in de winter erg lijp

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxPatriess

in de winter erg lijp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 14:48

Als ik in de winter met mickey binnen rijdt, gaat hij altijd bokken, de bak rond crossen, en al die dingen, ik word er stapel gek van hij heeft me er al vaak pijnlijk afgebokt en staat me daarna uitdagend aan te kijken, weet iemand iets voor dit probleem? want het word weer bijna winter, en ik begin af en toe zelfs bang van hem te worden , in de les meoten we ook vaak zonder beugels rijde, en dar doe ik ook graag mar zelfs dat durf ik dan niet echt meer
-xx- patricia

MiaMora

Re: in de winter erg lijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:58

Je zou kunnen proberen eerst even goed te longeren.
Als je paard dan rustig genoeg is na hem even goed doorgewerkt te hebben kun je er wel op waarschijnlijk.

Veel succes !

xxPatriess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 15:13

Helpt niet, ik rijd er iedere dag 1 of 2 uur, als i 2 uur rijd zet ik heb maasal 2 uurtjes op stal om te rusten en als ik weer ga rijden is hij weer knetter gek, ook zet ik hem vaak voor het rijden los in de buitenbak ook dan gaat hij rennen als een gek, maar in de zomer daarintegen is hij heel lief en doet helemaal niets.. heel raar

xxPatriess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 15:32

niemand?:(

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:34

Voer je hem misschien met sportbrok? (sommige paarden zijn daar ook gevoelig voor) tjah,, verder weet ik ook niks,, je kan proberen of hij bij iemand anders ook zo doet

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:43

ik zie dit probleem wel vaker bij mensen die een paard of pony hebben die in de zomer niet vooruit te branden zijn en in de winter zijn het bommetjes...zo ook mijn lesklant...
bij de een werkt het om het gedrag totaal te negeren, bij de ander moet je wat binnenstelling vragen op de punten waar ze moeilijk doen en bij sommige is een tik met de zweep niet ongepast...ligt dus aan de situatie en waarom het paard het doet.
rij je met veel afwisseling? dus rij je veel figuren om je pony goed bezig te houden? en nog belangrijker; wat zegt je instructie ervan?
ik denk dat de pony vooral flink aan het werk moet worden gezet, waarbij de pony aandacht moet leren houden voor jou...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:09

minder krachtvoer of een andere krachtvoer en wat meer hooi, ook even los laten rennen voor het rijden helpt een hoop, zo kan hij zelf lekker uitbokken zonder dat je erop zit....

Skymaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 01:24

Veel paarden zijn springeriger als het kouder wordt... Ik sluit me daarom aan bij ellepel. uitgebreid losgooien vor je erop stapt.

Denk ook aan je houding: als je onzeker erop zit ga je vaak sneller voorover zitten, en da's funest als je paardje raar gaat doen. Hakken naar beneden duwen, lekker je kont in het zadel plakken (diep zitten dus), iets achterover en je kunt het dan vaak al uitzitten. Als je tijdens het bokken blijft drijven ga je harder vooruit maar zijn de bokken in de regel wel een stukje lager. Veel paarden springen daardoor (door drijven bedoel ik) in een gewone galop, en dan kun je de controle weer terugpakken.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 09:21

staat je paard met deken op?
Anders kun je proberen eerst even aan de hand te stappen in zn blote lijf.
Mijn paarden zijn ook altijd erg rillerig als ik de deken afdoe, maar als ik ze eerst een rondje aan de hand kan stappen, gaat dat veel beter!
Succes!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 09:59

Longeren van te voren helpt niet met zo'n probleem...
Waarom niet? Omdat je de conditie van je paard alleen maar traint. Jij denkt dat je hem moe maakt en dat kan de eerste keren ook zo zijn. Maar uiteindelijk wordt hij alleen maar sterker, conditioneel en heeft hihj alleen maar meer beweging nodig om zijn ei kwijt te kunnen.

Wat mij verbaasd is dat nog niemand deze vraag heeft gesteld: staat jou paard de hele dag op stal in de winter????

Want daarin kan de oorsprong liggen van het probleem...
Ik heb het namelijk nooit...met een van mijn paarden ooit gehad. maar die komen in de winter ook de hele dag buiten, behalve als het weer heel erg slecht is. Ik heb hele goede waterdichte dekens en een buitje kunnen ze goed hebben. Regent het meer, dan haal ik ze wel eerder binnen, en krijgen ze droe dekens op. Maar mijn paarden hebben de hele dag de ruimte, krijgen buiten onbeperkt hooi, zoals 's zomers gras en hebben dus ook geen frustraties.

