HELP!Hoe moet ik de beenhulpen geven met rijden!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lisanne91

HELP!Hoe moet ik de beenhulpen geven met rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 15:15

Hallo!
Ik zit net op paardrijden.
Volgende week heb ik weer een les in een groep.
Ik weet dat ik het mijn instructeur ook kan vragen maar ik heb liever dat jullie het mij uitleggen snap je?
Ik weet juist niet hoe ik mijn benen moet houden met het paardrijden.
zo denk ik het:

Aanstappen: alle twee de kuiten aandrukken.
Stap: benen gewoon ontspannen houden tijdens het rijden.
bocht om: binnenkuit tegen de singel aandrukken.(ik heb het alleen over benen he?)
aandrijven: alle twee de kuiten aandrukken.

Aandraven: alle twee de kuiten aandrukken.(maar nu denkt het paard tog,moet ik sneller stappen of draven.)
Draf: Benen gewoon ontspannen houden tijdens het rijden.(mijn paard die gaat dan langzamer rijden, dan moet ik dus even aandrijven en weer onstpannen)
bocht om: alle twee de kuiten aandrukken.
aandrijven: alle twee de kuiten aandrukken.

Aangaloperen: binnenkuit op de singel drukken, buitenkuit achter de singel drukken.
Galoperen: Binnenkuit op de singel drukken.
bocht om: binnenkuit op de singel drukken(maar die is tog al op de singel dus denkt het paard: moet ik gewoon rijden of moet ik juist meer van de binnenkant af,snap je?)
aandrijven: alle twee de kuiten aandrukken.(gewoon op de singel?)

En hoe moet ik juist van de draf naar stap gaan en van galop naar draf?

van draf naar stap niks doen met je benen en zwaar gaan zitten en de teugel aantrekken?

En van galop naar draf niks doen met je benen en zwaar gaan zitten en de teugel aantrekken?
maar als je juist aan de teugel wilt lopen moet je tog ook de teugels aantrekken?

Ik hoop dat jullie me egt kunnen helpen!
Alvast bedankt!

Lisanne91

Re: HELP!Hoe moet ik de beenhulpen geven met rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 15:17

Oja..nu schiet me nog iets te binnen..

Als je in galop..je binnenkuit op de singel aangedrukt houdt..hoe moet je dan een volte rijden? je buitenkuit achter de singel drukken?

En als je in draf een volte wilt maken..moet je dan je binnenkuit op de singel en je buitenkuit achter de singel?maar dat is dan tog de teken van dat het in galop moet gaan?als ik dat dus doe..gaat het paard indd in galop..

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 15:29

Je bent al een aardig eind in de richting, alleen van galop naar draf niet je teugels aantrekken, maar een ophouding maken (zachtjes knijpen met je handen) En aan de teugellopen heeft niet met aan de teugels trekken te maken, het is de bedoeling je paard dan van achter naar voor te rijden (achterhand goed onder het paard, dan neem hij krachtigere passen en zal hij vanzelf met zijn hoofd 'zakken')

Galop en dan volte, binnen been op de singel, buitenbeen achter de singel. (binnenhand van de hals, buitenhand tegen de hals)

Wat betreft de volte in draf, misschien met iets lichtere kuitdruk proberen? (geldt ook voor aandraven en sneller stappen)

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 15:38

NIET aan de teugel trekken met aan de teugel lopen!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:01

In alle bochten in alle gangen geldt binnenbeen opde singel buitenbeen erachter. Dan buig je je paard om je binnen been.

Lisanne91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 18:16

Qimm schreef:
In alle bochten in alle gangen geldt binnenbeen opde singel buitenbeen erachter. Dan buig je je paard om je binnen been.

Dus als ik dus de bocht om wil..die bocht op de hoefslag..dan moet ik ook mijn buitenbeen erachter doen?mn buitenbeen erachter doen..of aandrukken..beetje aandrukken?
Bedankt voor je bericht trouwens!

Lisanne91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 18:28

Sfiejj schreef:
NIET aan de teugel trekken met aan de teugel lopen!

Dat heb ik eerder gehoord ja..aan de teugels trekken is niet leuk voor het paard..heb ik het idee..maar hoe moet je dan aan de teugel lopen sorry hoor..

