armen, rug en schouders ontspannen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nadina

armen, rug en schouders ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 17:42

Ik heb het probleem dat mijn schouders en rug altijd heel gespannen zijn, zo ook tijdens het rijden. Heeft iemand tips om dat te verbeteren?
Thanx!

xCarlyx

Re: armen, rug en schouders ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 09:01

dit probleem heb ik ook gehad... Ga eens een tijdje zonder beugels rijden.. Als je zonder beugels rijdt en je spant dan is het moeilijk om te blijven zitten.. Als je dan ontspannen zit blijf je ook zitten.. Dus uiteindelijk moet je wel ontspannen gaan zitten. Begin in stap een tijdje en dan draven. maar denk eraan dat je niet aan de teugels gaat hangen want dan heeft het geen nut ...
Succes!!!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:10

Tja.. ik doe altijd een beetje oefeningen daarvoor. Wat ook helpt is geen stress hebben.. want daardoor wordt je vaak stijf in rug en schouders. Let ook op je houding buiten het paardrijden.. dus als je gewoon op een stoel zit e.d. Lekker naar de sauna of je laten masseren helpen ook.
http://www.lhj.com/lhj/category.jhtml?c ... ilates.xml
Hier kan je verschillende oefeningen vinden.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 14:14

Dank jullie wel voor de nuttige reacties! Hier heb ik echt wat aan, ik ga het mteen proberen!
Groetjes!

LiNDz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:51

Interessant, hier heb ik ook problemen mee namenlijk

Als ik me opspan heb ik ook vaak dat ik merk dat ik onregelmatig andemhaal.
heb jij dit ook?

Topaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:18

hoi hoi. voor sommige onder ons zal het wel een zweverig verhaaltje zijn, wat ik nu ga schrijven. ik volg met mijn paard zo,n anderhalf jaar NH lessen, van een gediplomeerd instrukteur. buiten het feit dat we veel aan grondwerk, schrikparcour, enz werken zijn we sinds enkele tijd onder het zadel aan het werk. ik had ook het probleem dat ik mijn armen, rug, en schouders niet kon ontspannen, maar met een stukje theorie, en uitvoerende werkwijze lukt het me nu aardig.(kan altijd nog beter.) als ik op mijn paard zit, begin ik bij mijn kruin, nek, keertje draaien, ja en nee knikken, schouders, keertje schouders ophalen en inademen, en laten zakken bij uitademen, armen, heupen, voel bij mezelf, of het los en ontspannen aanvoelt, en voel ik of ik de zitbeenknobbels in mijn billen voel, dan ga ik naar mijn benen, zijn die losjes, en knellen ze niet te gespannen om mijn paard, als laatste mijn voeten, voel ik de onderkant van mijn voeten alsof ik de grond kan voelen, zonder dat het zwaar aanvoelt. dit alles gaat uit van een ademhaling vanuit het centrum, wat ze ook wel je buik (net onder je navel) noemen. de concentratie komt dus eigenlijk vanuit de ademhaling uit je centrum, wat dus weer de ontspanning geeft. vervolgens zit ik lekker ontspannen op het paard, en is bovendien mijn houding ook sterk verbeterd. als ik even uit die balans ben, concentreer ik me weer op de bovengenoemde punten, en heb zo de ontspanning weer te pakken. na een tijdje (zul je merken als je het wil gaan proberen) gaat het allemaal vanzelf, zonder erover na te denken.
dit wilde ik even kwijt, en misschien is het wat voor je/ en anderen. (en misschien ook niet. de een voelt zich er lekker bij, de ander wil het op andere wijze doen, wat natuurlijk ook mogelijk is.) succes verder met je onderzoek naar de ontspanning. groetjes.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 08:13

Hallo Topaz,
Niks zweverig hoor! Ik heb inderdaad ook dat ik vaak 'vergeet' adem te halen (ben ik door een instructeur achtergekomen), dat zal er vast veel mee te maken hebben! Topaz, die theorie, heb je dat van die instructeur of is er ook literatuur van dat je weet? Klinkt allemaal heel logisch en wil het zeker gaan proberen! En stomme vraag: wat is NH les?
En Lindz, ik vergeet dus gewoon adem te halen.
Bedankt weer voor jullie reacties, heb het idee dat ik er echt mee aan het werk kan nu!
Groetjes Marijke

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 08:41

Ik heb dat een heel lang gehad (en op wedstrijd heb ik het van de zenuwen nog steeds) maar ik heb er ontzettend veel aan gehad dat er elke keer iemand tegen mij zei dat ik rechtop moest gaan zitten en vervolgens lekker om me heen kijken. Lekker veel figuren rijden en daarbij continue kijken waar je heen gaat (zodat je niet verkrampt naar je paard gaat zitten kijken). Bij mij heeft het echt gigantisch geholpen!!!

Suc6 ermee!

Mutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 21:01

Zelf ook een warming-up doen voor je op je paard stapt en zingen (hoeft niet hardop) hielp bij mij ook altijd goed om te ontspannen.