Laat Los (hoe krijg ik het voor elkaar....)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

karenJ

Laat Los (hoe krijg ik het voor elkaar....)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 11:25

Pff, mijn verzorgpaard hangt tegen nageven aan maar met veel gewicht. En als ik van a naar c rij en andersom trekt ze haar koppie omhoog en sla ik ook vast. We verkrampen. Als ik me heel hard dwing om los te laten ( wat ik altijd probeer) en de teugel met een of twee vingers vast hou om dat zo te houden, lukt het redelijk, maar gaat ze weer er tegen aan hangen. Het is een paard van 21, lange nek en komt redelijk langzaam los. Ook is het een felle nel in reactie op hulpen, ze vliegt niet weg maar loopt onder je uit.
Ze kan als ze meewerkt zo mooi lopen, maar hoe werk je daar naar toe?

Op wedstrijd gaat er een knop om, dan loopt ze goed en rustig maar valt naar binnen en gaat wat onzichtbaarder hangen tegen nagefelijkheid aan. Er wordt mij verteld dat ze het moeilijk vind omdat ze niet meer zo soepel is en dat het frustrerend voor haar werkt dan. Ze heeft M2 recreatief gelopen, dus wat kan ik doen en verwachten?

Hoe kan ik haar helpen? Zowel erop als ernaast zou ik graag tips willen ( grondwerk, longeren, rijden, voedingstips, noem maar op)
Help ons!!!

Urielle

Re: Laat Los (hoe krijg ik het voor elkaar....)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:51

allereerst zelf meer oefenen met loslaten, als je paard hangt hangen er twee zeg maar
Ik longeer zelf met gogue omdat die rondloopt en dus meer naar ontspanning gaat terwijl ze wel tegen zichzelf 'vechten' in plaats van dat er een ruiter aan 'hangt'

Als ze onder je uit loopt zou ik weer meer gaan oefenen op schakelen en tempocontrole. Aangezien ze vrij lang is zoals jij beschrijft is ze waarschijnlijk ook wat moeilijk te sluiten dus zou ik er extra aandacht aan besteden om haar er achter goed bij te krijgen (komt weer het schakelen om de hoek kijken). Als jij meer kunt loslaten kan ze niet gaan hangen, moet meer op eigen benen lopen en kan ze niet gaan drammen om stiekem het tempo te verhogen. Ze zou dan met een gewichtshulp of evt. een ophouding in het begin, wel terug moeten kunnen komen.

Het naar binnen vallen op concours doet ze waarschijnlijk op de training ook in lichtere mate dus controleer ook of ze niet stiekem aan je been plakt.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:03

Je kan veel figuren rijden en goed stelling houden. Je paard actief houden dus goed je benen er aan houden. Ook af en toe lucht in je binnenhand en dan weer je teugels op maat. Zo heeft je paard ook de ruimte om wat te geven!
Succes!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 16:05

karenJ schreef:
Als ik me heel hard dwing om los te laten ( wat ik altijd probeer) en de teugel met een of twee vingers vast hou om dat zo te houden, lukt het redelijk

Je moet nooit je teugels met 2 vingers vasthouden altijd met je hele hand en dan ook nog gesloten houden.Wat ik vaak zie is dat mensen vaak ruimte hebben tussen de middelvinger en de ringvinger maar houd de hand gesloten dan heb je het beste contact met de mond.Je moet goed leren om zelf te ontspannen want ander kan je paard nooit ontspannen.Hoe hard je paard ook trekt ga niet terug trekken of vast houden maar laat los en vraag een oefening van je paard ga dus iets anders doen en fokus je niet te veel op haar gedrag.Om je te kunnen ontspannen werkt het goed om te gaan zingen{heb ik hier al meerdere eren gelezen}.

Ik denk dat de leeftijd van het paard wel een rol mee speelt en je wel meer tijd nodig hebt om haar los te rijden neem hier ook echt de tijd voor en ga niet overhaasten omdat iets niet lukt of omdat je een keer wat minder tijde hebt.

Ga lekker veel overgangen rijden en rijdt veel figuren en je zal zien dat het steeds beter gaat de comminucatie tussen jullie.wissel ook veel af doe niet te veel en te vaak hetzelfde gaa ook eens balkjes lopen,longeren of lekker buitenrijden.