rustiger!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie2

rustiger!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 17:07

Mijn haflinger van 3.5 jaar is heel lief in de omgang enzo.. Maar ik moet echt wel veel moeite doen om hem met buitenritten rustig te houden.. hij vernsnelt steeds in de draf enzo.. Langzamer lichtrijden helpt niet. Ook trekt hij zich weinig van veele ophoudingen enzo aan.. Ben al is een keertje wat bozer geweest zo van! HOU OP en een rukje aan de teugel. Niks helpt.. ga hem maar beetje stellingen enzo vragen, maar dan moet ik nog best wel veel kracht zetten om hem rustig bij me te houden.. Wie heeft er nog meer tips.. ook doorzitten helpt weinig! Overgangen maak ik wel, maar het duurt zowat 20 seconden voordat hij van draf naar stap is enzo.. aub help mij!

quinoa

Re: rustiger!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 17:27

Als hij versnelt, drijf hem dan extra naar voren, zodat je nog sneller gaat draven of galloperen. Doe dit elke keer als hij dit doet en de lol is er snel af voor hem. Zorg er wel voor dat als je hem naar voren drijft hij natuurlijk op jou aanwijzen weer langzamer mag.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 18:40

nog meer mensen! help alsjeblieft..

mirrex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 19:13

hallo,

Misschien kun je de eerste tijd vooral gaan stappen,, lekker relaxed. Als je pony dat doet ga je een stukje draven als hij dan toch weer heet word ga je weer stappen en blijven stappen. Zorg dat hij eraan went dat buiten ontspanning is en geen inspanning ook al duurt het eerst weken stappen. Probeer het maar je zult zien dat hij rustiger wordt

succes

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 19:18

Ik denk dat de bovenste oplossong toch het beste is, want als hij "moet' stappen omdat hij gaat draven vind hij dat echt niet erg meer en gaat hij het expres doen zodat hij niet hoeft te draven.

Dus gewoon drijven als hij harder gaat (echt een flink stuk). En pas als jij het zegt langzamer.

Edit: leesteken

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 19:43

dankje! nog meer mensen!

maradamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 19:51

Extra naar voren drijven als hij te hard gaat lijkt mij geen goede oplossing. Je paard wil sneller en krijgt dan dus zijn zin. En voordat 'ie zo moe is dat hij uit zichzelf langzamer gaat, dat duurt wel even.

Het is belangrijk dat je zelf eerst rustig bent. Geef duidelijke hulpen, maar geef ook ontspanning als je paard rustig loopt.
Als mijn paard rustig stapt, geef ik hem lossere teugel. Doet hij dit goed, dan mag hij een rustig drafje (weer zonder druk in de mond). Zodra hij te snel gaat, dan gaan we een versnelling terug (dus weer stappen). Zo ook bij de galop: is hij rustig, dan krijgt hij ontspanning, gaat hij te snel, dan gaan we draven..

Succes ermee!

Groetjes van Marrit

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 19:53

ik heb je een pbtje gestuurd met de uitleg waarom dat versnellen wel werkt.

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 20:13

Heb ongeveer hetzelfde probleem.
Ik ga dan meestal ook stappen.
En veel voltes enzo maken.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 22:59

mij lijkt stappen niet zo'n goede optie.. Hij heeft al aardig wat energie.. dus tjaa dan gaat hij als je later wil draven alleen maar harder.. toch?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 23:28

quinoa schreef:
ik heb je een pbtje gestuurd met de uitleg waarom dat versnellen wel werkt.

lijkt me beter om dat gewoon online te zetten, anders is er ook geen discussie mogelijk.

