tegen de hand in overgangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Derma

tegen de hand in overgangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 18:46

Hallo Hallo,
Ik heb een probleempje, mijn paard is giga tegen de hand bij het rijden van overgangen. Vooral na de galop.
Voordat ik heb gegallopeerd valt het nog mee. Na de galop is ie zo heet dat ik hem nauwelijks terug krijg. Als ik dan een tijdje heb gestapt wordt het weer iets beter. Maar elke overgang gaat met de neus in de lucht. Daarna is ie wel weer nageeflijk. Hoe rijden jullie een overgang? Iemand tips?

M3isSi3j

Re: tegen de hand in overgangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 19:09

Probeer eens wat meer overgangen te rijden dmv je zit hulpen. Begin met instappen hier al mee.. rij veel overgangen stap-halt-stap-halt zonder de druk op je teugels te veranderen. DIt kan je aanleren door af te wenden bij de E en netjes je hulpen te geven (zwaar zitten, lang maken, knieen aansluiten en iets terug zitten) Als die doorloopt eindigd die vanzelf met zn neus tegen de B. Al staat die stil beloon je hem, met of zonder neus tegen de B.

Als dit in stap goed gaat ga je verder in draf. Ook hierbij begin je met de overgang draf-halt-draf-halt. Namate die beter aan je hulpen komt kan je de overgangen verkleinen naar draf-stap-draf-stap-halt-draf.. gewoon een beetje spelen met deze tempowisselingne. Uiteindelijk zal je met een minimale hulp je paardje kunnen schakelen waarbij die ook beter op het achterbeen komt en dus ook nagevelijk zal blijven bij de overgangen. Verder zal die ook vertrouwen krijgenin de hand waardoor die beter nagevelijk zal lopen en makkelijker je hand zal volgen.

Het is heel belangrijk dat je geen van de overgangen te lang te doet. Dus draaf niet 5 rondjes voordatje weer terug gaat naar stap maar rij elk rondje minimaal 5 overgangen!

Succes

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 19:25

Dit doe ik idd al een tijdje. Vanuit stap doet hij het ook al aardig alleen op de zit. Echter vanuit draf wil het nog steeds niet en moet ik echt mijn handen gebruiken om hem terug te krijgen. Ik ben al een paar maanden aan het trainen hierop, zie echter geen vooruitgang.
Het is een ontzettende drammer.
Met mijn andere merrie werkt deze methode echter perfect en komt ook goed terug. Waarom werkt het bij hem dan niet???
Nog iemand tips?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 19:55

Rijd je overgangen in de wending; goed op lengtebuiging letten. Niet al te grote volte en sluit hem goed op. Maak evt gebruik van de bak hierbij (zie opmerking M3isSi3j. Wees zuinig met je handen. Misschien iets meer longeren (bijzetten) stemhulpen gebruiken ook in het rijden.
Zo te horen is je paard een hittepetitje en van veel overgangen achter elkaar zal hij denk ik nog veel heter worden. Dus niet teveel tempowisselingen na elkaar (in dit stadium).

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 21:02

Wat je dus moet doen voor je der terug wilt rijden is der achterhand er onder krijgen. Op die manier zal de bovenlijn ontspannen en wel reageren op de zithulpen die ze niet voelt als de bovenlijn gespannen is.

Rij der eens een pasje opzij voor je benen en tijdens deze zijgang zet je der terug in stap of halt houden. Wat je ook kan doen is een pasje schouder voor of traver inzetten.

als je paardje nou heet word van de overgangen rijden moet je tussendoor veel halt houden en achterwaards. Hierdoor zal die vanzelf weer rustiger worden omdat die verder terug moet komen op het achterbeen.

Succes

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 10:20

Probeer eerst op volte te galloperen en deze te verkleinen, paard kan niet gaan versnellen omdat hij zich meer moet gaan dragen, hoe meer hij de volte verkleind hoe meer hij op achterhand moet komen en terug moet komen in tempo. Op moment dat jij het goed vind ga je dieper zitten en probeer je de overgang te maken op je zit. Desnoods help je met ophoudingen.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 23:27

Het probleem ligt niet in de galop, tijdens het galloperen kan ik hem zo verzamelen dat hij een pirouette (goed gespeld??) kan draaien. Het gaat juist om het draven na de overgang en de overgang zelf. Na het galloperen is hij zo druk dat hij mijn hulpen gewoon negeerd. Voor ik heb gegallopeerd reageerd hij stukken beter.
Ik krijg hem goed terug in de galop hij maakt een overgang die wel iets tegen de hand is, maar niet heel erg. Daarna versnelt hij zijn tempo en krijg ik hem niet meer normaal (zonder trekken) terug. Het lijkt alsof wanneer hij eenmaal gegalopeerd heeft, hij niks anders meer wil.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 23:30

Ik ga jullie tips trouwens wel proberen hoor.
Met terugkomen op de zit was ik al bezig. En ik zal idd ook eerst eens wat meer op de volte de overgangen rijden zodat hij al meer uit zichzelf moet terugkomen.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:41

Benen eraan houden in je overgang!
Aan je zit en benen 'omhoog' trekken zodat hij terug komt naar de langzamere gang.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:16

Derma schreef:
Ik krijg hem goed terug in de galop hij maakt een overgang die wel iets tegen de hand is, maar niet heel erg. Daarna versnelt hij zijn tempo en krijg ik hem niet meer normaal (zonder trekken) terug.

Probeer eens om juist na de overgang niet gelijk aan de teugels te "trekken"maar om juist je hand naar voren te doen.Kijk eens wat er dan gebeurt.Tegelijk wel heel zwaar gaan lichtrijden.