Hoe paard meer oprichten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marn

Hoe paard meer oprichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 12:36

Mijn paard loopt van haar zelf al laag met haar hoofd en hals. Daardoor wordt ze erg lang met rijden. Hoe kan ik haar wat meer oprichten zodat ze wat compacter wordt?

Maaike

Re: Hoe paard meer oprichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 12:47

Oprichting hangt af van de mate van verzameling. Hoe meer een paard verzameld moet lopen, hoe meer oprichting eraan te pas zal komen omdat het paard balans moet compenseren. Als mens kun je die balans in mijn ogen niet bepalen, dus ook de mate van oprichting niet.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 13:41

Oprichting komt zodra het achter ook goed zit. Natuurlijk is het ook van belang of je paard al een wat hoge aanzet van de hals heeft, dan heeft 'ie dat in de oprichting ook al iets mee. Verder ga ik mee met Maaike!

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 13:47

Idd wat maaike en siko zeggen, maar wat ook helpt om het hoofd wat hoger te krijgen is een snelle dubbele ophouding omhoog met je buitenteugel. Eerst wel de achterhand voor elkaar hebben he!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 14:03

Op wat voor niveau rijdt je? En is het een paard dat er "groot" beweegt?

vosmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 22:06

Mijn paard heeft ook erg veel moeite met de oprichting. Ik ben eerst heel lang bezig geweest met de balans en het rechtrichten. Ook veel longeren en oefeningen om de achterhand sterker te maken. Mijn paard is een grote trage beweger en ik heb het idee dat dat dan nog meer moeite kost. Nu kan ze korte stukje in de oprichting lopen, daarna ga ik weer terug naar de ontspanning. Dit afwisselen en haar van achter naar voren rijden is belangrijk.

Katja kun je me uitleggen wat het grote bewegen ermee te maken heeft?

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 21:26

zoals vosmerrie al zei, veel oefeningen maken, veel overgangen, balkjes,... om de achterhand sterk te maken en ruggebruik. eerst moet ze ook netjes voorwaarts-neerwaarts over de rug lopen, zodat er een goede basis en ontspanning is om vanuit de vertrekken. de oprichting komt namelijk in de eerste plaats vanuit de achterhand.

lilykashmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 21:29

Ik ga mee met vosmerrie,
idd eerst veel oefeningen om de achterhand sterker te maken ...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:30

vosmerrie schreef:

Paarden die wat groot en traag bewegen "duwen" vaak nogal wat gewicht op de voorhand. Voor die paarden is het natuulijk moeilijker om opgericht te lopen. Ik probeer dit soort paarden veel "ponypasjes" te laten maken. Op deze manier wordt het achterbeen vlugger en zijn ze gemakkelijker op te richten.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:54

Katja schreef:
vosmerrie schreef:

Paarden die wat groot en traag bewegen "duwen" vaak nogal wat gewicht op de voorhand. Voor die paarden is het natuulijk moeilijker om opgericht te lopen. Ik probeer dit soort paarden veel "ponypasjes" te laten maken. Op deze manier wordt het achterbeen vlugger en zijn ze gemakkelijker op te richten.

Ik heb er dus zo een. Een groot paard dat groot en traag wil bewegen.

Tijdens mijn les ben ik nu ook bezig om het paard dus ook vlugger op het achterbeen te krijgen. Wat jij aangeeft "ponypasjes" laten maken. In tempo terug, maar belangrijk is ritme houden. Als ik dit dan voor elkaar heb merk ik ook dat het paard van achteren meer gaat zakken en vanuit de schoft meer omhoog komt. Hier ben ik nog niet zo heel lang mee bezig en van een heel uur les heb ik dit ook nogmaar een paar minuten echt goed voor elkaar. We gaan in ieder geval de goede kant uit.

vosmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:12

Katja, bedankt voor je uitleg!

Ik merk inderdaad dat het voor mijn paard ook moeilijk is om opgericht te lopen. Ik train de achterhand heel veel. Dat is mijn paard ook nog extra nodig omdat ze slappe kniebanden heeft.