Als jouw paard de hele dag op stal staat vind ik het niet gek dat hij bevrijd uit zijn gevangenis even gek moet zoen...wat zou je zelf doen, als je zoveel overtollige energie had! Stem je voer inderdaad wel af op de beweging die hij krijgt, dat kan mede de oorzaak zijn.

Dan nog een punt: eigenlijk moet je zo'n verhouding hebben met je paard dat hij vanaf het moment dat jij hem in handen hebt, hij gehoorzaam is en dus meewerkt met je...

Maar als hij de hele dag ops tal staat maak je het hem daarmee niet gemakkelijk en begrijp ik je paard wel.

Als het dus zo is dat hij de hele dag opgesloten staat, zou je kunnen kijken of daar wat aan te doen is. Je paard zal je dankbaar zijn.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:01

Skymaaike schreef:
Veel paarden zijn springeriger als het kouder wordt... Ik sluit me daarom aan bij ellepel. uitgebreid losgooien vor je erop stapt.

Denk ook aan je houding: als je onzeker erop zit ga je vaak sneller voorover zitten, en da's funest als je paardje raar gaat doen. Hakken naar beneden duwen, lekker je kont in het zadel plakken (diep zitten dus), iets achterover en je kunt het dan vaak al uitzitten. Als je tijdens het bokken blijft drijven ga je harder vooruit maar zijn de bokken in de regel wel een stukje lager. Veel paarden springen daardoor (door drijven bedoel ik) in een gewone galop, en dan kun je de controle weer terugpakken.

Mee eens.

En hoeveel keer per week rij je? Als je maar 1 á 2 keer rijdt, heeft ie gewoon veel energie.. En zeker in de wintermaanden zijn veel paarden daar gevoelig voor.

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 14:48

Veel paarden doen dit in de winter, puur omdat het dan koud is. Als het koud is heeft een paard geen zin om te bewegen (denk maar aan jezelf, jij gaat dan ook het liefst onder een warme deken liggen) maar als jij een tijdje aan het rijden bent wordt je paard warm en krijgt hij dus ook weer zin in bewegen.. Dus lijkt mij ook het beste voor het rijden even een kwartiertje longeren, zodat hij zijn energie kwijt kan.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:23

In de winter is mijn pony ook frisser, dat is met de meeste paarden denk ik wel.
Zoals al vaak is gezegd denk ik dat je moet gaan kijken naar zijn dieet. Waarschijnlijk kan hij zijn energie niet goed kwijt en is hij daardoor zo gek.
Wat geef je precies?

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 22:25

rambo heeft ook zoiets, nadat ik gagalloppeerd heb, gaat hij helemaal los en wordt hij bloedheet onder me.

dat is echt vervelend, maar ik ga dan gewoon lange tijd stappen, en daarna weer rustig oppakken.

ik zou eerst jouw paard uit laten razen, hij is gewoon erg fris.

xxPatriess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 15:52

Bedankt allemaal:)
Ik rijd normaal iedere dag met hem, en rijd hem dan ook goed door, laat hem veel figuren rijden, maar hij staat minimaal 1 uurtje op wij, meestel 4 uurtjes, mijn instructeur word er helemaal gek van(A) maar mickey krijgt niet veel krachtvoer, nu had ik er met het mooie weer, mijn nichtje van 10 op laten rijden, toen ze emt de les naar buiten gingen, bleek hij het helemaal niet leuk gevonden hebben en had haar erad gebokt, normaal doet hij nooit zo in de zomer, raar beestje;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:59

scheer je hem? Als het allemaal niet lichamelijk is en je voert hem ook niet veel,dan zou ik er maar eens een paar x iemand op laten rijden die ie er niet af kan bokken en diegene moet hem dan ff flink aanpakken,want volgens mij speelt ie gewoon een spelletje en moet ie nodig eens op zn plek gezet worden.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 18:25

LilPetat schreef:
Veel paarden doen dit in de winter, puur omdat het dan koud is. Als het koud is heeft een paard geen zin om te bewegen (denk maar aan jezelf, jij gaat dan ook het liefst onder een warme deken liggen) maar als jij een tijdje aan het rijden bent wordt je paard warm en krijgt hij dus ook weer zin in bewegen.. Dus lijkt mij ook het beste voor het rijden even een kwartiertje longeren, zodat hij zijn energie kwijt kan.

niet mee eens, een paard dat het koud heeft wil niets liever dan bewegen..

