het rijden gaat niet altijd even goed...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blackmystery

het rijden gaat niet altijd even goed...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 22:42

pffffffffff,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. het zit zo, ik ben de trotse eigennaar van een stoere frieze merrie, echt een schat van een beest.
Het probleem is echter zins ik haar rijd zijn er vreselijke ups en douns.
Dit is normaal, en heeft iedereen last van, maar bij haar is het echt vreselijk.
Zo kan ze de eenen dag super lopen maar de andere dag vreselijk klieren. Het begint vaak al als ik op stap en weg rijd, normaal gesproken stap ik de eerste paar rondjes rustig in aan de lange teugel, maar nu loopt ze constant te dribbele, heeft ze haar hoofd hoog en wilt harder, ook is ze meteen bang, op bepaalde de plekken en gaat daar met haar achter hand op de binnenhoefslag lopen etteren en soms snuife.
In de draf wil ze constant onder mij uit en ze reageert bijna niet op de hulpen. als ik een ophouding maak of een hulp geeft reageert ze hier raar op, door nog harder door te gaan waar ze al mee bezig was.
binnen de kortste keren is ze door weekt en heeft ze een heftige adem.

Dit moet gewoon ophouden en ik weet niet meer wat ik moet doen.
Ik probeer haar altijd zo min mogelijk in de mond te zitten en rijd eigenlijk alleen maar op mijn zit hulp en het aanspannen van mijn been spier, verder hoor ik van iedereen dat mijn houding erg rustig is en ik goed mee ga in haar bewegingen, en rijd ik veel overgangen.
Ook bij de plekken waar ze gaat lopen etteren of in een keer opzij springt en er van tussen wil, heb ik van alles geprobeerd.
zoals negeren en door rijden, lief tegen haar doen, of boos worden.
bij dit laatste word het alleen maar erger.
Dit alles kan de volgende dag weer voorbij zijn, en rijden we gewoon lekker ontspannen en hebben we er bijde lol in.

Het paard is verder wel wat dominand, en van de gene van wie ik les had moest ik wel laten zien wie de baas was, omdat het ettere anders steeds meer word.
maar dit doe ik al, ik ben lief in de hand en beloon als ze iets goed doet en straf af bij dingen die niet kunnen. toch blijft dit terug komen vooral naar een dag of twee vrij.

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want zins we op een nieuwe stal staan gebeurd dit steeds vaker, ook al kent ze het er nu goed,
en komt ze niet meer naar me toe in de wei.

Laatst bijgewerkt door Karin op 14-09-05 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Mayflower_

Re: help, weet het niet meer!!!!!!!!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 23:01

Consequent zijn. Drijf haar flink aan als ze blijft stilstaan of ergens gaat staan snuiven. Luistert ze niet? een tik.
Wil ze harder? Maak jezelf lang en ga diep in het zadel zitten. Geef haar dan een flinke ophouding zodat ze stil blijft staan. Doet ze dat niet? Ruk aan de teugels en achterover zitten.
Geef aan dat jij de baas bent en dat er niet met je te spelen valt. Wordt maar eens flink boos!
Lief doen en alles helpt niet!
Ik heb hetzelfde gehad met een friese merrie die ik rij, en bij mij het heeft geholpen.

Succes

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 23:14

stilstaan doet ze niet, maar ze gaat er heel snel en schuin langs.
Op haar donder geven en haar echt flink terug nemen doe ik al alleen word ze dan nog heter, of moet ik dan toch door gaan.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 23:21

Gewoon doorgaan. Ze moet zien wie de baas is. Hoe reageert ze dan als je haar aanpakt? wil ze in volle galop er dan vandoor?

bienvenida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 23:24

heb jij op het moment les?

bienvenida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 23:28

engeltjuh_15 schreef:
Consequent zijn. Drijf haar flink aan als ze blijft stilstaan of ergens gaat staan snuiven. Luistert ze niet? een tik.
Wil ze harder? Maak jezelf lang en ga diep in het zadel zitten. Geef haar dan een flinke ophouding zodat ze stil blijft staan. Doet ze dat niet? Ruk aan de teugels en achterover zitten.
Geef aan dat jij de baas bent en dat er niet met je te spelen valt. Wordt maar eens flink boos!
Ik heb hetzelfde gehad met een friese merrie die ik rij, en bij mij het heeft geholpen.

probeer dit op een rijtechnische manier op te lossen.hoe kun je zo'n advies geven terwijl je helemaal niet precies weet waarom het paard zo reageerd. tegenwoordig moet iedereen maar in de bek rukken en gereden wordt er niet meer.
Succes

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 23:30

impala schreef:
engeltjuh_15 schreef:

probeer dit op een rijtechnische manier op te lossen.hoe kun je zo'n advies geven terwijl je helemaal niet precies weet waarom het paard zo reageerd. tegenwoordig moet iedereen maar in de bek rukken en gereden wordt er niet meer.
Succes

Vertel jij dan eens hoe ze dit op moet lossen??

