springen help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dancer_joey

springen help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 16:11

ik vind het heel leuk om te springen
maar met mijn eigen pony durf ik het niet meer
in het begin ging het springen wel goed
maar op een gegeven moment ging hij weigeren
en ik er maar afvallen
op wedstrijden springt hij niet meer maar thuis of op de ponyclub gaat het nog wel maar ook niet zo goed als eerder
maar ik wil graag springen maar door dat ik er zo vaak af ben gevallen durf ik niet meer zo goed en gaat het alleen maar slechter op andere pony's durf ik het wel.

Ik zal even een beetje proberen te omschrijven hoe het gaat:
Ik rij naar de hindernis toe
ik moet heel veel drijven want hij is heel lui maar dat is niet alleen bij springen ook bij dressuur
bij de hindernis wil ik naar voren gaan en hij weigerd en ik val er af

soms springt hij wel maar meer en deels niet

wie heeft er tips voor mij?

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Re: springen help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:15

Begin weer eens bij de balkjes. Bouw het daar vanaf weer op. Doe het rustig aan en neem de tijd.

Okkilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 18:40

zoals al is gezegd..gewoon weer met balkjes beginnen! als hij dat goed doet zonder enige problemen(en dus ook niet weigerd) dan kan je een heel laag kruisje neerzetten. zodra dat geod gaat kan je weer gaan opbouwen,,als je maar rustig aan doet. succes nog

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 18:44

Eerst zorgen dat je pony goed aan het been is. Dat is vooral dressuurmatig werk.

Verder niet voor de beweging uit gaan zitten bij de sprong. Wachten met naar voren gaan tot je pony springt. Je valt er dan niet zo snel af als je pony een keer weigert EN het wordt voor je pony makkelijker om te springen, omdat hij jouw gewicht niet op hoeft te tillen(als je voorover zit voor de hindernis moet hij dat namelijk optillen op het moment dat hij voor van de grond komt om te springen)

rocky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 19:01

ik herken dit probleem,
mijn pony ging in het begin ook over alle hindernissen heen. maar toen ging hij weigeren en hij wilden ook niet meer over een balkje heen. ik ben afgestapt en met hem mee gelopen over het balkje. en blijf veel met je pony praten. laat hem kijken waar hij over heen moet stapen. daarna ben ik er weer op gaan zitten en voorzichtig erover heen gegaan. en toen weer opgebouwt. nu gaat het weer super goed met springen!!

Dancer_joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 20:53

bedankt voor de tips
maar het is niet echt dat hij het eng vind ofzo want hij loopt ewoon over balkjes heen enzo
morgen heb ik spirngles van iemand die mijn pony best goed kent want ze geeft me altijd priveles dus maar even kijken wat het word
en k zal proberen laner te blijven zitten maar ik a nooit echt overdreven vroe naar voren maar blijf meestal wel zitten maar a met mijn bovenlichaam naar voren dit moet ik me zlef af leren maar dat is heel moeilijk
maar heel erg bedankt voor de tips

lovermier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 21:01

beginnen met balkjes en lage hindernissen en parcourtje ook super laag..en als je de mogelijkheid hebt op een pony van iemand anders springen die van zich zelf al lekker vlot loopt.. en voor je zelf nooit te lang springen..als jemerkt dat ie moe wordt stoppen ook voor je zelf omdat dan bij jouw probleem eerder een kans op weigeren is en dan blijf je steeds bij het zelfde hangen..

en zorgen dat ie dressuur matig ook voorwaartser wordt.. veel over gangen rijden.. een x lekker hard laten galopperen..
overgangen zoals.. stap draf..draf stap...halthouden draf..draf halthouden..en dan zorgen voor een wel hele snelle reactie.. als je pony op tijd trug komt wordt.. die alert

veel suc 6

suc 6

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 21:59

ben er helemaal mee eens.. opnieuw beginnen met balkjes ook al kent hij dit al wel .. als die over balkjes gaat moet hij op een gegeven moment ook over een laag hindernisje kunnen.. tuurlijk weigeren kan altijd... recht voor je uit kijken helpt ook en niet naar de grond want dan springt hij zowiezo niet..en niet aan andere dingn denken alleen geconcentreerd blijven op de hindernis ..
me oude verzorgpaard wou soms ook nog welis weigeren .. ( was me eigen schuld ik lette niet op d8 aan andere dingen en hij voelde het super goed aan dus ging ze weigeren..ook al als ik niet voor me uit ging kijken was het mis .. )

en met voorwaarts zou ik gewoon eerst lekker beetje dressuur blijven rijden en een tijdje rustig aan doen met springen..pas als ze redelijk goed voorwaarts loopt dan beginnen met een wat hogere hindernis..

suc6 ermee... !!

kelly_my_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 20:20

Hoi,
Het kan met veel dingen te maken hebben, waarom jouw pony niet meer goed over de hindernissen wil, zoals hoe vaak spring je per week.
1 keer per week, is meer als voldoende, ga je het te vaak doen, dan begint het voor je pony te vervelen. grote springruiters springen ook alleen maar met de wedstrijden en de rest van de dagen rijden ze dressuur. en zoals vele anderen al zeiden, het is belangrijk als je paard goed voorwaarts is, is ze dat al niet, dan moet je daar eerst aanwerken.