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 18:36

Dat hoeft nog helemaal niet als je net begint
Dat komt vanzelf, en anders niet
Veel succes in ieder geval
En als je een volte of bocht wil rijden, vergeet niet de kant op te kijken die je op wilt, zo geef je met je heupen de bocht al een beetje aan

Lisanne91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 18:38

Hetja schreef:
Je bent al een aardig eind in de richting, alleen van galop naar draf niet je teugels aantrekken, maar een ophouding maken (zachtjes knijpen met je handen) En aan de teugellopen heeft niet met aan de teugels trekken te maken, het is de bedoeling je paard dan van achter naar voor te rijden (achterhand goed onder het paard, dan neem hij krachtigere passen en zal hij vanzelf met zijn hoofd 'zakken')

Galop en dan volte, binnen been op de singel, buitenbeen achter de singel. (binnenhand van de hals, buitenhand tegen de hals)

Wat betreft de volte in draf, misschien met iets lichtere kuitdruk proberen? (geldt ook voor aandraven en sneller stappen)

heel erg bedankt voor je antwoord!! je hebt het egt goed uitgelegd:Den die andere 2 ook hoor!

Ik snap er nu veel meer van! alleen hoe krijg ik de achterhand goed onder het paard??ik zit wel steeds wat te proberen..dan krijg ik hem wel aan de teugel maar dan stap ik weg..en dan doet ze de hoofd weer omhoog..dan moet ik de teugels dus strakker of losser nemen..maar dat moet ik nog even vinden..je moet zekr goed voorwaarts rijden..is dat het om het paard aan de achterhand te rijden??

En als ik in galop een volte maak..moet ik dan de binnenhand van de hals doen en gewoon contact met de mond blijven houden?en de buitenhandvan de hals ook gewoon contact blijven houden??ik denk dat ik de buitenhand wat strakker moet houden dan de binnenhand..

Verder snap ik het helemaal!:D Egt bedankt voor jullie antwoord allemaal!!

Lisanne91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 18:40

MissEvil schreef:
Dat hoeft nog helemaal niet als je net begint
Dat komt vanzelf, en anders niet
Veel succes in ieder geval
En als je een volte of bocht wil rijden, vergeet niet de kant op te kijken die je op wilt, zo geef je met je heupen de bocht al een beetje aan

Dat zegt mijn instructeur ook..!en ik weet dat het helpt!als ik altijd af ga wenden..dan blijf ik meestal vooruit kijken net voor het paardenhoofd..als ik dus bijv. van c naar a ga..kijk ik naar de a en gaat het veel beter!veel rechter! bedankt voor je antwoord:D

CarmN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 18:54

Allebij de teugels even lang. Niet nadenken over aan de teugel laten lopen, als het paard ontspant komt hij vanzelf naar beneden! En met je beenhulpen komt meestal vanzelf wel. En als je het niet goed doet, zegt je instructrice dat vast wel. Of niet?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 18:58

Leer eerst alle hulpen en een goede zit krijgen en dan pas is het tijd om je paard aan de teugel te krijgen. Als je daar nu mee gaat beginnen heb je de kans dat je te veel aan de teugels gaat hangen en eigenlijk meerverkeerd dan goed doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 19:02

Dit is niet iemand die pas 1x gelest heeft
daar zijn de termen te goed voor.
gewoon iemand die kijkt wat jullie allemaal antwoorden.

veder lukt dit alles echt niet op een pony/paard waar jeje eerste lesjes op mag hobbelen

Lisanne91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 19:30

ik heb nog geen 1 les over een paar lesjes gehad..misschien wel een paar lesjes..misschien ga ik ook veelste snel maar ik wil het gewoon allemaal goed hebben..ik wil mijn goed sturen..dat het paard niet denkt van waar moet ik heen..moet ik dan de hele tijd niks doen met mijn benen? daaromvroeg ik als ik de bocht om wou wat ik moest doen enz. maaja..bedankt voor jullie antwoorden allemaal!

Lisanne91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 19:32

CarmN schreef:
Allebij de teugels even lang. Niet nadenken over aan de teugel laten lopen, als het paard ontspant komt hij vanzelf naar beneden! En met je beenhulpen komt meestal vanzelf wel. En als je het niet goed doet, zegt je instructrice dat vast wel. Of niet?

Ja oke daar heb je mischien wel gelijk in.
Maar ookal zegt ze niks. dan weet ik net of ik het goed doe.
Want ze let ook op andere kinderen.

Lisanne91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 19:33

en runningkawa..
Ik wil echt niet kijken wat jullie antwoorden hoor!
Ik wil geen ruzie..maar dat je wel weet dat ik het niet daarom doe!
wat zal ik er dan mee opschieten?
ik wil het zelf gewoon weten wat ik met mijn benen moet doen..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 19:39

