Als je beide teugels aan 1 (trens)bit hebt (dus geen dressuuroptoming met stang en trens) zijn twee wegen die naar Rome leiden: 1) De tweede (meestal smallere) teugel onder de eerste bevestigen. De eerste neem je gewoon vast, dus tussen pink en ringvinger, de tweede komt onder de pink langs. 2) De tweede teugel boven de eerste bevestigen en tussen middenvinger en ringvinger door. In beide gevallen liggen beide teugel op elkaar onder de duim. Probeer uit wat je het plezierigst vind, je kunt ook brede/smalle wisselen. Persoonlijk vind ik optie 1 het plezierigst.
Kan verschillende redenen hebben. De één doet het om te oefenen voor het rijden met S&T, ik doe het op lange buitenritten, voor het geval een van de teugels knapt, heb ik altijd nog een reserve om op terug te vallen. En ik heb me ooit laten vertellen dat je met twee teugels meer controle hebt over je paard, of dit waar is durf ik niet te zeggen.
Met 2 teugels aan 1 trens heb je net zoveel controle als met 1 teugel... Maar voor sommigen is het idee veiliger doordat ze meer in handen hebben. Persoonlijk vind ik het onzin,maar goed...
Ik heb een tijdje met dubbele teugels gereden om aan stang & trens teugels te wennen. Je hebt dan opeens zoveel in je handen. Ik hield ze ook net zo vast als stang & trens teugels. Dus de onderste (stang) teugel tussen mijn ring- en middelvinger en de bovenste (normale) teugel gewoon tussen je ring en pink.
Het helpt heel goed voor mensen waarbij de teugels steeds door de handen glippen omdat ze met te open handen rijden. Mensen die blaren krijgen. Dubbele teugel slipt niet zo snel door. Maar als je twee aan 1 bit hebt (nog nooit gedaan), zou ik ze denk niet kruisen, wat ik bij stang en trens of pelham wel doe.