ik heb het zelfde probleem als jouw gehad en ik heb ook een paar maanden neit gesprongen en heb alleen maar dressuurmatig gereden en daar veel les mee gehad en nu spring ik weer en het gaat super!
waarom ze bij mij niet meer wou springen is nooit helemaal duidelijk gekomen, maar we denken zelf dat het er aan ligt dat we haar teveel hebben laten springen. en nu we op zijn tijd eens een sprongetje maken, gaat alles veel beter.

vertel je het, als het weer goed gaat... ben benieuwd!!!
Groetjes Sharon.

Dancer_joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 20:57

ik zla het verteele als het weer goed gaat maar dat kan no wel even
duren en wat jij zij van een tijdje niet springen heb ik gedaan en nu wou ik weer beginnen en vroeg ook daarom weer op advies maar nog bedankt en ik zij dat ik springles had nouw echt balen wnat die is niet door gegeaan want hij liep niet helemaal goed en het had geregend dus dat was wel jammer

kelly_my_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 20:41

hoi Dancer_joey,
whaha maakt toch neit uit, als het maar weer goed komt!!!
maar ben je al weer begonnen dan??, wel balen dat die springles niet is dorgegaan!!
maar waar wwooon je dan???, wat voor paard heb je iegenlijk???
Groetjes Sharon

Dancer_joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 16:13

in hengelo gelderland
info over mijn pony:
Naam:Dancer
Schofthoogte:1.48
Geslacht:ruin
Ras:Onbekend hij lijkt een beetje op een new forest
uhm ja wat wil je verder weten?
hier nog een foto:

Afbeelding

Afbeelding

kelly_my_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 20:20

Leuke pony heb je
maar wie ben jij zelf eigenlijk,,
Ik woon in Beltrum ook in gelderland, beltrum ligt bij groenlo...
Ik heb zelf een Haflinger....
groetjes Sharon

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 22:38

Zorg dat je elkaar weer goed vertrouwt, en hij/zij goed aan je been is.. Misschien kan je een tijdje, of een paar keer op een ander paard of pony springen, zodat je het wat minder eng vindt. Begin gewoon bij het begin, eerst balkjes lopen.
Zo wordt het vertrouwen tussen jou en je pony vast beter.
Misschien kun je vrijspringen proberen, is hij te lui om te springen of wil/durft hij om wat voor reden dan ook niet?
Succes ermee!

Miss_Monet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:34

bij welke club zit je?
ik bij varus varsseveld
maar ik heb 00k een p0ny die beg0n in april te weigeren
en ze bleek kreupel te zijn
heb je beschermers? die kunnen 00k te strak zitten
maar als hij 00k niet helemaal zuiver liep kanhet best zijn dat hij pijn heeft aan zn benen
ik ben met het hippisch festijn(ken je dan vasst wel) zaterdag
pas weer beg0nnen met springen(0f n0ujah kben L)
suc6

Dancer_joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 20:11

hej
het is meer denk ik dat hij te lui is maar ik weet het niet zeker
en hij heeft nix wnat hij is al nagekeken door de dierenarts
volgens mij is hij gewoon lui dat zeggen er wel meer maar ik vind het moeilijk laat maar zeggen om boos op hem te worden want ik vind hem zo lief ik weet wel dat het soms nodig is en ik doe het soms ook wel en dan kan hij wel doorlopen maar ik wil het liever op een andere manier

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 23:04

Dancer_joey schreef:
hej
volgens mij is hij gewoon lui dat zeggen er wel meer maar ik vind het moeilijk laat maar zeggen om boos op hem te worden want ik vind hem zo lief ik weet wel dat het soms nodig is en ik doe het soms ook wel en dan kan hij wel doorlopen maar ik wil het liever op een andere manier

mooi dat je nu weet wat er aan de hand is en dat het paard verder in orde is ! ..

maar je moet wel consequent blijven .. ook al vind je dit zielig . je hoeft je paard niet verrot te schoppen hoor..
zelf vind ik ook zeer moeilijk om consequent te blijven en boos te worden op het paard.. rij er nu 1 daar moet je elke x 15 min ruzie mee hebben en boos worden dan pas loopt ze goed en normaal..
en paarden zijn wel wat gewend hoor ... zolang je ze maar geen blauwe plekken slaat hihih

consequent blijven en aanpakken.. dan moet het vast goed komen.

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 23:05

je kan je paard ook wel lief blijven vinden als je hem op ze donder heb gegeven ... en zielig is het niet.. gewoon ouwehoeren van je paard.. kan niet anders als die verder in orde is ..

ik vind me paard ook nog steeds super lief hoor.. ook al hebbe we eerst altijd dikke ruzie met elkaar..

