Verkeerde gallop in de proef-> Hoe oplossen (tips)?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myke

Verkeerde gallop in de proef-> Hoe oplossen (tips)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 16:05

Hoi,

Mijn paard heeft de neiging om linksom (linkerhand) tijdens een proef in de verkeerde gallop aan te springen. Normaalgesproken vormt de linkergallop eigenlijk geen probleem. Bak en buiten, maar op wedstrijd... Nu is het ook onze eerst officiële wedstrijd geweest in de recreatieklasse. En het paard staat bekend dicht te slaan tijdens de wedstrijd of hij wil niet of 'vertikt het (niet helemaal duidelijk, gehoord van de voormalig eigenaresse).

Vandaar ook mijn algemene vraag: welke tips bestaan er om tijdens het aanspringen in de verkeerde gallop dit tegen te gaan. Hoe lossen jullie dit op tijdens een reguliere bv. dressuurproef of tijdens jullie training? (buiten het rijden van een overgang in de proef en weer opnieuw aanspringen, evt. naar buitenstellen, binnenteugel los, etc.).

Natuurlijk kan het ook zijn dat hij liever 'geen wedstrijden loopt' en het niet leuk vindt. Maar ik zou graag wat algemene tips/oplossingen willen horen. Niet alleen voor mijn paard eventueel, maar ik heb eigenlijk geen flauw idee hoe je zo'n dergelijk probleem zou kunnen oplossen en welke truukjes ervoor kunnen bestaan.

Nu moet ik misschien even toelichten dat ik een IJslander rijd en dus ook héél af en toe ijslanderwedstrijden rijd. Maar mijn basis is momenteel voornamelijk vanuit het dressuurmatig gericht. (basisniveau B/L vormt geen probleem). Vandaar dat ik het ook graag dressuurmatig zou willen oplossen (lijkt mij zo wie zo de oplossing, maar goed )Aanspringen in de gallop tijdens een recreatieproef daar gebeurt bij mij ook vanuit een hoek of volte.

Misschien kunnen jullie mij dit eens uitleggen?

Alvast bedankt.

Myke

Boktpony

Re: Verkeerde gallop in de proef-> Hoe oplossen (tips)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 21:43

misschien moet je op wedstrijd net iets meer stelling vragen dan normaal... weet niet of het helpt maar het is misschien een idee! als ie thuis wel altijd goed aanspringt is het misschien een comminucatie foutje geweest en dat ie het de volgende keer gewoon wel goed doet in de training kun je er trouwens wel vaker de linkergalop oefenen zodat ie daar sterker in word! ieder paard heeft zen sterke hand en mindere hand...

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 07:49

Mijn bijrijdpaard deed het ook, alleen dan rechtsom. Mijn instructrice leerde me het volgende: Ik moest mijn handen naar buiten verplaatsen. Binnenteugel tegen de hals, buitenteugel van de hals. Duidelijk been geven met binnenbeen. En hop daar sprong ze goed aan.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 10:16

Rechtrichten is heel belangrijk element. Elke paard heeft lange en korte bespiering en die korte bespieringskant moet opgerekt worden zodat paard gelijkmatig aanleuning gaat krijgen door middel van drang naar voren. Meer informatie over rechtrichten en natuurlijke buiging zie o.a. op www.paardenbegrijpen.nl en www.hoefkatrol.com bij klassieke rijkunst. Mocht je vragen hebben, stuur me anders pb. Dan leg ik het even verder uit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 10:21

Rianneke schreef:
misschien moet je op wedstrijd net iets meer stelling vragen dan normaal... weet niet of het helpt maar het is misschien een idee! als ie thuis wel altijd goed aanspringt is het misschien een comminucatie foutje geweest en dat ie het de volgende keer gewoon wel goed doet in de training kun je er trouwens wel vaker de linkergalop oefenen zodat ie daar sterker in word! ieder paard heeft zen sterke hand en mindere hand...

Bij meer stelling biedt je juist de buitenschouder vrijheid en dus de mogelijkheid om verkeerd aan te springen.
Ik zie zelf meer in de tip van Bets mbt het rechtrichten.

Charlotted

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 10:51

oefenen oefenen oefenenen!! En regelmatig wedstrijden rijden (onderling of nabootsen oid) En rechtrichten en duidelijke hulpen geven is denk ik ook van belang. Dan maar een te sterke reactie maar die kun je weer afbouwen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 11:30

Een paard dat dichtslaat tijdens de proef reageerd in mijn ervaring geod op het rijden met meer "lucht". Dus i.p.v sterker op te gaan sluiten wat minder tegehouden en gewoon wat vlotter je proef in (neit overhaast en ongecontroleerd uiteraard). Dan heb je minder kans dat je paard gaat rommelen op dat soort dingen. Maak er gewoon iets vrolijks en leuks van voor hem zodat ej na een tijdje wat meer echt aan de slag kan. Laat jezelf ook een close-up opnemen tijden shte aanspringen, want er is ook een kans dat je zelf net even je linkerteugels naar je toe haalt tijdens het aanspringen en hem hierdoor blokkeert terwijl je dat zelf neit door hebt. Denk er ook aan om je binnenheup wat overdrevener naar voren te brengen.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 22:41

