uitproberen tijdens het rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cecieltje

uitproberen tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 23:24

Ik weet niet of het hier hoort, maar anders verplaats het maar

Ik heb sinds een tijdje een verzorgpaard (Belgisch trekpaard) dat erg sterk is. Nu is het zo dat als ik met haar buiten ga rijden dat ze ineens om kan draaien en terug naar stal wil lopen. De eerste keren heb ik dit weten te voorkomen door haar weer om te laten keren. Na de laatste paar keren dat ik op haar gereden heb keert ze nog steeds, maar kan ik haar niet om laten draaien. Ze houdt haar nek stijf en als ik wil keren gaat ze alleen maar harder lopen. Ik probeer te sturen met de teugels en met mijn benen, maar niets helpt. Ze gaat er dan ook in een stevige stap vandoor (nog net geen draf).
Éen keer is het zo geweest dat ze helemaal terug tot stal is gekomen en dat ik zo gefrustreerd was, dat ik al lopend met haar nog het rondje heb gedaan (met zadel, hoofdstel). De keren daarna met ik met haar gaan lopen om te kijken of ze nog steeds om wilde draaien en terug naar stal wilde.. dit was totaal niet het geval en was heel erg braaf!

De keer daarna dat ik er weer op stapte ging het weer mis.. ze draaide zich weer om en liep weer weg..
Ik heb dan het idee dat ze mij aan het uitproberen is.

Ik vraag mij af of ik misschien iets verkeerds doe? of ik hier nog iets anders aan kan doen dan sturen met de teugels of met mijn benen?

M3isSi3j

Re: uitproberen tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 23:45

je doet niets verkeerd.. je bent gewoon telkens net te laat. Je moetvoorkomen dat die de kans krijgt om om te draaien. Wees heeel conseqent, ookal moet dit misschien een keertje met de harde hand. Als die niet reageerd gewoon afstraffen! Als die wel reageerd goed belonen!

Een paard, zeker zn grote, heeft voorbereiding nodig om om te draaien. Dwz dat jehe taltijd aan zal zien komen. zodra die zn hoofd draaid of begint te wenden trap je hem naar vore toe, recht uit! Het heeft geen zin om aan de teugels te gaan hangen want daar heeft die laks aan. De enigste uitweg die je hebt is naar vore toe.

Dus wees hem voor en hou hem actief en bezig, op die manier zal je het misschien leren te voorkomen..

Succes

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:14

Klinkt mischien zielig. Anders geef je hem eens klap tegen zijn schouder, hals of als dat niet helpt tegen zijn neus.
Wij hebben een hele sterke fries op stal staan die heeft ook zulke kuren zelfs in de bak. Mijn vriendin, die rijdt er altijd op, die moest hem gewoon een keer een hele harde klap verkopen. Een keer maar, en het heeft wel gewerkt eigenlijk. Maar ja het klinkt ook wel weer zielig en zelf weet ik ook nog niet wat ik er van moet vinden, maar ja mischien werkt het ?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:50

Het is pas echt zielig als hij een keer de weg op loopt omdat ie daar zin in heeft en wordt platgereden (of in het geval van een Belg: een auto plet ). Je moet hem gewoon onder controle hebben buiten, dat is heel belangrijk. Oefenen in de bak dus, misschien kent ze ook het woordje HO? Als je zeker weet dat ze duidelijk weet wat je bedoelt en ze heeft er gewoon schijt aan, dan neem maar eens een zweep mee en dan mag je hem best op zn donder geven hoor! En dan precies zoals hierboven al beschreven is, je moet hem eigenlijk te snel af zijn. Dus als hij gaat draaien, been en hij reageert niet, een flinke mep. Is ie nou helemaal besodemieterd.

cecieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 14:28

daar ben ik inderdaad ook bang voor, dat ze een keer de weg op gaat.. tot zover dus nog nooit gebeurd gelukkig.
Ik heb ook al het woordje HO geprobeerd.. ze gaat niet minder hard lopen en moet echt naar achteren gaan zitten om vaart te minderen. Een zweep.. ja niet echt fan van, maar als het niet anders kan!
Ik mag trouwens niet met haar in de bak rijden, dus dat word buiten oefenen
Ik zal het gaan proberen met een zweep en kijken wat er van komt!
Bedankt voor de reacties!