Ik durf niet meer naar buiten op Sandy

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Clyde

Ik durf niet meer naar buiten op Sandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 23:01

Hallo,

Ik heb nog niet zo lang een eigen paard. Ik heb er in totaal 3 buitenritjes opgemaakt. De laatste twee keer ging ze er vandoor en steigeren. Het liep allemaal goed af, maar nu heb ik er een angst aan overgehouden. Vanavond ging ik met iemand ernaast naar buiten maar na ongeveer 20 meter ben ik eraf gegaan omdat ik zo bang ben dat het helemaal mis gaat. Ik moet er wel bij vertellen dat ik al wat ouder ben en veel meer gevaar dan vroeger zie. En dat iemand anders mij vertelde dat Sandy altijd al gevaarlijk deed met buitenrijden. De vorige eigenaresse had er geen problemen mee.

Maar nu is mijn vraag, hoe help ik mijzelf weer over die angst heen, want ik vind het wel zonde om van geen buitenritten op haar te kunnen maken.

groetjes Linda

ladydarkness

Re: Ik durf niet meer naar buiten op Sandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 23:34

ga eerst gewoon in een rijbak rijden, zodat je haar een beetje moe maakt. Ik weet niet hoe lang je normaal gesproken rijdt. Maar hou die tijd maar aan, en pas daarna ga je met haar naar buiten onder begeleiding van een ander braaf paard.
Als ze echt lastig gaat doen mag je haar best bestraffen.
Als ze bang is dan ga je ernaast lopen met een touw eraan, zodat ze weet dat alles goed is, dan hoef jij ook niet bang te zijn en kun jij haar voorgaan.

Succes ermee

Roebin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:00

Ik ben het met ladydarkness eens.
Ik den dat ze jou aan het uitproberen is dus je moet haar echt aanpakken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:59

niet meer gaan buitenrijden tot je je vertrouwen in elk geval in de bak terug hebt...
ga daarna in de wei rijden, zorg dat je paard netjes aan de hulpen staat.

volgende keer asl je gaat buitenrijden t liefste iemand mee met een ander paard, doe dat een paar keer tot je je vertrouwen dus terug hebt, daarna weer alleen proberen..

en reken er wel op dat ze gaat uitproberen of ze niet terug kan,maar tegen die tijd ken jij je paard wel goed en durf je haar wel de baas te zijn...
in elk geval niet gaan slaan met zwepen ofzo, mopper maar een paar keer.....

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:21

Ben het met alles eens wat hier gezegd word.. Eerst in de bak, wei gewoon echt rijden en pas als je echt weer aandurft naar buiten. Gewoon een keer uitstappen bijvoorbeeld. Ga samen met iemand anders zodat je wat om handen hebt als het ware. Je kan ook een paar keer gewoon aan de hand gaan wandelen zodat je een beetje weet wat jekan verwachten etc. Bouw het gewoon langzaam op zodat je er weer vertrouwen in krijgt.

Jannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 00:34

Heel herkenbaar verhaal!!! Ik was als de dood om met m'n paard naar buiten te gaan, hetzelfde probleem steigeren enzo.
De vorige eigenaar had ook nergens last van maar ik wel. Ook ik ben wat ouder en denk (of denk teveel) aan de gevaren. Ik ben twee keer samen met m'n instructeur naar buiten geweest, de eerste keer hij op mijn paard en ik op een leenpaard, nadat ik gezien had dat het goed ging ik de volgende keer op mijn paard en hij op een leenpaard. Hiermee heb ik het overwonnen en hebben we volop genoten van een buitenrit. (helaas is mijn paard pas overleden)

tjielp17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 12:06

je moet idd eerst je zelfvertrouwen wat meer terug krijgen en dan een aar keer samen met iemand naar buiten op dezelfde manier als jannes. dat lijkt mij een slim plan

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 18:44

Bedankt voor jullie reacties. Ga jullie adviezen uitproberen. en Jannes veel sterkte met het verlies van je paard.

spokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:01

Gewoon veel doen en liedjes gaan zingen zodat je rustig gaat ademhalen en ontspannen word.

Ik heb zelf ook niet veel vertrouwen in mijn paard ik ben bang om de controle te verliezen en zie allemaal rampsenario's.

Gelukkig hebben de meiden van stal wel vertrouwen in mij en mijn paard. Van de week gingen we samen met een 3 jarige die net 2 maanden onder het zadel is voor de 3e keer naar buiten en morgen ga ik met een ander naar het duin.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 07:08

spokey schreef:
Gewoon veel doen en liedjes gaan zingen zodat je rustig gaat ademhalen en ontspannen word.

Ik heb zelf ook niet veel vertrouwen in mijn paard ik ben bang om de controle te verliezen en zie allemaal rampsenario's.

Gelukkig hebben de meiden van stal wel vertrouwen in mij en mijn paard. Van de week gingen we samen met een 3 jarige die net 2 maanden onder het zadel is voor de 3e keer naar buiten en morgen ga ik met een ander naar het duin.

