Paar vraagjes over het rijden, ook springvraag!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Paar vraagjes over het rijden, ook springvraag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 21:53

Hooi,

Ik kan nu niet op mijn verzorgpony rijden, kreupel enz. lang verhaal!
Maar toen ze nog niet kreupel was had ik een paar probleempjes:
* Ze schoot vaak zomaar weg, dan verloor ik controle (dit doet ze alleen in draf)
* Ze wil bij 1 kant de volte niet door! Als ik hem vanaf de andere kant rijd doet ze het wel
* Met springen gaat ze er heel erg sukkelig overheen, en snel langsheen nu is ze behoorlijk sterk en is het moeilijk voor mij om haar over die hindernis te krijgen..

Vraagjes over mijn rijstijl:
* Hoe hou ik mijn onderbenen zoveel mogelijk stil?
* Hoe hou ik mijn handen recht, met zweep in de hand?
* Hoe laat je een pony nou nageefelijk lopen?
Ik hoor over het nageefelijk heel veel dingen, van dat je je handen moet ontspanen, benen om en om aan moet drukken, kneepjes geven enz. Maar wat moet ik nou precies doen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Urielle

Re: Paar vraagjes over het rijden, ook springvraag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 22:27

als ze weer beter is >>> lessen je bent met rijden volgens mij niet echt baas over de pony maar daar kan je instructeur wel mee helpen.

Onderbenen stil houden is echt een kwestie van oefenen en je leren ontspannen. Misschien kan iemand je een zitles geven aan de longe?
Als je zweep te dik is in je hand kun je hem net onder het handvat pakken. Dan zal het wel makkelijker zijn om je handen recht te houden.
Het nageeflijk rijden van de pony zou ik ook met je instructeur gaan oefenen, anders is de kans veel te groot dat je dingen verkeerd doet en het omgekeerde bereikt.

Supper_Amy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 14:45

Ik ken Pricilia,
En ze mag niet lessen, van de eigenaar! Haar ouders hebben niet mogelijkheid haar te brengen en hebben geen zin om 25,- te betalen voor prive les! Ze wil dat wel heel graag

IK zou ook veel oefenen!
Het nageefelijkheid heeft veel te maken met ontspannen.
Vraag het is op de manege aan peter, als je op Windy rijd ofzo

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 18:16

Supper_Amy wie ben jij dan rij jij ook op dezelfde manege? want ik rij bij pricil in de les?

Supper_Amy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 20:03

Ik ree op de Derkjeshoeve naja ging soms mee met Pricilia daar vrijrijden Ik woon in Nijverdal

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 22:28

Iemand verder nog tips?

Supper_Amy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 11:06

Nee ik niet sorry

kelly_my_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 12:18

Hoi Pricilia,
voor jouw problemen, kun je het beste iemand zoeken die vanaf de grond naar jouw kijkt, want je eigen probleempjes van benen stil houden, zweep stil houden etc... leer je alleen maar door te blijven oefenen, maar je probleempjes met je verzorgpaard/pony kun je echt het beste oplossen door er iemand van af de grond er naar te laten kijken, want het is moeilijk om er zo over te praten en net wat je zegt over dat nageeflijk lopen, iedereen doet het net iets anders, maar ik kan je wel een paar tips geven:

- laat je paard/pony eerst voorwaart lopen en probeer hem daardoor meer op de achterhand te krijgen.
- maak veel ophoudingen en wissel van af van gangen en dan niet een rondje draf en dan stap, maar paar passen draf dan weer stap en een keer halthouden.
- maak ook veel figuren en rij ook regelmatig op de volte, je hoeft niet perse de figuren te rijden als je maar veel stuurt etc...

Voor het echt nageeflijk laten lopen, zul je toch iemand nodig hebben die je er mee helpt, je hoeft echt niet naar een manege of ponyclub, vraag eens rond naar bekenden die zelf al in het M of Z rijden. die kunnen je een hoop leren. vraag dan of diegene je een keer komt helpen, zo iemand kan je trouwens veel meer leren dan een manege...
ik heb er zelf ervaring mee.. dus... het lukt je vast en soms moet je gewoon even wachten... als het beter gaat, laat je het dan horen.

p.s. om je benen beter stil te houden heb ik nog wel een tip, rij eens zonder zadel...daarvan krijg je ook een goede zit en dan merk je als je dat regelmatig doet dat het vanzelf beter gaat.

Groetjes Sharon

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 12:43

Oke, maar er mag niemand meer komen Dat is omdat toen iemand de DA had gebeld.. en ik werd bijna weggestuurd, nu mag ik er alleen maar alleen komen! Ik ga zeker aan mensen vragen die in de m of z lopen hoe hun dat nou doen, en probeer het dan uit!

Ik rijd juist erg vaak zonder zadel

LiZe_oRioN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:50

vraag het gewoon aan je instructeur daar zijn ze voor! En als je zit nog niet goed is dan hoef je ook nohg niet te beginnen met nageven enzo, dus werk eerst daar maar eens aan.
groetjes elize

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 19:22

Mijn zit is opzich wel goed, alleen ik kan me benen niet goed stilhouden *opzich geen ramp*