knak been wat doe je er aan ????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kamilHoUwFj

knak been wat doe je er aan ????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 16:29

mijn paard heeft zins kort zo n knik been hoe komt dat is het erg wat doe je er aan ?
verder heeft ze nog nooit been problemen gehad!:S

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Re: knak been wat doe je er aan ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 18:51

Bedoel je dat als hij zijn been neerzet of optilt dat er iets knakt?
Als dat zo is, dan is het niet erg hoor. Had ik namelijk laatst nog gevragen aan instructrice. De benen van een paard knakte ook de hele tijd en dat is niet erg hoor. Er is dan ook niks aan de hand.
Jij knakt toch ook weleens met je vingers? Dan is er ook niks.

Teigertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 19:12

Kan het droog lopen van kraakbeen zijn heeft mijn paard ook...
Doe je niet veel aan, jellatine kan je ervoor geven dit kan je kopen bij makro of bij je veearts /anders zou ik gwn even bellen met je dierenarts wat je er tegen kan zodra je het weer

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 23:16

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 23:27

nou mijn paard knakt ook hoor!!!maar geef er ook niks voor,doen heel veel paarden.hij heeft er geen last van dus..

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 23:36

nee nog niet inderdaad. Maar ga dan ook niet klagen over een aantal jaren als je foto's wilt laten maken en hij wordt niet goedgekeurd.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 23:39

hoezo denk je zo dat het erg is dan..

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 23:51

ik citeer:

Tegenwoordig hebben de gewrichten van
hardwerkende en sportpaarden veel te verduren Daardoor wordt er een aanslag gedaan op het kraakbeen en de synoviale vloeistof.
>>
Als je hem hoort knakken betekent het dat er in dat gewricht te weinig synoviale vloeistof aangemaakt wordt.
Dan krijg je gewrichtsslijtage.
De pijn die ze dan kunnen gaan voelen na enkele jaren komt door beschadiging aan het kraakbeen.

ik citeer een ander stuk:

Artrose is een aandoening van de gewrichten, in het dagelijks leven ook wel slijtage genoemd. Gewrichten zorgen er voor dat je lichaam flexibel is, ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat je je armen en benen kunnen buigen en strekken. Een gewricht wordt meestal gevormd door twee botten. Om het uiteinde van dat bot heen ligt een gladde bekleding: het gewrichtskraakbeen.

Artrose is een aandoening waarbij het gewrichtskraakbeen in kwaliteit achteruit gaat en op den duur zelfs geheel kan verdwijnen. De bot uiteinden komen dan tegen elkaar. Hierdoor kunnen er ook problemen ontstaan met het onderliggende bot. Als reactie op de verminderde kraakbeen bescherming gaat het bot zijn dragende oppervlak vergroten om de druk op het gewricht te verminderen. Het gewricht kan daardoor uitsteeksels vormen (osteofyten), dikker worden en misvormd raken. Hierdoor worden bewegingen pijnlijk en je krijgt de neiging om het gewricht steeds minder te gaan bewegen. Dit veroorzaakt weer dat je stijf wordt en dat je spieren slapper worden.

>>
Glucosamine is een essentiële bouwstof voor dit kraakbeen. Extra glucosamine heeft een pijnstillend én een herstellend effect op het kraakbeen.

Het komt er dus op neer dat je paard zelf niet genoeg gewrichtsvloeistof aanmaakt, en hierbij moet je hem helpen.
En hiervoor zijn meer dan genoeg supplementen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 23:54

ow ik schrik hiewr wel van als dat zo is dat die dan te weinig gewrichtsvloeistof zou hebben.maar heb hem laten keuren da niks van gezegd dat dat zo was..want zou het zo zijn dan heb ik weer een paard gekocht met een probleem en wat dan geld zou gaan kosten..en dat hoop ik toch niet..

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 08:52

Ik dacht dat het stikstof was dat dan ontsnapte, net als wat er bij mensen als bijv. je rug gekraakt wordt.
Maroush krijgt nu wel ook iets voor meer gewrichtssmeer, maar dat heet geloof ik Primeval.
Heeft volgens jou een overvuld gewricht ook iets te maken met te weinig gewrichtssmeer, ladydarkness ?