Misschien een keertje priveles

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 08:42

Als je aandrijft om wat meer door te stappen (of te draven?) moet je om en om drijven met je kuiten, aan de kant waar het achterbeen van de grond komt.
Om aan te draven geef je ook wat meer been dan om wat meer door te stappen, dus zo weet je paard het verschil ook.
Aangalopperen moet je doen op je binnenbeen, dus wel je buitenbeen achter de cirkel, maar verder niks mee doen.
Wil je wat meer doorgalopperen, gewoon een beetje binnenbeen erbij geven volgens mij. Je hebt je been dan niet meer aangedrukt, want je blijft niet drijven als je paard in het goede tempo loopt (sowieso nooit: altijd alleen drijven als het paard uit zichzelf terugvalt in tempo of je zelf van tempo wil veranderen).
In een wending idd altijd je binnenkuit wat erbij en je buitenbeen 'wakend' een klein beetje achter de singel tegen het uitzwaaien van de achterhand. In galop weet ik zo even niet hoe ik dat doe, volgens mij gewoon hetzelfde, want je hebt je binnenbeen niet de hele tijd aangedrukt. Het paard weet het verschil tussen binnenbeen voor versnellen of voor door een wending denk ik door wat je met je zit- en evt. teugelhulpen doet, maar dat kan iemand anders je miss beter zeggen, want dat weet ik niet precies.

Om een gang langzamer te gaan moet je idd een ophouding maken. Eerst een beetje been geven en dan je handen even sluiten en daarna evt. nog een beetje been erbij als je paard in bijv. de stap 'valt'.

Verder kan ik me ook niet voorstellen dat je nog maar 1 les hebt gehad, maar ik hoop dat je hier iets aan hebt. Voor de rest klopt het imo wel wat je zegt.
Laatst bijgewerkt door Maroush op 10-09-05 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Linde90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 08:53

Als ik je eerste post lees vind ik dat je het allemaal al erg netjes weet. Alleen probeer je paard nu nog niet aan de teugel te laten lopen, heeft helemaal geen zin. Eerst op je houding letten nu! En vooral eraan denken dat je niet met de teugels zit te klooien; handen voor het zadel, niet te hoog/laag en niet trekken.

veel succes ermee, het lukt vast wel!

CarmN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 12:05

runningkawa schreef:
Dit is niet iemand die pas 1x gelest heeft
daar zijn de termen te goed voor.
gewoon iemand die kijkt wat jullie allemaal antwoorden.

veder lukt dit alles echt niet op een pony/paard waar jeje eerste lesjes op mag hobbelen

Mwuah, mijn vriendin las vanaf dat ze 8 was allemaal paardentijdschriften... Dus ze wist ontzettend veel.. Maar ze was bang voor paarden, dus had ze geen praktijkervaring. Nu gaat ze misschien rijden, want ze is over haar angst heen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 13:19

Hihi, zo was ik ook 'vroeger' maar ik reed niet omdat ik bang was maarom dat ik niet op paardrijles mocht van mijn ouders, te duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 13:22

Dan kun je het wel weten, maar een manege pony waar je op komt te rijden voor je eerste lesjes, kent die binnenbeen hulpen ed echt niet.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 13:28

Daar heb je gelijk aan, de meeste (voornamelijk beginners-) manegeponys zijn daarin afgestompt en die lopen gewoon braaf hun rondje.

Lisanne91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 21:31

Ik rij op een manage paard..en..verzorgpaard??

Lisanne91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 21:43

Dus zoals ik het nu begrijp:

STAP: benen gewoon ontspannen naar beneden houden..niet tegen het paardenbuik??gewoon ontspannen in de beugels..
BOCHT OM: binnenbeen op de singel lichtjes aandrukken..buitenbeen achter de singel..binnenhand van de hals..buitenhand tegen de hals..moet je dan ook aan de 1 meer of minder trekken??ja trekken..strakker bedoel ik dan..
DRIJVEN: alle 2 de benen (tegelijk??zit ook nog verschil in he?) lichtjes aandrukken op de singel..

AANDRAVEN: alle 2 de benen stevig aandrukken op de singel..
DRAF: alle 2 de benen ontspannen naar beneden houden..niet tegen paardenbuik gewoon ontspannen los in de beugel..
BOCHT OM: binnenbeen op de singel lichtjes aandrukken..buitenbeen achter de singel..binnenhand van de hals buitenhand tegen de hals..
DRIJVEN: alle 2 de benen(tegelijk?of om en om?) lichtjes aandrukken..

AANGALOPEREN: binnenbeen op de singel stevig aandrukken..buitenbeen achter de singel stevig aandrukken?
GALOP: Binnenbeen eraan houden..(anders valt het terug in galop?)
BOCHT OM: binnenhand van de hals buitenhand tegen de hals..Binnenbeen op de singel lichtjes aandrukken..buitenbeen achter de singel..
Drijven: alle 2 de benen(tegelijk?) lichtjes aandrukken..

En ik vind..wat maakt het uit of ik het nog niet nodig ben..dan weet ik het alvast..ik wil het heel graag weten..sorry hoor..maar als je me niet gelooft..is daar niks aan te doen..wie me wil helpen..mag me helpen..