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 23:33

nee, ze is druk en gaat vaak ineens schreef lopen, vaak zie ik al aan haar als ze weer iets zoekt om moeilijk over te gaan doen en ik drijf haar door en probeer de aandacht te vragen om wat te gaan doen.
vaak schiet ze dan toch in eens opzij, waarna ik haar flik terug moet nemen omdat ze versneld. nu gaat ze vaak zelf heel even diep lopen maar wel heel erg lopen masjere ( hoe je het ook schrijft ) en haar adum is dan al weer vaak erg pompend.
ik neem haar enkele keren terug of zet haar stil, hier reageert ze dan weer op door te gaan draaien en nerveus te doen.
bij het weg rijden heb ik weer een brok spier in mijn handen, en ben ik konstand op houdinge aan het maken, en te zorgen dat ze rustig doet maar dan ben je vaak alweer drie keer schreef de bocht door gegaan en luisterd ze moeilijk naar been.

bij het sraffen, word ze nog onzekerder en nerveuser.

apk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 23:36

Haar flink aan het werk zetten. Nu loopt ze er met jou vandoor. Niet terughouden, maar aandrijven. Gaat ze in galop, (ook al is het heel hard), aandrijven en doorgalloperen, totdat ze ontspannen loopt en haar rustig kan terugnemen (wanneer jij dat wil, niet wanneer ze zelf teruggaat omdat ze moe is!)
Misschien loopt ze de ene keer goed en de andere keer niet omdat er weinig afwisseling is? Misschien zou je kunnen proberen af en toe wat anders te doen met haar. Maarja ik weet niet of je dat al doet.

bienvenida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 23:37

ook ik kan dat niet want ik weet ook niet waarom dit paard zo reageerd,alleen weet ik wel dat je met dat geruk en gepluk niet ver komt (meestal!) Het zal best op te lossen zijn maar dan zou ik het paard moeten zien. zo kan ik dat niet vertellen.

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 23:37

impala schreef:
engeltjuh_15 schreef:

Succes

ik wil gewoon zo rustig mogelijk werken, met hele lichten hulpen, dit gaat super echt super bij normale dagen, maar als ze zo bezig is, lukt dat niet meer.

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 23:42

impala schreef:
heb jij op het moment les?

vrijdag heb ik voor het eerst prive les, en ik hoop dat het klikt zodat we verder kunnen komen, en we dit probleem kunnen afsluiten.

verder wissel ik wel af ja, eene keer bos, dan rijden in de bak of rustig longere ook wandele en poetsen we soms alleen.

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 23:43

ze is eigenlijk heel er rustig en lief, alleen soms die dagen.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:51

Kan uit je bericht opmaken dat het hier gaat om een stresskipje. Een paard dat wat nerveus is op zijn tijd.

Hierboven staan tips als bijv. Tikje geven, rukje en aangaloperen. Hier ben ik het persoonlijk niet helemaal mee eens. Het is belangrijk dat je met een wat bangig nerveus paard juist de ontspanning terug krijgt en doormiddel van een tikje, rukje of hem naar voren te laten galoperen creeer je naar mijn inziens alleenmaar meer spanning en wordt het van kwaad tot erger. Geef toe dat als je merkt dat je paard je in de maling neemt (denk niet dat dit echt het geval is), dan mag je je paard heus wel eens goed op zijn of haar plaats zetten.

Mijn tip is dan ook. Zoek die ontspanning en dit is weer veel makkelijker gezegd dan gedaan.

Probeer zelf zo ontspannen mogelijk te blijven en rijdt je paard heel erg consequent. Neemt hij een loopje rijdt hem direct terug als je bijv. draaft ga dan desnoods weer naar stap. Dit kan je doen door zelf zwaarder te gaan zitten en beide handen wat te sluiten. Neem hier wel een beetje de tijd voor. Komt het paard terug moet jij je hand ook weer direct ontspannen en je paard moet daarin op jou blijven wachten totdat jij als ruiter weer om een reactie naar voren vraagt. Gewoon elke keer corrigeren en in het begin ben je meer bezig met corrigeren dan dat je lekker kan rijden, maar als je dit consequent volhoud zal je merken dat het steeds beter gaat.

Vindt je paard een hoek eng, probeer dan extra stelling naar binnen te nemen en rijdt hem met je binnenbeen rond en door de hoek heen. Wilt hij nou echt niet door die hoek, rijdt dan eens achter een ander paard aan. zodra hij dat dan goed oppakt probeer je het weer alleen.

Met heel veel geduld en rust bereik je heel veel.

Dat je nu priveles gaat rijden is ook echt super en kan je samen met je instructie hier aan gaan werken en zal het ook helemaal goed komen.

Wil je ook heel veel succes wensen voor aankomende vrijdag.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:52

Hoe oud is het dier?

