Mijn paard loopt de laatste tijd helemaal super. Lekker voorwaarts, met evenveel druk op beide teugels, los in de rug en scherp aan het been. Hartstikke fijn natuurlijk, maar toch heb ik een probleempje. Na ongeveer 20 minuten rijden, wanneer hij echt lekker los is gereden, gooit hij zijn tong over het bit. Ik rijd hem op een simpele, dikke, enkelgebroken bustrens. Het gekke is dat hij vanaf de eerste minuut dat ik er op zit lekker het bit afkauwt en volop schuimt en dat wanneer ik 'm helemaal voor elkaar heb, hij die tong er overheen gooit. Wanneer zijn tong over het bit zit, merk ik eigenlijk weinig aan de aanleuning. Die blijft heel constant en hij blijft prima lopen. Het enige waar ik het aan merk is dat hij heel opvallend begint te smakken. Gisteren was het zelfs zo dat hij zijn tong al bijna aan het inslikken was. Voorlopig probeer ik het op te lossen door de neus- en sperriem flink strak te zetten. Ik ben er wat huiverig voor om een ander bit te gaan gebruiken. Iemand ervaring met dit probleem?