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:50

Je moet hem eerst weer wat vlotter hebben, een lui paard kun je niet lekker rijden. Geef hem wat meer brokken (conditievoer) of iets dergelijks en ga proberen zijn achterhand eronder te rijden, veel overgangen en dergelijke, daarnaa weer met balken enz. beginnen. Gewoon rustig opbouwen.. En dressuur/springles volgen!

Dancer_joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 18:08

hij reageerd niet op voer dus dat heeft een zin
het rijden ging de laaste paar keer heel oed hij liep goed door enzo hopen dat het zo blijft gaan
ister heb ik weer eens laag gesprongen
want ik doe zaterdag mee aan de tripalon dan kun je misshien zegen dat het niet verstandi is omdat hij niet goed springt dat is het misschien ook wele een beetje maar het is maar 1 keer per jaar en ik vind het veel te leuk om te missen en ik rij met iemand anders samen en dat scheeld ook heel veel
maar goed weer even over de springles het ging wel aardig goed ik heb laag gesprongen want met de tripalon doe ik maar 60 cm. en het was gewoon even voor het gevoel. het enige was dat hij een beetje door de buiten schouder weg liep maar daar ga ik nu dus aan werken
verder weet ik niet wat ik nog kan vertellen je mag altijd vragen als ik iets ben vereten erbij te zetten

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 16:12

Dancer_joey schreef:
hej

Bijna alle paarden zijn liever lui als moe
Probeer toch wat conseqwenter te rijden anders kom je nooit een stapje vooruit.Conseqwent zijn is gewoon veel overgangen gaan rijden stap-draf-stap-draf enz en dan willen dat hij gelijk vertrekt als je been geeft en willen dat hij gelijk terug komt als je zwaar gaat zitten.Je hoeft heus niet je paard een pak slaag te geven maar als hij niet gelijk vertrekt dan mag je hem wel een tik geven maar doe het wel direct nadat hij niet reageert op je been wacht niet te lang want dan sapt je pony het niet meer.ik weet zeker als jij conseqwent en duidelijk naar je pony toe bent hij meer respect voor jouw heeft en jouw dus liever vind je moet je pony eerst veel beter voor elkaar hebben voordat je toe bent om echt te gaan springen.Je kan af en toe heus wel eens een hindernis springen maar als je een parcour gaat rijden moet je wel lekker vlot voorwaarts kunnen rijden en dat lukt je nu nog niet maar probeer maar eens heel veel overgangen te gaan rijden doe geen 5 passen hetzelfde tempo en je zult zien dat jullie met sprongen vooruit gaan.

Nog een kleine opmerking over het voer.Alle paarden reageren op voer mss heb je gewoon niet het juiste gevoerd.Je kan een granenmix met haver erin gaan proberen en dan moet je even goed op de hoeveelheid letten als je maar 1/4 geeft zal je mss niets merken maar als je 1 kilo geeft zal dat mss al weer te veel zijn.Ik heb een c-pony en die krijgt in de winter 1 1/2 kilo powerplus mix en die doet het nu veel beter als toen hij 1 kilo onderhoudsbrok kreeg.Hij ziet er ook veel beter uit.In de zomer krijgt hij minder.Maar ik denk niet dat dit jouw probleem is als je duidelijker bent naar je pony en reaktie van hem eist zal het stukken beter gaan.

Dancer_joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 16:28

niet alle paarden reageren op voer die van mij in ieder geval niet
want hij krijgt nu granenmix met haver en ik heb al in meedere hoeveelheden ge probeert maardat maakt nix uit

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 16:48

Ik had er juist ook bij gezet dat ik ook dacht dat dit niet jouw probleem was maar hoop dat je ook naar de rest van mijn bericht kijkt en dat je daar wat aan hebt.Wees conseqwent.

Dancer_joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 11:14

ik heb ook naar de rest gekeken hoor en ik zal het doen

hier even oer hoe je tripalon is gegaan:
het ging super!!!
met dressuur had 169 punten maar ik reed ook B en normaal L2 maar ik weet niet waarom ik B moest rijden dat was bij idereen zo
en nu de cros
ging ook super!!!
ik heb alles gesprongen zonder weigeringen of balken maar dat heeft er ook mee te maken dat ik samen met iemand anders reed en die reed voor op en als die dan spring gaat hij er wel achter aan
en het laaste het springparcoursje (60 cm)
die moest ik wel alleen rijden maar dat in ook goe dik heb alles gesprongen zonder weigeringen of balken

dir heeft niet soeel met het springen te maken maar ben zo blij dat ik het toch even vertel
en ik ben toen 3de geworden en heb een uitrijdeken gewonnen
en er dee nog iemand mee die mij wellis springles heeft gegeven maar die was dan mee als begeleiding ofso
maar die had dus een taart gewonnen maar ze was er niet dus wij die taart opehaald en haar opgebeld zei ze jullie mogen hem op eten!
we waren met aardige groep dus iedereen een stuk taart dat was wel heel leuk

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 18:35

Nou dit klinkt als een leuke dag fijn voor je dat het zo goed ging.