wat voor bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aminah

wat voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 14:27

Hoihoi

bij ons staat een paardje waar vroeger op gereden is.
er is toendertijd iemand vanaf gevallen en sindsdien raakt ze makkelijk in paniek.
het probleem is alleen dat ze de hele tijd het bit vast pakt en je dus totaal niks meer kan.
we hebben er nu een dubbel gebroken bitje in zitten.

weet iemand of er speciale bitten zijn die ze niet vast kunnen pakken? of als iemand andere tips heeft om het vast pakken tegen te gaan is natuurlijk nog beter

Nano05

Re: wat voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 14:31

Ik denk dat je (jullie) eerst het vertrouwen van het paard moeten terugwinnen, dit is belangrijker dan allerlei hulpmiddelen in het leven te roepen. Ik zelf rij mijn haf met een gebroken bitje met rolletjes, om en om met koperen rolletjes, dit helpt tegen het vastpakken en is verder een vriendelijk bitje... maar toch zou ik eerst het vertrouwen terug gaan winnen, veel geduld is het halve werk.

Succes

aminah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 14:34

vertrouwen is het probleem niet dat is het gekke... paar dagen geleden heeft die vriendin van mij er weer voor het eerst opgezeten.. met mij er naast ..1x wilde ze gaan maar binnen paar stappen terug en toen wel weer rustig.. daar lijkt het dus niet in te zitten.

liefst willen wij natuurlijk ook niet gelijk naar hulpmiddelen grijpen maar als je paard elke x vast pakt maakt het niet echt veiliger voor de ruiter.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 14:35

Maar je zegt dat het paard makkelijk in paniek raakt, was dit ook voordat ze er afgevallen was? Want dan heeft het dus wel met vertrouwen te maken. Is je vriendin zenuwachtig? Hoe is het paard als er iemand anders op rijdt?

aminah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 14:40

daarvoor was er niks aan de hand.. ging super zelfs.
lijkt wel alsof ze bang is de persoon op haar pijn te doen ofzo..
maakt in dit geval niet veel uit of zij of ik erop zit en we zitten er alle 2 toch wel heel nuchter op.

zijn nu dan weer begonnen na een lange tijd.
opstappen gaat super.
stappen zelf gaat ook altijd heel goed, maar zodra je in draf gaat.. na ong een half rondje krijgt ze het ineens in der hoofd en begint als een gek te rennen aan de lijn.

aminah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 10:02

niemand verder een idee over wat voor bitten er misschien nog meer zijn die je kan gebruiken?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:07

Dit paard heeft angst, als je dan van bit veranderd doe er dan een ongebroken trens in.

Maar het lijkt me verstandiger dat er goedde begeleiding bij gehaald wordt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:08

maykie schreef:
Ik denk dat je (jullie) eerst het vertrouwen van het paard moeten terugwinnen, dit is belangrijker dan allerlei hulpmiddelen in het leven te roepen. Ik zelf rij mijn haf met een gebroken bitje met rolletjes, om en om met koperen rolletjes, dit helpt tegen het vastpakken en is verder een vriendelijk bitje... maar toch zou ik eerst het vertrouwen terug gaan winnen, veel geduld is het halve werk.

Succes

is niet een vriendelijk bit

zie
viewtopic.php?f=13&t=463895&hilit=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:12

Angst haal je niet weg door een ander bit
Al hang je er bij wijze van prikkeldraad in, uit angst denderen ze overal door.
En de angst word dan alleen maar groter, want ze krijgen er elke keer ook pijn bij als je een scherp bit gebruikt.

Ga idd ervaren hulp erbij halen en begin rustig met vertrouwen opbouwen.
hele kleine stapjes vooruit maken. Het is een lange weg, maar de enigste eerlijke en de meest blijvende.

aminah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 10:24

maar wat ik dan niet snap.. in stap gaat alles perfect... hoef ik na een tijdje ook niet meer naast te lopen enz.. maar in de draf gaat het fout.. op links gaat het nog aardig goed maar rechtsom is foute boel..

we doen het nu al heel rustig aan.. maar misschien dat we nog wat kleinere stapjes moeten nemen.
kreeg gister wel het advies om haar rug na te laten kijken.. want daardoor kan ze ook gaan vluchten dus dat doen we eerst maar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:27

misschien heeft ze wel enorm pijn in haar lijf????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:30

Dat is zeker goed advies

En is die persoon er af gevallen toen ze rechtom ging?
Of zit ze helemaal vast an 1 kant en rent ze daarom rechtom weg?

Is het echt alleen angst probeer rechtsom eens te stappen op een redelijk kleine volte.
Blijf op deze volte en draaf aan, praat tegen haar als gerusstelling.
En maak op deze volte weer een overgang naar stap en beloon haar.

Dan doe je de volte 1,5 keer, later als dat goed gaat 2 x enz.
Maak de volte ook steeds wat groter, merk je dat ze weg wil weer kleiner en een overgang naar stap.
En een overgang maak je door je zit.

Dus daarom denk ik dat goede les/hulp erbij zoeken een must is.
Die geeft je de tips hoe je terug moet rijden met je zit.
Maar belangrijker of het paard niet helemaal vast zit en daardoor pijn heeft enz enz

aminah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 10:36

als eerst gaan we nu haar rug na kijken... willen immers niet dat ze pijn heeft als we er gezellig op gaan zitten.

ze zat idd op rechts toen het gebeurde.. daar had ik nog niet eens aangedacht.

bedankt voor alle adviesen