Angstig arabiertje...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki2016

Angstig arabiertje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 18:11

Sinds n paar weken rijd ik voor iemand een arabische ruin van 12jaar.. Nou is t volgende aan de hand, hij is op een gruwelijk botte manier in gereden en daar is nooit iets aangedaan.. Als ik al met t zadel er aan kom dan verstijfd hij al, echt zielg.. Als ik er eenmaal op zit kan ik er niet met mijn benen aan komen en houd hij constant in de gaten wat ik op zijn rug uitspook..

Als ik ga rijden ga ik m eerst rustig poetsen (bij alles watik met m doe probeer ik m te laten ontspannen) daarna ga ik met m stappen in de bak aan de hand, dan longeer ik m en dan ga ik er op.. longeren doe ik niet om m moe te krijgen of zo maar om m op me stem te laten reageren en zijn spieren wat losser te krijgen..

Hij is heel rennerig in gesteld, als er iets gebeurd of hij hoort wat of ik maak een beweging als k er op zit schiet ie naar voren.. toen ik m net ging rijden kon ie niet normaal stappen, zo ver ben ik nu gellukkg wel da ie normaal stapt..

Iemand ervaring met iets soortgelijks? zo t heel leuk vinden om ideeen van anderen mensen te horen!

Welshponygek

Re: Angstig arabiertje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 21:39

Hey,
ik heb zoiets ook met mijn pony gehad. Mijn pony dook weg voor het zadel. Het opzadelen deed ik dan ook met veel geduld en belonen als ze zich ontspande. Zonder zadel in stap rijden ging goed. Maar met zadel kon ze alleen maar stappen of heel snel galoperen. Ik wist ook niet precies hoe ik hier mee om moest gaan. Zelfs aan de longeerlijn kon ze niet normaal draven met zadel. Ik heb dat opgelost door eerst niet op haar te gaan rijden, maar haar eerst een hele tijd met zadel op te longeren, totdat ze rustig kon draven. Hier zijn wel een paar maanden overheen gegaan. Verder heb ik oefeningen met haar aan de hand gedaan uit het boek 'Paardenschool' van Nathalie Penquitt. Uiteindelijk toen ze rustig kon draven heb ik mijn pony een paar keer laten longeren met mij erop. Al met al waren we wel een paar maandjes verder. Ik had dan ook alleen op het laatst iemand die mij kon helpen met longeren.
Nu heb ik een hele fijne pony en ik heb er absoluut geen spijt van dat ik zoveel tijd in haar heb gestoken. Het vertrouwen is hierdoor ook veel sterker geworden. Er zullen vast nog wel heel veel andere manieren zijn. Maar geduld en begrip voor het paard vind ik het belangrijkst. Mocht ze schrikken en het is gemeend, kalmeer haar dan en blijf zelf heel ontspannen.
Heel veel succes gewenst!

Nikki2016

Re: Angstig arabiertje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 12:21

bedankt!