pony reageert niet goed op aandrukken van mijn been

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

pony reageert niet goed op aandrukken van mijn been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 15:51

ik ben nu al een tijdje bezig mijn verzorghaffie meer dressuur gericht te trainen en heb ook les
maar ik merk heel erg dat hij niet goed op mijn binnebeen reageert als ik die bijvoorbeeld aandruk komt er alleen voorwaarste reactie maar geen zijwaartse
hij gaat er bijvoorbeeld dus niet beter van door de hoeken of iig bijna niet
en vooral op rechts reageert hij heel slecht
ik kan hem dus niet met alleen been naar die hoefslag toe drukken/rijden

wat kan ik hier aan doen?
waar kan ik thuis mee oefenen?

edit; Beetje verduidelijkt..
Laatst bijgewerkt door Josien_ op 12-09-05 17:30, in het totaal 2 keer bewerkt

kwadraatje

Re: pony reageert niet goed op aandrukken van mijn been

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 15:53

Als je hem aanspoort en hij geeft geen reactie moet je hem meteen een tikje geven en dan terugnemen tot de stap.
En dat steeds weer opnieuw herhalen totdat hij wel meteen aanspringt en dan belonen.

Zo heb ik het geleerd.

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 17:04

Dan moet je is een keer wat harder aansporen. Gewoon ff flink schoppen met je been. Gewoon wat strenger zijn en anders een tikje erbij.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 17:24

misschien is het niet helemaal duidelijk maar ik kan hem bv als hij van de hoefslag af gaan niet met mijn been terug op de hoefslag drukken en als ik wat harder druk of een tikje drbij geeft gaat hij wel vooruit maar niet naar de hoefslag toe als jullie begrijpen wat ik bedoel

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 17:51

Snap het wel, maar dan moet je hem van voor tegenhouden. Dus flink porren met je binnenbeen en van voor dus tegenhouden. Niet laten weglopen of versnellen. Tempo moet hetzelfde blijven. Gewoon wat strenger zijn.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 18:01

stefanietjuh schreef:
Snap het wel, maar dan moet je hem van voor tegenhouden. Dus flink porren met je binnenbeen en van voor dus tegenhouden. Niet laten weglopen of versnellen. Tempo moet hetzelfde blijven. Gewoon wat strenger zijn.

ja heb ik geprobeert maar gaat hij alleen maar harder van lopen en dat is dan weer net niet de bedoeling

SweetGirliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 18:06

je moet hem idd van voren bij je houden op het moment dat je je been tegen hem aandrukt. als hij daar niet op reageert ben je niet streng genoeg. dan loopt hij je gewoon in de zeik te nemen. >> dus wat strenger zijn. succes!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 18:34

SweetGirliej schreef:
je moet hem idd van voren bij je houden op het moment dat je je been tegen hem aandrukt. als hij daar niet op reageert ben je niet streng genoeg. dan loopt hij je gewoon in de zeik te nemen. >> dus wat strenger zijn. succes!

ik ben al zo streng geweest dat t bijna zielig was dus aan zo'n ractie heb ik niet zo veel srry..

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 10:03

Denk dat dit een beetje met spieren temaken heeft.

Als je paard goed aan je been naar voren is, dus op een lichte kuitdruk al een reactie geeft, denk ik dat dit dus een spierenkwestie is.

Als je paard bijv. voor je linkerbeen opzij moet, moet het paard zijn linkerachterbeen nog meer onder de massa plaatsen. Dit vindt hij zwaar en probeert hiervoor weg te lopen.

Een goede oefening hiervoor is afwenden op de A/C lijn eerst rechtstellen en dan proberen je paard een paar passen opzij (naar rechts bijv. ) te drukken. Begrens je paard met je buitenteugel (rechterhand) en plaats je binnenhand (linkerhand) iets naar de mond toe (wel kontakt houden) en wat van de hals af voor wat linkerstelling. Druk hem met je binnenbeen (linkerbeen) opzij. Als je merkt dat je paard versnelt, stel het paard weer recht en rijdt je hem direct terug desnoods een overgang naar stap. Probeer hem niet verder opzij te drukken. Zodra het paard weer ontspannen is, probeer je het weer opnieuw.

