Onzekere pony een probleem! wie weet raad!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RosaNur

Onzekere pony een probleem! wie weet raad!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 14:34

Hallo allemaal ik heb een welsh a pony van 5 jaar.
Ik ben hem momenteel aan het voor bereiden op het voor de kar te lopen maar er is een probleem.

Zolang je naast hem loopt langs de weg en hij dus duidelijk een leider heeft is er niks aan de hand, hij heeft een leider naast zich. Hij is harstikke verkeersmak ook en geeft nergens wat om. Maar zodra ik op hem zit en alleen met hem naast de weg rijdt is het een zooitje. Hij loopt overal met een ruime boog omheen, en gaat zelfs vaak stilstaan waarna je streng kan zijn en heel lief kan zijn maar hij simpelweg gewoon niet doorloopt. Dit gebeurd dus ook vaak bij het oversteken waarna we midden op de weg stilstaan zonder gaspadaal! Waardoor ik natuurlijk wel tien keer op een kort buitenritje af moet stappen om hem vooruit te trekken.
Als er een ander mee is is er niks aan de hand, dan loopt hij er gewoon achteraan, wat ook niet goed is.

Hij is ook van zichzelf heel onderdanig, in de wei staat iedereen boven hem. En buiten de wei is iedere andere kleine pony de baas over hem hoe klein ook, al zou je er bij wijze van een fallabella bij zetten dan is die nog de baas!

Maar ik wil hem voor de kar hebben en gewoon lekker over de weg rijden, en zolang hij al niet eens normaal langs de weg kan al rijdend is dat echt een probleem. Bij het stilstaan komt ook veel verzet, hij wil omdraaien en terug naar stal, en als je een tik geeft en boos word gaat hij bokken. Ik kan het makkelijk uitzitten maar het si wel gevaarlijk voor de omgeving! en voor de kar moet je dat gedonder echt niet hebben.

Wie weet raad dat hij wat zekerder van zichzelf word en lekker alleen de weg op kan zonder soortgenootjes mee te nemen? zodat hij ook braaf voor de kar kan lopen??

Iedere raad is er weer een dus alstjeblieft

Ik hoor het wel van jullie... groetjes

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Re: Onzekere pony een probleem! wie weet raad!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:26

Ga eens rijden met iemand ernaast. Misschien dat dat helpt. En een andere keer kun je rijden met alleen in het begin iemand ernaast. En zo bouw je het af.
succes.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 18:59

misschien kan iemand je helpen met het werken aan de lange lijnen buiten?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 22:29

Ik weet niet of je het kent, maar je kunt dus leiden schuin voor het paard, maar ook naast de kruis. Deze positie maakt het paard zelfstandiger en zelfverzekerder.

Oefen deze positie eerst in een bak voordat je naar buiten gaat. De heen weg loop je er gewoon voor, maar op de terug weg ga je kijken of je je positie naar achteren kan leggen en ondertussen haar door vragen. Beloon uitgebreid als ze vooruit loopt en laat haar zelf de weg naar huis nemen.

Naar huis is het makkelijker omdat ze over het algemeen graag naar huis willen. Je doet dit eerst een stuk op bekent terein richting huis naar onbekent terein of van huis weg.

Veel belonen en laten merken dat je het heel knap van haar vind. Met enge dingen laat je haar zelf langs heen gaan en liefst er nog naar toe gaan om te kijken enz.

Het kost tijd, maar je zult de veranderingen gaan merken in alles.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 15:13

Harstikke bedankt hier kan ik echt wat mee misschien nog meer manieren?
Ik ga hier in ieder geval mee beginnen