Harstikke Stijf!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laska

Harstikke Stijf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 19:33

Hoi,

Ik heb sinds een tijdje een leuke verzorg E pony. Deze werd niet meer bereden omdat de dochters van de eigenaresse daar geen zin meer in hadden.

Nu mijn vraag: Ik was aan het rijden in de bak en toen kwam een mevrouw naar mij kijken. Zij merkte op dat ik de hulpen voor stelling en buiging op de volte etc. netjes aangeef, maar omdat de pony zo stijf is moeilijk buigt!

Nu vroeg ik mij af of het een goed idee was om haar te longeren met een pessoa of een chambon voor het rijden?

Want als ik op haar zit lijkt het of ik haar stijfheid in de weg zit.....................................kan dit?

Graag wat tips!

Groetjes Arlette

monsera

Re: Harstikke Stijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 21:39

Je kan haar natuurlijk wel gaan longeren met de pessoa maar ik zou dit niet voor het rijden doen.Ik zou het lekker afwisselen dus een aantal keren rijden en een aantal keren wat anders zoals lekker naar buiten of longeren of haar laten vrijspringen.Ik weet niet hoelang je haar al rijdt en hoelang ze stil heeft gestaan maar het duurt natuurlijk wel even voor ze weer wat conditie heeft en haar spieren weer los zijn.Ik zou in het begin ook niet te lang gaan rijden dus zeker niet een heel uur want dat is wel erg zwaar voor de pony.Je kunt natuurlijk wel lekker met haar gaan wandelen hier krijgt ze ook weer conditie van en ben je gelijk even met haar bezig zonder dat je haar overvraagt.Ik zou wel blijven rijden en haar langzaam weer gaan gymnastiseren dus af en toe eens lekker in laten buigen en lekker veel overgangen en schijn overgangen gaan rijden.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 21:42

Ik zou het longeren afwisselen met het rijden, en de ene dag intensiever rijden dan de andere dag, dan kan de pony rustig bijkomen van de spierpijn(niet stil zetten!).
Om de pony soepeler te krijgen kan je toch veel voltes rijden, stelling blijven vragen, netjes in laten buigen, en goed voorwaarts rijden

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:11

Veel afwisseling doen, maar ook veel oefeningen als slangenlijnen,slangenvoltes, voltes, achten, door S van hand veranderen rijden, ook longeren (met dubbele longe) probeer pony goed recht te richten, zodat zijn balans over 4 benen komt en door juiste drang naar voren gelijkmatig komt in aanleuning en dus voorwaarts neerwaarts gaat. Dan kan pony de rug goed ontspannen en buikspieren goed aantrekken.

Laska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 14:42

Dank voor alle goede tips! Idd ik weet niet precies hoelang ze stil heeft gestaan. Kan ik bijv. een schema maken voor ma, rijden, di, longeren, woe, wandelen, enz?

_loekie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 20:49

hopen dta het beter wordt als je dat ene schema een week vol houdt kunnen we lekker samen lessen

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:05

Ik denk dat je het weer rustig op moet gaan bouwen.
Eerst gewoon lekker een beetje los werken lang en laag.

Niet te gek doen maar rustig aan op bouwen,ik denk dat de eerste paar weken een half uurtje meer dan genoeg is.

Gewoon weer een beetje conditie op gaan bouwen maar idd met een schema.
Niet na een dag intensief stil zetten,anders wordt ze echt stijf en spierbevangen.

Lekker afwisselen,en lekker naar buiten rijden doet ook wonderen.
Als je het maar rustig opbouwd komt het allemaal goed.
Succes en veel plezier met je paardje