Gewoon heel consequent. Hij vlucht, jij stelt hem weer recht en rijd hem terug.

De aanhouder wint.

Succes.

Kimble

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 11:26

Dit probleem heb ik ook regelmatig met wijken.
Probeer alles in klein stukjes.
Dus bijvoorbeeld A afwenden, stukje wijken. Daarna weer stukje rechtuit en weer wijken.
Of A afwenden wijken en dan halve volte 10m (of een hele volte 10m) en vervolgens dan weer een stukje wijken.
Bezig houden en van voren begrenzen. Dan hoef je niet eens echt streng te zijn.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 11:39

Kimble schreef:
Dit probleem heb ik ook regelmatig met wijken.
Probeer alles in klein stukjes.
Dus bijvoorbeeld A afwenden, stukje wijken. Daarna weer stukje rechtuit en weer wijken.
Of A afwenden wijken en dan halve volte 10m (of een hele volte 10m) en vervolgens dan weer een stukje wijken.
Bezig houden en van voren begrenzen. Dan hoef je niet eens echt streng te zijn.

Wat hierboven beschreven staat over voltes is ook een goede oefening.

Rijdt bijv. Bij E/B een grote volte. Verklein die volte eerst en probeer hem daarna weer te vergroten. Belangrijk is wel dat je niet telang blijft focussen op he zijwaarts gaan. Gaat het even niet lekker. Rijdt dan gewoon weer een stukje over een lange zijde en doe wat simpelere oefening die je paard wel braaf aanneemt. Gaat dit dan weer goed, dan ga je weer terug naar het punt waar het fout ging.

Nogmaals succes.

Kimble

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 11:53

Ja volte vergroten en verkleinen is ook een hele goede oefening.
Doe ik ook veel. Ik moet er dan altijd goed erg in houden dat hij dus niet als nog door m'n binnenbeen heen valt.
Maar we gaan echt iedere keer weer vooruit. Met wijken gaat hij nu ook echt een beetje scharen, dus het komt wel goed.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 10:19

geen rectie??? klein tikje met je zweep achter je been.....op de kont is namelijk afstraffing en achter je been ter aansporing

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 11:55

Let op wat hierboven word gezegd door Hardi klopt wel. Maar je moet ook in de gaten houden dat je in oefening je paard rechtgericht houd, dus of het in wijken is dat parallel loopt aan hoefslag of op volte. Houd je paard in balans!!!! Als paard teveel gewicht op 1 kant gooit, kan als gevolg zijn dat paard gaat rennen.

Zie o.a. op de sites www.hoefkatrol.com bij klassieke rijkunst dat ook vermeld staan maar ook handige site www.paardenbegrijpen.nl en www.cherokeepaarden.nl

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 19:59

Bedankt voor de tips
ik zal het eens gaan uitproberen!

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 21:19

Hey

Mijn pony deed het eerst ook niet...
Maar gewoon doen alsof je gek bent en iedere keer je hulpen geven..
Zo doe ik het en het werkt echt wel:P

Groetjes Lizzy

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 21:28

zelf vooruit blijven kijken,zitten op je zitbeen knobbels,
als je je paard naar de zijkant stuurtbegrenzen met je andere been,
altijd zorgen dat hij of zij rechtloopt,
je paard kan geen correcte zijpas maken als het lichaam niet recht is..

Als je paard geen reactie geeft op het been,meteen tik geven,net zoi lang en ent zo hard totdat er reactie is..

Verder zou ik zoeken naar een betere instructrise,
als jou instructrise jou dit niet kan oplossen weet hij of zij blijkbaar niet genoeg..

Succes met oefenen !!

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:06

Saskia9 schreef:
zelf vooruit blijven kijken,zitten op je zitbeen knobbels,
als je je paard naar de zijkant stuurtbegrenzen met je andere been,
altijd zorgen dat hij of zij rechtloopt,
je paard kan geen correcte zijpas maken als het lichaam niet recht is..

Als je paard geen reactie geeft op het been,meteen tik geven,net zoi lang en ent zo hard totdat er reactie is..

als jou instructrise jou dit niet kan oplossen weet hij of zij blijkbaar niet genoeg..

Succes met oefenen !!

