Stijf..!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jadee

Stijf..!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 19:30

Mijn paard zijn achter benen zijn echt zo stijf ik krijg het er echt heel moeilijk het uit ik rij veel volte's slangevolte's enz.. iemand nog andere tips (of is dat een domme vraag )

Siobhaun

Re: Stijf..!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 20:00

Domme vragen bestaan niet!! Andere tips heb ik niet voor je, 't is denk ik ook een kwestie van geduld hebben. Volte's rijden en zo doe je immer al. Wie weet is masseren van de spieren een idee. Bij mij is het paardje niet stijf, maar ik zelf , Zelf doe ik wat rek en strek oefeningen voor het rijden, en dat helpt, wie weet ik het wat voor je paardje .Heel veel succes!!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 20:10

Hoe komt het dat hij stijf is? Is het iets van zijn bouw, of is het een spierprobleem? Dit maakt verschil als je het op wilt lossen. Als het zijn bouw is, kun je inderdaad alleen maar proberen om hem door figuren rijden en een goede warming up soepeler te laten lopen. Als het een spierprobleem is, moet je goed opwarmen voor het rijden (10 minuten stappen met schoudervoor, voltes en wijken) en goed uitstappen (weer 10 minuten) na het rijden. Ook extra vitamine E wil dan nog wel eens helpen. Als het aan de spieren ligt, dan kan het ook dat ie licht spierbevangen is en moet je goed kijken of hij niet te veel krachtvoer krijgt t.o.v. het werk wat hij moet doen.

Jadee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 20:20

Jah ze is al een keer spier bevangen geweest en en ook ene keer koliek gehad een heel sober paardje staat op muslie en hooi want biks woord ze te heet van maar als ze licht spierbevange is moet ik daar dan wat aan doen..

Jadee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 20:22

Ze is een haflinger trouwens en dat gaap poppetje moest iets anders zijn..!

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 19:54

Ik zou zo'n paard in het begin veel laten galoperen en daarbij zelf in verlichte zit blijven totdat de rug losser komt en dan zul je merken dat de achterbenen ook steeds losser worden (meer buiging in de gewrichten).
Tevens kan je in alle gangen wat slingerlijnen rijden totdat het paard de hals wil laten zakken (dan ook gelijk lange teugel geven = ook beloning).
Slingerlijnen is naar rechts sturen tot ie gaat (linkerteugel los) en dan naar links sturen tot ie gaat (rechterteugel los), zelf goed voor je uit kijken en je paard onder je door "laten slingeren".

Je zult na een aantal keren rijden al veel verschil merken, want alle paarden willen graag ontspannen, dan voelen ze zich gelijk een stuk beter!
Dit doe je net zo lang tot het paard geleerd heeft zich te ontspannen, daarna kan je weer rustig beginnen het paard in de hand te rijden.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:30

Je paardje is flink bevangen geweest (blijkt uit je PB) en je rijdt pas sinds 2 weken weer dressuur. Toen mijn paard bevangen was, heb ik de training als volgt opgebouwd:

1e week: elke dag aan de longe stappen, elke dag 5 minuten langer , tot 40 minuten stap aan het einde van de week

2e week: elke dag aan de longe stappen (zonder bijzet oid)en elke dag 5 minuten stap vervangen door draf, linksom en rechtsom

3e week: 10 minuten losstappen, 10 minuten linksom draven, 10 minuten rechtsom draven, kort galopje linksom en kort galopje rechtsom, 10 minuten uitstappen

4e week: rustig begonnen met rijden, eerst een half uur onder het zadel en om de dag rijden. Grote voltes en niet aan de teugel rijden, alleen maar lang en laag, voorzichtig wat tempowisselingen rijden en evt. een paar keer rustig en kort aanspringen in galop.

Na de 4e week langzaam opbouwen naar je normale rijpatroon. Aan de teugel lopen weer opbouwen, eerst 5 minuten, steeds langer doen en de achterhand er weer meer bij gaan vragen.

Mijn paard is er nu helemaal bovenop, maar was niet zo bevangen als die van jou. Heb je van de dierenarts geen schema gehad?

Misschien moet je even een stap terug doen en eerst aan de longe de spieren weer sterk en soepel zien te krijgen (?). Als een paard eenmaal flink bevangen is geweest, blijft ie er vaak gevoelig voor.