mijn bijrijdpaard zit vaak vast in zn hals en nek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mandarijn

mijn bijrijdpaard zit vaak vast in zn hals en nek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 15:45

Mijn bijrijdpaard(fries) zit vaak vast in zn hals en nek.
Als ik dan stelling vraag dan doet ze haar hoofd helemaal omhoog en gaat ze harder lopen
Pas na 45 minuten kan ik haar normaal nageeflijk rijden enzo.
Heeft er iemand tips hoe ik kan zorgen dat ze niet meer zo vast zit in haar hals en nek???

groetjezz

mijn_sgattuh

Re: mijn bijrijdpaard zit vaak vast in zn hals en nek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 16:00

gewoon veel wendingen rijden veel figuren waar ze stelling moet vragen en goed uitstappen en instappen

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 16:07

zorgen dat ze niet alleen met haar nek, maar met haar hele lichaam beter komt te lopen, goede buiging vragen en zelf recht zitten...
Ik laat mijn paard altijd evententjes aan een losse teugel en met been, een heel kleun cirkeltje lopen totdat hij zelf met zijn hoofd de betreffende kant op gaat (ik weet het het is ''dom'') maar het helpt goed bij hem! (wel allebij de kanten doen)
Misschien kun je je paard het compliment leren, zo laat hij zijn rug ook losser (je bijrijdpaard dan )

mijn_sgattuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 16:09

heb je ook foto's

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 16:14

jah maar veel wendingen rijden kan ik heel moeilijk doen op dat weiland ...
en soms werkt dat oowk niej...

jah k heb oowk fotows heb k net geplaatst bij In The Picture

mijn_sgattuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 16:43

rrijfoto's??

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 20:31

jah heb k ook die ga k zometeen plaatsen

Jadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 14:48

Misschien is het wel iets anders mijn vriendin der paard zit ook vaak vast maar die heeft artrose in zijn nek..=(

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 15:39

jah zou ook kunnen maar misschien komt het ook wel doordat de eigenaar heel veel met de kar rijdt...

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 20:17

veel overgangen maken en veel naar binnen laten kijken en dan weer naar buiten..

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 21:35

oke bedankt voor de tip, ga ik morgen uitproberen!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:45

Laat eens naar het gebit kijken en naar het zadel. Dat zijn vaak boosdoeners als een paard zich vastzet.
Misschien kun je een warming up aan de longe geven, zodat de warming up zonder ruiter is? Ook grondwerkoefeningen (laterale gangen en balkjes lopen) kunnen helpen. Maar het allerbelangrijkste is om te zoeken naar de oorzaak en die op te lossen.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 13:13

oke, maar het probleem is(met het balkjes lopen) dat er daar geen balken/houten palen zijn die ik ervoor kan gebruiken...

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 17:50

Een beetje een lastige situatie omdat je alleen maar op het land kunt rijden.Probeer of je een stukje land kunt afzetten zodat je toch een soort bak hebt en dan wat oefeningen kunt doen.Probeer toch veel wendingen te rijden en doe dit wel op beide kanten anders heb je straks een probleem op rechts.Let er hierbij wel op dat hij in zijn hele lichaam buigt en niet alleen met zijn hals.Veel overgangen en veel schakelen in de gangen kunnen je ook helpen hier worden ze vaak lekker los van en goed aan je been hulp en dat kan je weer helpen in je wendingen.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 20:11

Oke bedankt voor de tip, vandaag liep Maike super en na een kwartiertje(!) ging ze al mooi nageeflijk enzo.Was echt superblij

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:42

je kan ook meneer droste (iemand die spieren van paard bewerkt) erbij roepen.. deze man werkt met een hamertje (NIET PIJNLIJK) en bewerkt de spieren van je paard, tevens kijkt hij of het zadel goed ligt en waarschijnlijk moet je even rijden zodat hij kan kijken of het daaraan ligt,
deze man heb ik ook bij me mishandelde paardje gehad en het werkte perfect!
hij vraagt 100euro en komt dan het hele jaar (bij ons toen op zondag) naar je paardje kijken..geloof mij die man is erg aardig en rustig, zijn dochter is blind en rijd M2 dressuur(nu waarschijnlijk hoger)

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 19:00

Oke, maar vraagt die man 100 euro per jaar of per maand?

Eusebio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 10:38

Ik laat mijn paard ieder half jaar behandelen door Anjo van Walderveen, zij doet drukpuntmassage.
Links om wil hij niet graag in het lijf buigen.
Het is een spierprobleem die Anjo oplost d.m.v. massage en ikzelf door haar advies met rijden.

JuuLePuuL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 11:20

Beste Charliepony!

Als je paard vast zit in hals en nek wil dat zeggen dat ze dr spieren niet wil loslaten en dus niet wil ontspannen. Belangrijk is om dr los te gaan rijden en veel overgangen daarbij. Wat ook helpt is om in de rijbaan als het ware boogjes te gaan rijden waardoor je paard los wordtgewerkt. En probeer eerst maar eens je paard recht te richten, ik les hier op bokt.nl zoveel over wijken/stelling etc etc maar ik vraag me af of dat met een paard/pony gebeurd die rechtgereicht is, want vanuit daaruit kun je pas verder werken en dat vraagt soms al heel veel werk. Elk paard/pony is namelijk van nature links/rechtsgebogen en dat betekent dus dat de bespiering aan een kant sterker/zwakker is. Ruiters versterken vaak de natuurlijke buiging die het paard zelf neemt en gaan zelf hun houding ook automatisch op die kant richten. Dit gebeurt meestal onbewust maar hierdoor gaat het paard steeds schever lopen.

