiging kan begint men in de verzamelde draf in traver te rijden, meestal met de grote volte verkleineren met de achterhand meenemen. Travers is de voorbereiding voor het appuyement. Men begint bijna altijd in de stap, en het fabeltje de stap wordt er minder van citeer ik Oberlandstallmeister Dr.h.c.Rau."wanneer in het verloop van de dressuur de stap van een paard slechter word, is de gehele dressuur fout. De stap dient steeds beter te worden! Dit is het bewijs dat de dressuur beoefend wordt volgens het juiste principe."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 09:41

Ik kreig echt de neiging om te zeggen; "citeer eens wat minder oberstallmeisters en stap eens wat vaker op een paard!"

Ik snap niet waar je het vandaan haalt dat het bijna onmogelijk zou zijn om het in draf aan te leren. Als je een paard scherp aan de hulpen hebt staan rijd je het er zo uit hoor!

Ik merk duidelijke voordelen bij het werken vanuit de draf. Is praktijkervaring, niet uit een boekje

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 09:45

Professor schreef:
Zep schreef:

Het is inmijn ogen niet fout, maar het is bijna onmogelijk om travers in draf te leren. Het is nadat ik de schouderbinnenwaarts bevestig heb de eerste zijwaartsgang die niet in een contrastelling gereden wordt, en om mijn paard dit begrijpelijk te maken benut men de stap, eerst als mijn paard dit in een verzamelde stap en in een goede buiging kan begint men in de verzamelde draf in traver te rijden, meestal met de grote volte verkleineren met de achterhand meenemen. Travers is de voorbereiding voor het appuyement. Men begint bijna altijd in de stap, en het fabeltje de stap wordt er minder van citeer ik Oberlandstallmeister Dr.h.c.Rau.
"wanneer in het verloop van de dressuur de stap van een paard slechter word, is de gehele dressuur fout. De stap dient steeds beter te worden! Dit is het bewijs dat de dressuur beoefend wordt volgens het juiste principe."

Als je de basis principes dusdanig onder de knie heb dat je een verzamelde draf kunt rijden, een goede SB kan rijden en voldoende buiging heb in alle oefeningen, ben je in mijn ogen ook zo ver dat je een travers niet per definitie hoeft aan te leren in stap.....
Ofewel, als jij je paard netjes aan de hulpen hebt, is een travers zo lastig niet meer...

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 09:47

Professor schreef:
Men begint bijna altijd in de stap, en het fabeltje de stap wordt er minder van citeer ik Oberlandstallmeister Dr.h.c.Rau."wanneer in het verloop van de dressuur de stap van een paard slechter word, is de gehele dressuur fout. De stap dient steeds beter te worden! Dit is het bewijs dat de dressuur beoefend wordt volgens het juiste principe."

Ben k met je eens.. een paard moet in stap net zo makkelijk en goed te schakelen (dus ook te verruimen zijn) als in draf en galop. Toch werkt het bij mij in practijk anders dan dat ik er theoretisch over denkt.

Ik heb een fries. En je kan er lang of kort over zijn maar stap is voor een fries gewoon moeilijker dan een draf. In draf is ze heel soepel te schakelen in stap moet ik hier constant aan blijven werken.

Door haar het in draf eerst te leren kan ze het in stap ook gelijk. Andersom gaat het gewoon moeilijk, maar dat wil neit zeggen dat het onmogelijk is! Ik kies gewoon liever de makkelijkere weg

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 09:48

Ik vind het niet slecht om het in draf aan te leren ik KAN het alleen niet. SB wel overigens maar er zijn zoveel paarden die moeite hebben travers dus daar heb ik mijn tijd voor nodig om die in de juiste buiging te wringen.
In draf komt het er bij mij altijd op neer dat ik de achterhand verplaats, het paard twee passen zo recht als een plank door mijn binnenbeen walst en dan zijn voorhand meetrekt. Zegt verm. meer over mijn rijkunst maar vandaar dus voor mij de keuze om in stap te beleren.
Dit zijn trouwens paarden die zeer gevoelig aan het been staan maar vaak het gevoel hebben 'Holy oliebol wat vraagt ze nu ineens?'