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:32

Oke nou bij deze dan:

Ik heb dit zo bij Emiel Voest geleerd (www.emielvoest.nl). Omdat jij eigenlijk de controle verliest (omdat je hem op geen een weg langzamer krijgt te lopen) wint hij, hoe dan ook. Als jij zegt van nou "ga maar", heb jij weer te touwtjes in handen, hoe vreemd het ook klinkt. Toch heb je stiekem de touwtjes niet in handen, maar je moet eigenlijk doen alsof dit ook jou plan was om harder te gaan. Als je een eind hem flink door hebt laten gaan, op een sneller tempo, neem hem dan weer terug. Begint het weer, nou het hele verhaal weer opnieuw.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 11:49

klinkt harstikke onlogisch als je het leest maar als je de uitleg erbij ziet klinkt het weer harstikke logisch
maar als je paard nou zo is van: hee ik mag harder dus ik naai um eruit! dan heb je ook geen controle meer maar hoe moet je die controle dan weer terug krijgen? toch niet door nog harder door te drijven?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 14:38

ik heb het probleem ook gehad en af en toe nog steeds.

Heb les en leert me kneepjesmaken met boven been en meer been gevenom nageefelijker te lopen en zo meer over de rug te komen.

de eerste lessen was het net speedy conzalles
maar wordt nu rustiger.

bovenbeen kleine kneepjes is remmen en meer been geven om nageefelijker te leren lopen en niet trekken hij wordt dat vanzelf ontspanneder en zodra hij onspannen loopt bovenbeen ontspannen en onderbeen stil leggen
Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 11-09-05 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 14:44

bovenbeen knijpen is toch juist spannen en jezlf uit het zadel drukken ipv ontspannen op je kont blijven zitten.
Als jij gaat zitten spannen gaat je pony ook spannen

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 15:25

BrittKitt schreef:
bovenbeen knijpen is toch juist spannen en jezlf uit het zadel drukken ipv ontspannen op je kont blijven zitten.
Als jij gaat zitten spannen gaat je pony ook spannen

ik moet lichte kneepjes in bovenbeen maken en daardoor komt hij terug en zodra hij terugkomt onderbeen gebruiken en daardoor wordt hij nageefelijk.
hij wordt hierdoor niet gespannen en ik kom niet uit het zadel
hij komt mooi terug door deze methode.

veel overgangen rijden gaat hij te snel dan weer terug laten komen door je bovenbeen te gebruiken en niet de teugels komt hij terug dan ontspannen

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 16:19

Als ik van de galop terug naar de draf ga, wilt hij daarna alleen maar galoperen,
hij gaat dus steeds harder draven en als ik hem de kans geef, springt hij ook gewoon uit zijn eigen aan.
Ik ga dan altijd maar stappen om hem wat rustiger te krijgen.
Verder als ik met hem galoppeer gaan we soms zo hard,
dat ik het gevoel heb dat we soms omvallen in de bochten, zo schuin gaat hij.
Ik houd het dan ook maar drie rondjes ofzo vol, want hij gaat gewoon véél te hard.

Hoe kan ik hem rustiger laten galopperen?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 17:52

quinoa schreef:
Oke nou bij deze dan:

Ik heb dit zo bij Emiel Voest geleerd (www.emielvoest.nl). Omdat jij eigenlijk de controle verliest (omdat je hem op geen een weg langzamer krijgt te lopen) wint hij, hoe dan ook. Als jij zegt van nou "ga maar", heb jij weer te touwtjes in handen, hoe vreemd het ook klinkt. Toch heb je stiekem de touwtjes niet in handen, maar je moet eigenlijk doen alsof dit ook jou plan was om harder te gaan. Als je een eind hem flink door hebt laten gaan, op een sneller tempo, neem hem dan weer terug. Begint het weer, nou het hele verhaal weer opnieuw.

Dit klinkt wel heel logisch maar voor mijn gevoel moet je wel erg goed kunnen rijden om dit uit te voeren.Ik persoonlijk zou dat niet durfen op de pony van mijn vriend ik zou denk ik gelijk na extra been geven in de race galop zitten en dan krijg ik haar helemaal niet meer terug en dan ben je denk ik nog verder van huis.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 17:57

kwadraatje schreef:
Verder als ik met hem galoppeer gaan we soms zo hard,
dat ik het gevoel heb dat we soms omvallen in de bochten, zo schuin gaat hij.
Ik houd het dan ook maar drie rondjes ofzo vol, want hij gaat gewoon véél te hard.