Hebben jullie een stapmolen of een longeerbak doe dat dan. Ik heb dit probleem ook, mijne is echt een bommetje en scheelt vaak maar weinig of ik lig ernaast. Ik ben niet bang voor hem en zet hem flink aan het werk, als hij het wat warmer krijgt is het weer goed. Lekker snel als je erop zit gaan galoperen, niet te veel stappen daarvan koelen ze af. In het begin en op het eind een uitrijdeken erop, zodat je wel lekker in en uit kan stappen. Ik kan niet eens opstijgen met die kou (staat ie in mum van tijd op zijn achterbeentjes) Verder pas ik erg op met teveel vrijheid aan de voorkant geven als hij zo druk is (geen lange teugel dus). Bij bokkken hou je zijn hoofd omhoog en bij steigeren voorwaarts. Gaat hij rennen mag je best een strenge ophouding geven, zet hem op een volte en blijf consequent.

Ik weet dat het makkelijker klinkt als dat je het doet, vooral als je bang bent. Maar angstig zijn lost niets op. Blijf kalm en consequent dat werkt echt het beste.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 23:43

HEB DIT topic met belangstelling gevolgt. Mijn paard is 's winters ook heter dan 's zomers. Ik dacht ook dat het aan de temperatuurlag.Maar hij begint nu al wat drukker te worden. TERwijl zijn dagelijks progamma nog niet gewijzigd is, zou het met het korter worden van de dagen te maken kunnen hebben??????????

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 00:11

Ach, ik had er vroeger ook zoëen; zo gauw die een deken op kreeg werd ie maf met rijden in het begin. De rest van de omstandigheden veranderden dus niet. Ik moest er altijd wel om lachen eigenlijk; beetje leven in de brouwerij. Soms sprong ie zo hoog dat ik horizontaal de kantine in kon kijken Echt gemeen bokken deed die van mij trouwens niet; het bleef altijd voorwaarts gaan en was ook nog wel uit te zitten. (ben altijd boven gebleven)

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:17

Een paard wat ik heb gereden deed dat ook, hij had ook een heel dun vachtje en als de deken dan af ging dacht hij : "brrrrr.....koud.....rennen!!!!!" . Ik stapte hem dan meestal ook los met een wollen deken op, dan de deken eraf en meteen gaan draven (of soms alsnog galopperen en bokken). Kon het hem nooit kwalijk nemen, hij had het gewoon echt koud.
Losstappen met een deken is natuurlijk alleen een optie als het op een veilige manier kan.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 10:27

Wou zeggen, je kan je paardje al, mits het de koudheid is, al voor het rijden onder het solarium zetten. Als je er 1 hebt. Dan zijn de spiertjes al wat warmer. Je hoeft zo korter in te stappen en kan sneller beginnen met draven e.d. Goed aan het werk zetten en z'n aandacht erbij houden.

xxPatriess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 18:55

gzaterdag had ik hem een half uur rustig kunnen rijden:) en toen hij begon te bokken sprak ik hem met een strange toon aan en zette hem in gallop op een volte:) en hoeld zijn aandacht er goed bji:) maar ik kon geen rondje ho0efslag maken of hij begon weer, en dan zette ik hem weer op een volte:P ik heb zijn aandacht er wel goed bij gehouden en hem heel erg met mijn benen gereden.. ik moest hem wel goed inhouden want hij wouw de heletijd er vandoor gaan.. maar voor de rest was ik wl tevreden op die paar bokjes enzo na dan:)

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 16:25

Ga in ieder geval NIET longeren voor het rijden. Daarmee bouw je alleen maar de conditie van je paard verder op. Uiteindelijk bereik je daar alleen maar mee dat je langer moet gaan longeren voordat je erop kan. Het is heel vaak zo dat paarden in de winter regelmatig uit hun plaat gaan. Wij hebben een haflinger die zo nu en dan ook z'n feestneus op heeft en dan helemaal losgaat. Volgens mij is er vrij weinig dat je er tegen kunt doen. Misschien helpt het als je minder krachtvoer geeft en instappen met een instapdeken ofzo. Is niet meteen zo koud op de spieren!!

Succes ermee

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 16:39

Ik heb vroeger een Shetlander gehad, in de zomer superleuke pony, ik kon er alles mee. In de winter veranderde ze in een tijdbom.
Vaak helpt het wel als je ze toch even longeert of losgooit voor dat je erop stapt. En als hij er nou tussen uit naait, dan moet je niet krampachtig gaan zitten trekken, laat hem maar is een paar rondjes door die bak scheuren, goed zitten, eraan gaan sturen, benen eraan en naar voren, als je ze zoveel mogelijk naar voren houd dan hebben ze minder tijd om te bokken, en als hij dan moe is, mag tie nog een paar rondjes voor jou.
Dan zijn ze het meestal snel genoeg beu, want dan is het niet leuk meer. Het werkt niet bij alle paarden, ik ken jou paard niet, maar je kan het altijd proberen.