Nu gaat het gelukkig steeds beter. Ze moet sterker worden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:23

Rustig de tijd nemen om alles sterker te laten worden en oprichting steeds in korte stukjes vragen.

marn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 13:45

Biepje schreef:
zoals vosmerrie al zei, veel oefeningen maken, veel overgangen, balkjes,... om de achterhand sterk te maken en ruggebruik. eerst moet ze ook netjes voorwaarts-neerwaarts over de rug lopen, zodat er een goede basis en ontspanning is om vanuit de vertrekken. de oprichting komt namelijk in de eerste plaats vanuit de achterhand.

Deze oefeningen doe ik erg vaak met haar en al een hele tijd. Ze doet alles erg goed. Loopt altijd netjes ontspannen over de rug en voorwaarts-neerwaarts. Maar nu zei mijn instructeur dat ik haar wat meer moest oprichten want ze wordt erg lang. Ik merk het met rijden ook. Ik moest haar compacter gaan rijden en meer proberen op te richten zodat ze ook meer ruimte krijgt voor haar voorbenen. Het is een haflinger en loopt uit haarzelf al erg snel op haar voorhand.

Mijn instructeur zei ook dat ik haar meer moest gaan longeren met pessao en dan vastmaken op het bovenste ringetje (dressuurstand). Ik longeer haar al altijd met pessoa alleen dan aan de zijkant. Eigelijk loopt ze dan altijd laag met haar hoofd en ontspannen over de rug, terwijl ze uit haarzelf ook al die houding aan neemt met rijden. Hij vertelde ook dat ik de pessoa dan best wat strakker kon doen zodat als ze meer ruimte wil krijgen aan de voorkant, haar achterbenen er meer onder moest plaatsen. Dit gaat trouwens aardig goed al.

Ben erg blij met de tips, ik hoop dat er nog meer reakties op komen.

fanclubE_Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:20

mijn paard wil ook graag laag lopen in de hoofd hals houding, bij hem ligt het denk ik niet aan de bespiering, hij heeft al eerder Z gelopen. HIj is erg neerwaarts gebouwd en gaat graag op de hand hangen.

met overgangen krijg ik hem wel lichter maar echt oprichten lukt me ook niet

vosmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:48

[quote="marn"][quote="Biepje"]

Deze oefeningen doe ik erg vaak met haar en al een hele tijd. Ze doet alles erg goed. Loopt altijd netjes ontspannen over de rug en voorwaarts-neerwaarts. Maar nu zei mijn instructeur dat ik haar wat meer moest oprichten want ze wordt erg lang. Ik merk het met rijden ook.

Voorwaarts neerwaarts is al heel goed voor de ontspanning. Maar ook voorwaarts neerwaarts kun je ervoor zorgen dat je paard actief loopt. Mijn paard is dus een grote trage beweger en 'stuwt' graag. Ze moest leren om zich te dragen. Ik heb dit geoefend door langzaam, maar actief te draven. Voorwaarts neerwaarts, maar ook weleens wat dieper in stellen. Dat heb ik geoefend onder het zadel, maar ook door te longeren. Ik heb toen gebruik gemaakt van een gogue of een touwtje. Ook veel gebruik gemaakt van balkjes. De volgende stap was met overgangen. Ook het longeren werd moeilijker. Ik heb de dubbele longe erbij gebruikt. Ook veel op de lange zijdes overgangen maken in dezelfde gang. Toen ze eenmaal op twee teugels liep en rechtgericht ben ik pas oefeningen gaan doen, zoals schouderbinnenwaarts en de overgangen ook steeds progressiever gaan maken. Daardoor werd ze sterker in de achterhand. En reageerde beter op mijn been, waardoor ze steeds beter en langer opgericht kon gaan lopen. Maar ik begin nog steeds vanuit die ontspanning, dus voorwaarts neerwaarts, stappen, draven en galopperen. Dus dat is een prima begin naar mijn mening!