Urielle

Re: het rijden gaat niet altijd even goed...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 10:13

Ik weet niet hoe je met het paard rijdt, maar veel ruiters geven hun paard teveel kans om op de omgeving te letten en zich op te gaan boeien over hele kleine dingetjes.
Misschien helpt het bij jouw paard om heel veel figuren, oefeningen en overgangen te rijden zodat ze op jou moet blijven letten.
Als je in een 20x40 bak rijdt kun je op de lange zijde ongeveer 3 voltes halve baan rijden bijvoorbeeld, veel mensen doen per lange zijde 1 figuur, rijden er niet genoeg aan en het paard verveelt zich en wordt lastig. Als je een halve lange zijde rijdt zonder iets te doen (schakelen, figuur, rechtrichten, zijgangen, noem maar op) kan het met een druk paard al te lang zijn.
Je weet vast op welk punt ze gaat afdraaien voor die hoek, probeer een stukje daarvoor (dus voor ze het echt spannend gaat vinden) haar aandacht op te eisen met een overgang of een figuur. Je kunt haar schouderbinnenwaarts zetten en er dan langs proberen te duwen maar daardoor wordt die hoek hetzij spannender voor haar, hetzij iets waarmee je met je ruiter kunt spelen want die gaat een gevecht aan. Het werkt beter om ontspannen door te rijden en haar goed aan het werk te zetten. Rijd je bijv. een volte halve baan en valt ze tegen je binnenbeen aan om weg te komen? Dan rijd je die volte nog eens en tikt haar van het binnenbeen af met je kuit, net als je normaal zou doen. Wat ook kan werken is van net voor het spannend wordt tot na de hoek wat balkjes neer te leggen waar ze overheen moet. Ze moet dan opletten waar ze haar voeten zet en kan er niet zo gemakkelijk tussenuit schieten. Gebruik dan wel beschermers zodat ze zich niet pijn kan doen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:07

Urielle schreef:
Ik weet niet hoe je met het paard rijdt, maar veel ruiters geven hun Als je in een 20x40 bak rijdt kun je op de lange zijde ongeveer 3 voltes halve baan rijden bijvoorbeeld, veel mensen doen per lange zijde 1 figuur, rijden er niet genoeg aan en het paard verveelt zich en wordt lastig. Als je een halve lange zijde rijdt zonder iets te doen (schakelen, figuur, rechtrichten, zijgangen, noem maar op) kan het met een druk paard al te lang zijn.
Je weet vast op welk punt ze gaat afdraaien voor die hoek, probeer een stukje daarvoor (dus voor ze het echt spannend gaat vinden) haar aandacht op te eisen met een overgang of een figuur.

Rijd je bijv. een volte halve baan en valt ze tegen je binnenbeen aan om weg te komen? Dan rijd je die volte nog eens en tikt haar van het binnenbeen af met je kuit, net als je normaal zou doen. Wat ook kan werken is van net voor het spannend wordt tot na de hoek wat balkjes neer te leggen waar ze overheen moet. Ze moet dan opletten waar ze haar voeten zet en kan er niet zo gemakkelijk tussenuit schieten. Gebruik dan wel beschermers zodat ze zich niet pijn kan doen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Ik ga hierin mee.

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 15:00

hardi scheef: Geef toe dat als je merkt dat je paard je in de maling neemt (denk niet dat dit echt het geval is), dan mag je je paard heus wel eens goed op zijn of haar plaats zetten.

het is geen paard wat snel bang is of in paniek raakt, maar juist heel kalm blijft.
het paard is rustig in de hand en reageert op de lichste hulpen, alleen op deze dagen na.
ze is dan konstant met te veel dingen bezig, en heeft ze peper in haar kont. ze zoekt dan van alles om maar niet aan het werk te hoeve zijn, en loopt ze echt t klieren, en probeert ze me uit.
het gekken is als ik haar daar voor straf of terug neem word ze nerveuser. dit heb ik echt bij geen een paard dat ik gereden heb ooit mee gemaakt.

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 15:03

Urriele scheef: Wat ook kan werken is van net voor het spannend wordt tot na de hoek wat balkjes neer te leggen waar ze overheen moet. Ze moet dan opletten waar ze haar voeten zet en kan er niet zo gemakkelijk tussenuit schieten. Gebruik dan wel beschermers zodat ze zich niet pijn kan doen.

Deze tip kreeg ik ook van mijn tante, dus ik ga hem maar een uit proberen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:04

Dat werkt inderdaad goed. Ze moeten de aandacht erbij houden om niet te struilenen en hebben dan geen erg in wat er om zich heen gebeurd.

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 15:10

ik moet wel vertellen, dat toen ik het paard net reed, ik te lief voor haar was en ze op een gegeven momnet de baas over mij was.
ik moes toen ook op nieuw beginnen met alles.
kan het zo zijn, dat zins ik op een nieuwe stal sta ze het steeds op nieuw probeerd, en waarom zou ze zo reageren bij het straffen.

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 09:31

niemand meer.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:33

ik had hierboven nog een vraag

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 17:24

KiWiKo schreef:
ik had hierboven nog een vraag

oo, sorry ze is 7 jaar.

hier een foto van haar.

Afbeelding

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 17:25

Let niet op mij.