Wat goed van je. En fijn dat je die meiden hebt. Op mijn stal is ook iemand die me wil helpen. Het moeilijke voor mij is dat ik juist rampverhalen hoor over Sandy. Hoe erg ze geweest was vroeger. Daar wil ik niet aandenken want de vorige eigenaresse reed ook gewoon op haar buiten, maar toch helpen die verhalen niet.
Maar ik ga het wel doen!

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 07:34

Jammer dat ze zulke verhalen vertellen hoe een paard was bij een vorige eigenaar. Maar probeer te kijken wat jij er nu mee doet. Misschien kan je die eigenaar eens vragen waarbij het wel goed ging. Mijn paardje had ook een stempel levensgevaarlijk. Was er al een maand mee aan het rondrijden toen ik dat hoorde. Ook mijn leeftijd is geen 18 meer dus was ik gelijk bang voor alle gevolgen. Maar gelukkig heb ik doorgezet en we zijn nu bijna twee jaar verder. Met geduld kom je een heel eind.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 16:40

Pas weer gaan buitenrijden als je voelt dat je (jullie) er klaar voor bent .

Als thuis alles goed gaat, komt er vast wel een moment dat je denkt: En nu wil ik naar buiten. Tenminste, zo was het bij mij . Alleen heeft het bij mij wel bijna een jaar geduurd voor dat moment er toen was .

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 17:19

Sylleke schreef:
Pas weer gaan buitenrijden als je voelt dat je (jullie) er klaar voor bent .

Als thuis alles goed gaat, komt er vast wel een moment dat je denkt: En nu wil ik naar buiten. Tenminste, zo was het bij mij . Alleen heeft het bij mij wel bijna een jaar geduurd voor dat moment er toen was .

Idd..

Bij mij heef het ook een lange tijd geduurd voordat ik met Rashida naar buiten ging en zelfs toen ik de eerste keer met haar naar buiten ging, mocht ik de grond van erg dichtbij zien.. Verder ga ik nu regelmatig met haar naar buiten, ze kan wel gek doen, maar ik weet dat ik blijf zitten

Ik wens je veel succes ermee!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 10:06

Zoek gewoon goede begeleiding die je hierbij helpt! Er moet toch een instructeur in de buurt te vinden zijn die je kan begeleiden?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 14:52

ik weet niet of het paard zo heftig reageert uit angst of omdat ze voelt dat ze buiten meer kan flikken?
Als ze het uit angst doet, zou ik gewoon in de bak rijden een tijdje en na het rijden aan de hand uitstappen (met hoofdstelletje). Als je na een tijdje merkt dat ze flinker wordt buiten kun je buiten uitstappen met een ander paard en laat je iemand haar aan de longe meepakken. Blijft ze dan braaf, dan kun je eens alleen uitstappen met iemand er naast.

Als ze het doet omdat ze aanvoelt dat jij niet zo flink bent dan zou ik een andere flinkere ruiter er een tijdje mee buiten laten rijden voor je het zelf weer probeert. Daarna kun je dan naar buiten (en laat je in eerste instantie iemand het paard nog aan de longe vast houden, voor het geval dat...).

Als je het paard langer rijdt, weet je ook wel welke trucs ze hebben en heb je zelf meer vertrouwen.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 12:32

Hoi,

Bij Sandy is het omdat ze voelt dat ik niet zo'n held meer ben. zeker niet na haar leuke grapjes. Ik neem hier dus gewoon de tijd voor. Ik moet van mezelf altijd alles durven en kunnen, maar dit los ik zo niet op. Ik heb me voorgenomen om het stap voor stap te doen. Ik hou jullie op de hoogte.

Ik had ook verteld dat ik nog een paard kreeg. Die is veel braver in de omgang. Gister reed ik erop. En meteen voelde ik me veilig op hem. Ik weet heus wel dat ieder dier, zijn streken kan hebben. Maar hij is gewoon anders dan Sandy. (echte merrie)Dus wie weet durf ik wel eerder naar buiten op Matloek dat op Sandy. Jullie horen het nog.

groetjes Linda

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:16

Ben je alleen op buitenrit bang? Of ook in de bak?
Ik zou lekker rustig aan doen, je hebt het paardje nog niet zo lang, leer elkaar eerst is beter kennen. Zo kan je bijv. ook een paar keer in de week wat grondwerk doen. Rijden met een touwhalster (in de bak uiteraard ) kan ook heel veel helpen om meer vertrouwen te krijgen. Als je dat niet in 1 x durft, wat ik me heel goed voor kan stellen, kan je ook iemand meenemen die de eerste keren helpt, totdat je het alleen durft.
Als je bang bent, moet je iets echt niet doen, want dan lukt het helemaal niet.
Eerst elkaar vertrouwen, en dan pas naar buiten.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 19:29

In de bak ben ik niet bang, heb er aardig leren kennen. en inderdaad lekker rustig aan doen. Van de week ga ik eerst in de bak met haar rijden en dan gaat iemand naast mij lopen als ik haar een klein stukje uitstap op de weg. En grondwerk vind ik ook leuk om te doen, was daar al een beetje mee bezig.

groetjes Linda.