wat doen tegen verveling tijdens het rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hollander

wat doen tegen verveling tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 11:52

Ik was bezig met een paard te longeren..nu gaat het eindelijk zo goed dat we begonnen zijn met het erop zitten en proberen de hulpen aan te leren.
Nu is het zo dat ze zich erg snel verveeld..ze wil graag steets nieuwe dingen doen en leren.
Bijvoorbeeld als ik aan het longeren ben en ik laat haar stappen gaat ze met haar hoofdlopen schudden of worteltjes schieten.
Nu waren we haar aan het bleren onder het zadel of naja meer het leren accepteren van een ruiter.. nu doen we dit een stuk of 5 keer gewoon een kwartier rondjes laten stappen aan de lijn (daar voor hebben we haar gewoon gelongeerd met zadel en hoofdstel)
Nu willen we haar hulpen gaan leren dus stappen en achterwaarts en stil staan (dit doet ze goed, alleen wil ze niet echt voor waarts meer als ik mijn kuit aan druk).Maar nu komt het ze vind stappen ontzettend saai aan het worden dus nu gaat ze kijken of ze mischien kan klieren , dus ze gaat schudden met het hoofd.maar ik vind gewoon dat we nog niet klaar zijn om te gaan draven ik wil eerst een stuur hebben en dat ze goed luistert en dus niet dat als het saai word ze zelf maar vermaak gaat bedenken.

iemand tips?

CarmN

Re: wat doen tegen verveling tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 12:08

Tsja, normaal zou iedereen waarschijnlijk zeggen: Veel overgangen rijden. Maar dit is nu niet echt een optie.
Misschien figuren rijden? Dan werk je meteen aan het sturen, en waarschijnlijk verveelt ze zich dan ook niet zo erg (hoop ik).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 12:28

Het achterwaarts moet je pas later leren.....het paard moet altijd voorwaarts "denken"...
Volgens mij kun je beter nog even een boek halen en lezen over het inrijden (niet rottig bedoeld) en wat meer onder begeleiding dat doen....
Het kan mij best voorstellen dat het paard het saai vind om alleen maar stappen en bereik je daar straks alleen maar het tegenovergestelde mee...
Altijd goed voorwaart houden...en afwisseling ..stap, draf en dan alles niet te lang (galop mag ook als het paard dat aangeeft)

Bij het ene paard van mij zat ik heel snel vanzelf in de galop, bij de ander duurde het even...ze geven het zelf wel aan...
Dus ook verveling! (té rustig opbouwen kan ook)

sterkte!

Hollander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 12:40

het longeren ging zonder begeleiding maar de omgang en het echt zadel mak maken ging onder begeleiding van een western instuctuur omdat het een western paard moet worden.
op het moment is hij dus ziek en heeft hij mij de opdracht gegeven het ho en geen stap veder goed te oevenen en het stappen zelf en vooral het weg stappen op aan druk van de been en als ik mijn been er aan hou dat het sneller gaat.
maja ze verveeld zich dus nu..
maja inderdaad mischien vind ze dat het dus te langzaam gaat..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 13:29

Ben blij dat je mijn uitleg niet verkeerd heb opgevat

Als hij een griepje heeft zou ik gewoon even stoppen met oefenen..als hij wat langer ziek is, moet je toch echt even iemand anders gaan zoeken...
Wel lekker aandacht geven...en 5min stappen ofzo, maar een kwartier is echt saai...
En als je al gedraaft heb, kan je dat ook gewoon oefenen hoor....
Geen nieuwe dingen oefenen...
luister naar je paard-kijk hoe hij reageerd en dan zul je zelf wel de goede beslissing nemen of je door moet oefenen of moet stoppen..
voornamelijk ongedwongen en belonen en bij goed gedrag en veel praten... (ookal is het maar 1 stapje die hij goed zet)

lolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 18:01

je kan ook tegen de verveling balkjes in een paar bochten tegen elkaar op de grond leggen en je paard daar tussendoor sturen.
hebben we bij een vriendin van mij ook gedaan tegen de verveling

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 18:25

Hollander schreef:
heeft hij mij de opdracht gegeven het ho en geen stap veder goed te oevenen en het stappen zelf en vooral het weg stappen op aan druk van de been en als ik mijn been er aan hou dat het sneller gaat.

Dus als ik het goed lees moet je heel veel schakelen in de stap dus veel halt houden en dan laten wachten goed wegstappen op het geven van been en in de stap zelf je paard wat ruimer laten lopen dat zijn al heel veel oefeningen doe je dit ook echt of stap je maar wat rondjes rond in de bak? Met deze oefeningetjes kun je namelijk heel erg hard bezig zijn en hoef jij en je paard zich niet te vervelen.Je kunt mss af en toe een paar meter gaan draven{ga wel lichtrijden en gelijk staan als je paard gaat draven ander hinder je je paard} om er iets meer variatie in te brengen.