Paard wil te hard met buitenrit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Whizzard

Paard wil te hard met buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 16:38

De titel zegt het al...

Stappen buiten gaat heel goed (ze komt uit Amsterdam dus ze kende
helemaal niets buiten) en ik ga altijd met iemand anders naar buiten.

Draven gaat ook super, maar dan het galopperen dan wil ze inhalen
en heel hard gaan, wat kan ik hier tegen doen?

Alvast bedankt!

maccie

Re: Paard wil te hard met buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 16:49

ik zou zeggen bouw het rustig uit, als stappen en darven al goed gaat zou ik gewoon af en toe op ene lekker rustig stuk eens ene galopje proberen. zoals je zget haald ze in, ga dan eens voorop galoperen..

galopeer als eerste aan en hou goed afstand met elkaar..

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 17:03

VMR -> RT

semjase

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 06:26

Ik heb ook zo'n paard, een sulletje als je met hem loopt en draaft, maar als we gaan galopperen dan MOET hij perse vooraan.
Ik weet net wat het is maar ik laat hem maar misschien omdat het een hengst is.....

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 19:29

Hey; bedankt voor deze tips,maar wat heel dom is van mezelf ik ben er vergeten bij te zetten dat ze ook niet zomaar meer te stoppen is als ze er eenmaal vaart in heeft....

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 22:12

Zo'n paard heb ik ook gehad, die wilde al racen zodra ze een ander paard hoorde of zag. Er viel niet zo heel veel aan te doen. Toen ik haar kocht was ze al 15 en was het voor haar al een gewoonte geworden.

Probeer in elk geval heel erg consequent te zijn naar je paard en ga vooral níet richting stal galopperen, want dat is vragen om moeilijkheden.
Galoppeer ook steeds op een andere plek.
Doe niet zoals ik deed met galopperen: teugels los, want dat was dus ook remmen los!
En vraag anderen je vooral niet ook nog eens in te halen!

Af en toe ging het goed fout en ging ze echt met mij aan de kletter, mijn ijslandse merrietje van 1.27 meter.
Voor mij een reden om in elk geval niet met anderen te galopperen

Sinds 3 jaar is ze er niet meer. Haar dochter gaat 'gewoon' hard, een hele verademing, maar soms mis ik die uitspattingen toch wel eens...

Skymaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 07:46

Het klinkt misschien raar, maar heb je al eens geproberd te drijven als ze zo hard gaat? Dan stimuleer je haar de achterhand meer te gebruiken, en in de praktijk komen veel paarden dan terug in tempo. Hoewel de mijne volgens mij terugkomt omdat het niet meer "leuk" is als het mag en ik niet als een gek dat bit tussen haar tanden vandaan probeer te worstelen...

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 11:52

Bedankt voor de tips! Ik zal wat proberen!

kelly_my_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 11:31

Hoi,
ik ben eht wel een beetje met Skymaaike eens, probeer je paard aan te sporen op dat moment dat het bijna in galop gaat, daardoor heeft het paard het idee dat jij het wil en kan eht zo zijn, dat ze er niks meer aan vind.
maar het is logisch dat een paard met een buitenrit veel harder wil, mijn paard rijd in de bak ook super, maar als ik met haar naar buiten ga is ze ook veel actiever, toen ik haar net had, kon ik haar ook neit meer houden en had de blaren soms op mijn handen staat, maar nu gaat het veel beter, probeer je paard eerst eens in de bak goed te rijden en ga na het dressuur rijden in de bak uitstappen buiten... dan wordt het voor haar ook al beetje normaal om naar buiten te gaan, en rij haar anders eerst in de bak voordat je naar buiten gaat, en laat haar maar eens een keer flink uit galoperen (moet je wel zeker wtend at je de ruimte ervoor hebt) en als ze dan moe wordt rij jij haar nog even door, want ze wou toch perse zo hard, dan kan ze daarna ook nog wel even.
is het echt heel erg en blijft het zo en is ze ook zo in de bak, dan kan het mischien ook ergens anders aan liggen, bijvoorbeeld aan haar voer ofzow...?

vraag anders een iemand om je ermee te helpen...
Groetjes Sharon.

LoveNonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:46

Ik heb ook zo'n pony gehad, maar het is gewoon opbouwen. Beginnen met veel stappen en kleine stukjes draf opbouwen, net als er al gezegd is.
Dat werkte bij mij goed, mijn *inmiddels oude* pony is nu superbraaf in het bos maar het verschilt natuurlijk ook per paard.
Groetjes Nancy

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 18:22

Oke bedankt voor alle handige tips!