Hoe kan ik hem rustiger laten galopperen?

Je hebt het over rondjes rijden dus ik neem aan dat je nu in de bak rijdt.Trouwens als je in de bak al moeite hebt met tempo controle zou ik buiten helemaal niet gaan rijden of alleen maar stappen.Hoe gaat het in draf is hij dan goed aan je hulpen gaat hij zeg maar harder en zachter als jij dit vraagt en zijn je voltes mooi rond of valt hij erg snel binnendoor?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 19:26

quinoa schreef:
Ik heb dit zo bij Emiel Voest geleerd (www.emielvoest.nl). Omdat jij eigenlijk de controle verliest, etc.

Klopt wel hoor. Het heeft geen zin om iets aan je paard te vragen waarvan je al weet dat het toch niet lukt. Je fopt hem zo eigenlijk een beetje. Als hij dus een beetje "moe" is komt ie terug en dat is dan precies wanneer je dit moet aangeven. Dan is ie braaf (wel belonen natuurlijk) Dit is begin van het "gehoorzaamheidsproces". Uiteindelijk zal hij gewoon (moeten) doen wat jij wilt.

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 20:12

monsera schreef:
Je hebt het over rondjes rijden dus ik neem aan dat je nu in de bak rijdt.Trouwens als je in de bak al moeite hebt met tempo controle zou ik buiten helemaal niet gaan rijden of alleen maar stappen.Hoe gaat het in draf is hij dan goed aan je hulpen gaat hij zeg maar harder en zachter als jij dit vraagt en zijn je voltes mooi rond of valt hij erg snel binnendoor?

Ik rijd inderdaad in een bak met hem.
Naar buiten ga ik niet met hem, hij is trouwens niet van mij, maar van iemand anders.
Hij luistert overigens goed naar mijn hulpen en de voltes zijn prima.
Het is net alsof hij in de galop "wakker" word en echt gaat racen.
Daardoor gaat hij soms erg schuin en ben ik bang om onderuit te gaan,
daarom doe ik maar drie rondjes, omdat hij soms nog harder gaat na een tijdje.
Dan moet ik hem daarna helemaal terug naar de stap brengen omdat hij na de galop keihard begint te draven en weer in galop wilt aanspringen.
Ik ga dan rustig stappen en na een tijdje spring ik weer opnieuw aan, weer drie rondjes ofzo..

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 10:06

Babootje schreef:
quinoa schreef:
Ik heb dit zo bij Emiel Voest geleerd (www.emielvoest.nl). Omdat jij eigenlijk de controle verliest, etc.

Klopt wel hoor. Het heeft geen zin om iets aan je paard te vragen waarvan je al weet dat het toch niet lukt. Je fopt hem zo eigenlijk een beetje. Als hij dus een beetje "moe" is komt ie terug en dat is dan precies wanneer je dit moet aangeven. Dan is ie braaf (wel belonen natuurlijk) Dit is begin van het "gehoorzaamheidsproces". Uiteindelijk zal hij gewoon (moeten) doen wat jij wilt.

inderdaad, en het werkt echt. Alleen je moet wel een beetje durf hebben maar als je daar eindelijk door bent gaat het echt super.

Charlotted

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 11:28

Of je moet hem in galop net zo lang over de hoefslag laten galopperen tot hij niet meer wil en dan zeg je dat ie nog 2 rondje moet. Dan is de lol er zo af voor hem. Kan natuurlijk een poosje duren, maar ik heb t ook weleens gedaan en daarna durfde ie echt niet meer te gaan racen hoor. Veel te bang dat ie 10 minuten moet galoppperen, wel je been erbij houden dan dat ie wel GOED galoppeert. Succces

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 15:28

En wat nou als hij er wel zin in heeft en het langer dan 10 minuten ofzo volhoud?
Dan geef je hem toch eigenlijk zijn zin?

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 16:04

daarom moet jij altijd de langste adem hebben, koste wat het kost