Succes ermee!

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 11:34

Voor bijna alle problemen is een oplossing! Voor deze in ieder geval wel. Rijd lekker veel overgangen met je paard, en rijd hem héél diep! Die 2 dingen zijn ZEER belangrijk als oplossing voor dit probleem. Je paard wil zijn spieren niet loslaten, en daardoor is het voor jou ook lastiger om lekker te kunnen rijden. Vraag lekker veel stelling, rijd véél figuren, en probeer hem in dit ALLES héél laag te houden. Het klinkt erg moeilijk, en dat zal het in het begin ook best wel zijn, maar ik raad je dit wel aan, na loop van tijd zal je paard begrijpen dat hij zich lekker moet ontspannen, en je zult zien dat het steeds beter gaat. Hopelijk heb ik hiermee jouw vraag beantwoord. Veel succes ermee!! Met vriendelijke groet, Esmée Franken

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 12:07

jornajulia schreef:
Beste Charliepony!

Als je paard vast zit in hals en nek wil dat zeggen dat ze dr spieren niet wil loslaten en dus niet wil ontspannen. Belangrijk is om dr los te gaan rijden en veel overgangen daarbij. Wat ook helpt is om in de rijbaan als het ware boogjes te gaan rijden waardoor je paard los wordtgewerkt. En probeer eerst maar eens je paard recht te richten, ik les hier op bokt.nl zoveel over wijken/stelling etc etc maar ik vraag me af of dat met een paard/pony gebeurd die rechtgereicht is, want vanuit daaruit kun je pas verder werken en dat vraagt soms al heel veel werk. Elk paard/pony is namelijk van nature links/rechtsgebogen en dat betekent dus dat de bespiering aan een kant sterker/zwakker is. Ruiters versterken vaak de natuurlijke buiging die het paard zelf neemt en gaan zelf hun houding ook automatisch op die kant richten. Dit gebeurt meestal onbewust maar hierdoor gaat het paard steeds schever lopen.

Succes ermee!

en hierin ga ik mee....eerst rechtrichten!!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 19:49

jornajulia schreef:
Beste Charliepony!

Succes ermee!

hier ga ik voor de volle honderd in mee !
bij ons op stal doen we ook zeer veel met rechtrichten, en de AdeB methode.

en anders is fysio mischien een optie ?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 12:25

Als een paard niet los en soepel is in de nek, dan moet je eerst bepalen of de nek zelf los en soepel is en het gebied daar in orde is. Als dat in orde is, betekent een nek die niet los en soepel is dat er achter de nek (tot aan de staart) een of meer dingen niet in orde zijn. Als een paard een probleem heeft in de rug, een achterbeen of scheef is, dan merk je dat direct via de nek. De nek weerspiegelt de gesteldheid van het paard voor alles wat achter de nek zit.

Het paard zal niet vaak vast zitten in hals en nek, het zal waarschijnlijk op een of meer plaatsen gewoon vast zitten. Als je problemen met gezondheid kan uitsluiten, moet oefeningen voor los- en soepel maken het probleem oplossen. Het betekent wel dat iedereen die op het paard rijdt, deze oefeningen zou moeten uitvoeren. Af en toe een oefening heeft weinig zin. Het paard moet in de lengterichting en naar de zijkanten soepel, los en volledig ontspannen zijn. Het paard moet de hals graag willen strekken en het hoofd laten zakken. Het uitschuiven van de hals hoort te gaan alsof een telescoop uitschuift, dus vanuit de schoft naar voren. Het paard moet stelling geven. Als het paard correct stelling geeft, zal het sneller de hals willen strekken (dus vaak op een andere hand op grote voltes rijden). Schakelen, overgangen en tempo wisselingen binnen gangen, maken de rug los en het paard zal meer onder willen treden. Hierdoor wordt de rug nog losser en het paard zal nog meer de neiging hebben om de hals correct te willen strekken. Ik zou met deze basis oefeningen beginnen. Ze zijn vaak en uitgebreid op bokt beschreven.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 19:11

bedankt voor de tips, maar Maike loopt heel vaak al uit zichzelf recht, als ik stelling vraag draait ze meteen om naar links/rechts.
En hals strekken wil ze altijd wel :)
Nogmaals bedankt voor de tips, zal ze zeker proberen

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 19:37

suusiejj schreef:
je kan ook meneer droste (iemand die spieren van paard bewerkt) erbij roepen.. deze man werkt met een hamertje (NIET PIJNLIJK) en bewerkt de spieren van je paard, tevens kijkt hij of het zadel goed ligt en waarschijnlijk moet je even rijden zodat hij kan kijken of het daaraan ligt,
deze man heb ik ook bij me mishandelde paardje gehad en het werkte perfect!
hij vraagt 100euro en komt dan het hele jaar (bij ons toen op zondag) naar je paardje kijken..geloof mij die man is erg aardig en rustig, zijn dochter is blind en rijd M2 dressuur(nu waarschijnlijk hoger)

Kan jij mij de gegevens van deze man PBen?
Lijkt me een interressant iets.

Als ik het goed begrijp betaal je per jaar 100 euro en als er dan een probleem is komt hij even kijken en "tikken" ?

Syl