Wat ook wle wil helpen maar misschien niet zo netjes is voor een wedstrijd is je gewicht naar buitenbrengen waardoor het gewicht op zn buitenschouder drukt en hij dus liever zn binnenbeen eerst meeneemt en dus goed aanspringt. maar doe dit niet te duidelijk want het staat een beetje raar als jij opeens scheef gaat zitten op een wedstrijd

succes!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:19

Als je goede controle over de heupen hebt, dus heup/achterhand naar binnen kunt rijden, dan is goed aanspringen geen enkel probleem.
Heup naar binnen rijden en dan springen ze zo in de goede galop. Is veel eenvoudiger dan het van voren op te lossen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 11:17

vera schreef:
Als je goede controle over de heupen hebt, dus heup/achterhand naar binnen kunt rijden, dan is goed aanspringen geen enkel probleem.
Heup naar binnen rijden en dan springen ze zo in de goede galop. Is veel eenvoudiger dan het van voren op te lossen.

ik vind dit eigenlijk wel een hele goede en zinvolle opmerking!!! mijn paard reageert heel erg op wat ik met mijn heupen doe hoef daardoor ook minder beenhulpen te geven naar mijn idee! vind het wel een fijne manier van rijden! denk alleen als je je paard nog nooit zo hebt gereden dat het wel flink wennen zal zijn! mijn paard heb ik zo beleerd dus zat het er vanaf het ebgin in...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 11:21

Rianneke schreef:
vera schreef:

ik vind dit eigenlijk wel een hele goede en zinvolle opmerking!!! mijn paard reageert heel erg op wat ik met mijn heupen doe hoef daardoor ook minder beenhulpen te geven naar mijn idee! vind het wel een fijne manier van rijden! denk alleen als je je paard nog nooit zo hebt gereden dat het wel flink wennen zal zijn! mijn paard heb ik zo beleerd dus zat het er vanaf het ebgin in...

Maarja, in dit geval is dat dus blijkbaar neit het geval bij dit paard en het ideaalplaatje klopt dus niet. Dan is toch het eerste wat bij mij opkomt om te wijzen op de fouten die het meest voorkomen met aanspringen (binneteugel terughalen en tegenhouden tijdens de proef). Daarbij ga je er in principe al vanuit dat mensen hun paard op hun zit leren rijden.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:49

Citaat:
Maarja, in dit geval is dat dus blijkbaar neit het geval bij dit paard en het ideaalplaatje klopt dus niet.

Welk ideaalplaatje?

Citaat:
Dan is toch het eerste wat bij mij opkomt om te wijzen op de fouten die het meest voorkomen met aanspringen (binneteugel terughalen en tegenhouden tijdens de proef).

Zo heeel fout is dit niet, zeker als je een jong paard rijdt dan kun je hem op die wijze in de goede galop "laten vallen". Uiteindelijk verfijn je dit en heb je het niet meer nodig.

Citaat:
Daarbij ga je er in principe al vanuit dat mensen hun paard op hun zit leren rijden.

Ik ga nergens van uit. Zij vraagt hoe je dit kunt oplossen en persoonlijk vind ik dit een hele fijne oplossing die je in eerste instantie "groot"uitvoert (dus achterhand behoorlijk naar binnen) en vervolgens ook weer verfijnt.
Het fijne is dat je een totale body control hebt (dus niet alleen over de voorhand zoals bij de meeste paarden) en je paard zonder stress heel makkelijk aanspringt.
Je kunt deze oefening zelfs vanuit de stap doen omdat bij een dergelijke stelling het zelfs makkelijker is om in galop aan te springen dan in draf te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 17:38

vera schreef:
Citaat:
Maarja, in dit geval is dat dus blijkbaar neit het geval bij dit paard en het ideaalplaatje klopt dus niet.

Welk ideaalplaatje?

Citaat:
Dan is toch het eerste wat bij mij opkomt om te wijzen op de fouten die het meest voorkomen met aanspringen (binneteugel terughalen en tegenhouden tijdens de proef).

Zo heeel fout is dit niet, zeker als je een jong paard rijdt dan kun je hem op die wijze in de goede galop "laten vallen". Uiteindelijk verfijn je dit en heb je het niet meer nodig.

Citaat:
Daarbij ga je er in principe al vanuit dat mensen hun paard op hun zit leren rijden.

Ik ga nergens van uit. Zij vraagt hoe je dit kunt oplossen en persoonlijk vind ik dit een hele fijne oplossing die je in eerste instantie "groot"uitvoert (dus achterhand behoorlijk naar binnen) en vervolgens ook weer verfijnt.
Het fijne is dat je een totale body control hebt (dus niet alleen over de voorhand zoals bij de meeste paarden) en je paard zonder stress heel makkelijk aanspringt.
Je kunt deze oefening zelfs vanuit de stap doen omdat bij een dergelijke stelling het zelfs makkelijker is om in galop aan te springen dan in draf te gaan.

Achterhand naar binnen is zowiezo nooit de bedoeling en zou ik mn paard echt neit aanleren. Als je dat eenmaal aanleert dan heeft je paard hét middel in handen om volgende keer onder hte werk uit te komen (wat doen veel paarden die niet geod willen of kunnen aanspringen...kont naar binnen gooien). Dan zou ik eerder de voorhand iets schuin voor de achjterhand plaatsen op de volte. Maar ze zegt hier dat het tijdens de traing wel geod gaat dus ga ik er vanuit dan ze hem dan op zit op de juiste manier laat aanspringen (anders kan je bij eider probleem de hele basis van paardrijden uit gaan leggen). En binnenhand terughalen moet je ook enti doen bij een jong paard. Ook een jong paard mag je nooit in aglop laten avllen, maar meteen leren aanspringen op commando (aan de longe met ruiter erop bijvoorbeeld). Maar ik zei dat over die binnenhand omdat veel emnsen dat in een proef doen uit spanning en daardoor hun paard blokkeren in het aanspringen in de geoie galop, ook als ze het zelf niet doorhebben. het was gewoon een tip.