Mij is altijd geleerd dat je je paard begrenst op je buitenteugel en tuurlijk moet je waaks blijven met je buitenbeen. Met wijken bijv. Geeft je binnenbeen de pas opzij aan en je buitenbeen het tempo.

Ook heb ik geleerd dat je paard ook stelling en iets buiging moet hebben in het wijken en de hoeken rond rijden. Het paard moet natuurlijk weer niet verbuigen en zo krom als een hoepel lopen.

Je mag je paard inderdaad wel eens helpen met een klein tikje achter je kuit om je hulp iets te verduidelijken, maar als je merkt dat je paard vlucht creeer je op die manier alleen maar meer spanning en zal het paard nog harder gaan lopen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 20:39

Citaat:

nou ik heb het nog niet mer haar over gehad omdat hij eerst gewoon netjes op de hoefslag bleef lopen en er nu steeds vaker van af komt zonder dat ik dat aangeef

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:11

tikje op z'n schouder wil ook wel is helpen.
en anders ga je hem eerst in stap leren wijken.
Went een meter voor de hoefslag af en druk hem dan voor je binnenbeen opzij naar de hoefslag.
In het begin kun je dit het beste met instructie doen.
Gaat dit goed dan kun je steeds een stukje verder voor de hoefslag afwenden.
je paard kent gewoon geen eenzijdige kuitdruk en die moet ie nou gaan leren.
Maar doe dit eerst in stap dan kun je hem beter bij je houden en loopt ie niet zo onder je uit.
succes.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:53

josientjuhh schreef:
Citaat:

nou ik heb het nog niet mer haar over gehad omdat hij eerst gewoon netjes op de hoefslag bleef lopen en er nu steeds vaker van af komt zonder dat ik dat aangeef

dan heb ik daar niks over gezegd,sorry

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:56

[/quote]

Mij is altijd geleerd dat je je paard begrenst op je buitenteugel en tuurlijk moet je waaks blijven met je buitenbeen. Met wijken bijv. Geeft je binnenbeen de pas opzij aan en je buitenbeen het tempo.

Ook heb ik geleerd dat je paard ook stelling en iets buiging moet hebben in het wijken en de hoeken rond rijden. Het paard moet natuurlijk weer niet verbuigen en zo krom als een hoepel lopen.

Je mag je paard inderdaad wel eens helpen met een klein tikje achter je kuit om je hulp iets te verduidelijken, maar als je merkt dat je paard vlucht creeer je op die manier alleen maar meer spanning en zal het paard nog harder gaan lopen.[/quote]

met wijken is het weer een ander verhaal natuurlijk.
en je begrenst je paard inderdaad op je buiten teugel,maar je meot het paard wel tussen je benen houden!

in de bochten mag je paard wel buiging en/of stelling hebben,
maar het is belangrijker dat je paard eerst rechtloopt,
sommige mensen vrvagebn stelling,gevolg is dus dat het paard een schouder weg drukt,
vandaar dus eerst recht houden,
rechthouden in de rug bedoel ik dan !!

ik hoop dat je snapt wat ik bedoel,ben geen ster in uitleggen van dingen hoe ik het bedoel

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:26

je neemt je paard ook mee met je buitenteugel.
je rijd je paard altijd met 2 benen. een been is voor het tempo (buitenbeen) en je andere been is voor de hulp opzij(binnenbeen)
toch mag je paard iets gebogen zijn. maar tussen buigen en verbuigen is een groot verschil.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 14:44

bedankt voor de tips
morgen heb ik les dus dan zal ik er eens over praten
maar ik wil dus niet persee wijken met de pony iig nu nog niet

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 14:56

josientjuhh schreef:
Citaat:

Je probleem is dus eigenlijk dat hij van de hoefslag afgaat en niet hoe krijg ik hem er weer op.Dit zou ik even overleggen met je instructrice want waarschijnlijk geef je daar zelf onbewust een hulp voor mss gaat je binnenhand iets van de hals op dat moment,mss dat je op dat moment iets te veel steunt op de binnenbeugel en dat hij uit balans raakt en daardoor van de hoefslag afgaat er kunnen meerdere redenen voor zijn en dat kan zij bekijken en dus beter beoordelen dan ons hier achter de computer.