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 09:39

Het is niet zo dat wanneer je een paard zijn gewrichten af en toe hoort knakken dat er meteen iets mis is. Wanneer dit echter vaak gebeurt kan dat er inderdaad op wijzen dat er iets mis is met de aanmaak van de synoviale vloeistof. De synoviale vloeistof zorgt eigenlijk voor de voeding van het kraakbeen omdat dat niet via bloedvaten kan, dus een te weinig aan voedingsstof verstoort de aanmaak van kraakbeen. Kraakbeen op zich vormt de beschermkapsels van de 2 botten, wanneer dit dus niet meer voldoende aangemaakt wordt zal er op langere termijn schade optreden aan het gewricht met artrose als gevolg. Bij artrose wordt vaak een mengsel van glucosamine en chondroïtine gegeven omdat dit essentiele bouwstoffen zijn voor de gewrichtsmatrix (w ook aan mensen gegeven). Maar in principe kan een paard alle nodige voedingsstoffen uit zijn dagelijks voer halen(goede mengeling,gras,hooi ed), als daar niks te kort in zit, dan moet er niks worden bijgegeven. Indien het paard echt hard moet werken of zijn stofwisseling niet optimaal is dan zou ik opteren om hem idd iets bij te geven zoals primeval gelatinaat, glucosamine, ed

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 10:20

Dus als ik het goed begrijp ... de synoviale vloeistof zorgt voor de voeding van het kraakbeen en dat zorgt dan weer voor de bescherming van de botten ?
Wat geeft dat knakgeluidje dan precies weer ? Is het kraakbeen in het gewricht dan niet helemaal glad ofzo, door een tekort aan synoviale vloeistof ?

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 10:58

bij mijn oude manege waar ik reed liep ook een paardje van wies beentjes knakten.. bij haar is het niets ernstigs .. ze is al vrij oud en loopt nog steeds super !

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 13:08

Ja dat eerste klopt, maar een knakkend gewricht moet niet persee een misvorming of artrose tot gevolg hebben. Onze knieën kunnen ook eens kraken, kan je dan beschouwen als 'in de haak' schieten van het gewricht. Het moet niet persee iets met de synoviale vloeistof of kraakbeen te maken hebben. Indien dit frequent of constant is moet je rekening houden met wat ik eerder zijn.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 13:14

way hoor ik alleen knakken uit de achterbenen en alleen in stap verder niet
zou je er dan gelijk wat aan doen?

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 17:11

Als het enkel in stap is maar wel altijd dan zou ik niet onmiddelijk iets doen het kan gewoon zijn dat het paard z'n benen op een bepaalde (verkeerde?) manier plaatst in stap zodat het knakt.
Ik zou in elk geval niet onmiddelijk het ergste denken vooral omdat het enkel in een gang is. Wat ik misschien wel zou doen is het paard eens een kuur geven met primeval gelatinaat (wel 60 euro, maar goed spul) dan zie je vlug resultaat: blijft het knakken (wat ik wel vermoed) na die kuur dan weet je zeker (tja zeker ben je nooit) dat het probleem niet in de gewrichten zit. Maar zoals ik al zei had het paard echt problemen dan zou dit in alle gangen zo zijn en niet enkel in de stap (notabene de traagste gang waar het minste kracht van de benen wordt gevraagd).
Nu ja dat is wat ik erover denk, het is uw paard natuurlijk...
mvg

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 20:01

Maroush knakt ook redelijk veel. Ik hoor het in stap en als ze zich omdraait bijvoorbeeld. Ze krijgt wel sinds 3 weken Primeval, dan zou het dus niet door te weinig synoviale vloeistof kunnen komen, dat knakken ?

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 19:10

Ik zou eerst de pot primeval uitgeven, ik vind het persoonlijk goed spul en met snel resultaat. Ik denk niet dat er zoveel zorgen moet worden gemaakt om dat knakkend been, er zijn immers mensen waarbij de knieën ook bij elke pas knakken. Als ze anders geen last hebben of je ziet geen onregelmatigheden zou ik me er niet ongerust om maken. Misschien zal dit dier als het wat ouder wordt wat gevoeliger zijn om artrose te ontwikkelen maar dit hoeft niet perse, zoals gezegd kijk maar naar sommige mensen. Toch zou ik een keer per jaar of zon pot primeval geven, zorg voor een goed uitgebalanceerde voeding, een goed aangepaste training en volgens mij komen er geen problemen. En niet te vergeten met dat 'enge' geluid leren leven...

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 19:14

ik kan ook knakken met mn tenen en mn vingers en soms ook mn enkel ofzo ... heb er verder geen last van dus dat zal bij je paard ook wel niet zo zijn

kamilHoUwFj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 18:12

bedankt voor alle reacties ik schrok hier wel van ik ga maar so n kuur probeeren (ze heeft t trouwens wel minder dan eerst

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:00

Ik kraak ook ontzettend van top tot teen...heeft meer met hyperobiliteit te maken dan met slijtage of iets dergelijks. Kan het dat bij paarden niet ook zijn, hoge mobiliteit?

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:36

Het wil nog wel eens helpen om je paard/pony zonnebloemolie te geven. (gewoon een scheutje door het voer)
Kost je bijna niets. Het kan iig geen kwaad.