Paard schuimt rechts meer dan links

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Helen88

Paard schuimt rechts meer dan links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 23:21

Waar een mens zich druk over kan maken.

Naja, zoals de titel al zegt schuimt Babar tijdens het rijden meer aan de rechterhelft van zijn mondje dan aan de linkerhelft. Rechts druipt het er uit, links zit alleen een beschaafd schuimrandje.
Links is op zich wel zijn iets moeilijkere kant, maar dit verschil is niet extreem, hij is tamelijk recht, kantelt zijn hoofd niet naar 1 kant ofzo, ik heb gelijke aanleuning op 2 teugels (naja, als hij niet goed loopt niet, maar dan schuimt hij ook niet ) dus eigenlijk heb ik geen idee waardoor dit komt. Gewoon toeval? Het is wel echt elke keer zo, zonder uitzondering.

Hebben jullie een idee?

baroen

Re: Paard schuimt rechts meer dan links

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 01:42

slapper rechts lipje? tja als er voor jou geen aanwijsbaar iets is dat hij op links vaster of moeilijker is ( of iig niet echt moeilijker) ik ken wel meer paarden die aan 1 kant meer schuimen... toch ben ik wel iets geneigd om te zeggen dat hij dan niet helemaal lekker op twee teugels loopt..

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 08:28

Ik denk dat het gewoon tja... eigenlijk geen idee.. misschien ligt het gewoon aan zijn mond

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 13:06

heb je al een tandarts erbij gehad?
als paarden haken ana 1 kant hebben zie je dat en zitten ze vaak aan die kant meer vast...

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 13:48

Bij Tjalko heb ik dit ook. Zlefs als ik met hem wandel met een bitje in, schuimt hij rechts 10x meer dan links. Bij ons is het trouwens zo, dat hij juist op rechts veel moeilijk is... Ach, ik kauw zelf ook het liefste met de rechter kant van mijn gebit, zo zal het met paarden ook zijn.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 14:40

Ja dat heb ik ook alleen rechts en rechts is bij Lester de moeilijke kant. Maar Lester kauwt op alles, begint meteen te kauwen zodra het hoofdstel ingaat .

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 16:56

Hmm ik heb geen idee of hij een slapper lipje heeft rechts, zou ik natuurlijk eens op kunnen letten.

En in het begin wil hij zich nog wel eens wat vasthouden op links, maar dan schuimt hij ook niet, hij is een paard dat echt pas begint te schuimen als hij goed loopt en zich niet meer aan kant vastzet ofzo, dus tja, ik denk dat het niet daaraan ligt.

Tandarts is inderdaad ook een idee, hij is alleen niet van mij dus daar kan ik verder niet helemaal over beslissen, al zou ik het kunnen voorstellen.

Kan het ook aan de vorm van de mond liggen ofzo? Haha ik heb echt geen idee. Maar bedankt voor jullie antwoorden in elk geval!

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 18:56

Lady heeft precies hetzelfde, die schuimt rechts heel veel, ook onder d'r mond (in het midden ) schuimt ze veel, maar links altijd maar een beetje. Als ik naar buiten ga en aan een lange teugel een kwartier gestapt heb ofzo heeft ze rechts wel een rand schuim en links niets of weinig.
Zij pakt links graag vast en wil rechts zo min mogelijk druk hebben (maar aan een lange teugel maakt dat natuurlijk niet echt uit).

Tandarts was in april al geweest, toen had ze wel haken, maar die zijn weggevijld, dat maakte geen verschil, deze week heeft er opnieuw een (andere) tandarts gekeken en toen had ze dus nergens haken. Aan haar tanden ligt het dus niet. Maar waaraan het wel ligt? Geen idee.. Er zijn ook weleens dagen dat ze aan allebei de kanten heel veel schuimt.. Ik houd het er toch maar op dat het komt doordat ze scheef is (en dat is ze )

Het enige moment dat ze aan allebei de kanten veel schuimt is trouwens als ze zich gigantisch opfokt (vooral buiten) en loopt te drammen tegen m'n hand..

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 19:12

Als een paard aan een kant meer schuimt dan aan de andere kant, dan is er sprake van ongelijke aanleuning. Dit komt omdat het paard niet recht is. Aan de holle/korte/stijve/minder goede kant, schuimt het paard het meest. De holle/korte/stijve/minder goede kant lijkt vaak de goede kant, maar dat is het niet. De oplossing ligt dus voor de hand.
Het paard moet los en soepel gemaakt worden op beide handen en in de lengterichting. (aanname: geen gebitsproblemen, geen problemen met oorspeekselklier).

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 22:17

Goofy44 schreef:
Als een paard aan een kant meer schuimt dan aan de andere kant, dan is er sprake van ongelijke aanleuning. Dit komt omdat het paard niet recht is. Aan de holle/korte/stijve/minder goede kant, schuimt het paard het meest. De holle/korte/stijve/minder goede kant lijkt vaak de goede kant, maar dat is het niet. De oplossing ligt dus voor de hand.
Het paard moet los en soepel gemaakt worden op beide handen en in de lengterichting. (aanname: geen gebitsproblemen, geen problemen met oorspeekselklier).

Jammerrrrrr... Tjalko is duidelijk links gebogen, maar schuimt rechts (veel) meer. Tijdens het rijden heb ik nog wel eens de neiging om meer met rechts te friemelen dan met links om hem wat van mijn rechterhand af te krijgen, maar als ik buiten wandel geldt dat natuurlijk niet.

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 22:47

Goofy44 schreef:

Hmm ik bedenk me nu dat ik me een beetje fout heb uitgedrukt met dat links zijn slechte kant is, dat is namelijk niet helemaal waar, de linkerhand is namelijk zijn moeilijkere kant (dus van de richting ), hij heeft meer moeite met buigen op die hand, dus is het inderdaad zo dat zijn rechte kant de korte en holle kant is, waar hij meer schuimt. Toch? Dan klopt wat jij zegt voor Babar wel, hoewel het dus blijkbaar niet voor alle paarden geldt. (zie het berichtje voor mij)

Maar goed, ik zal op de momenten dat ik het gevoel heb dat de aanleuning goed is nog eens kritisch kijken of hij wel écht helemaal gelijk is.

Wat is dan eigenlijk de reden dat een paard meer aan zijn korte/holle kant schuimt? (dat is dus interesse)

Oscarlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 22:58

het maakt echt niks uit hoor.. Mijn vorige pony schuimde op zijn makkelijke hand meer...

De pony die ik nu heb, schuims op zijn moeilijke kant meer.. Het maakt echt hellemaal niks uit...Ik heb wel eens commentaar van de jury erover gehad. Maar mijn lesgever, en alle andere mensen om mij heen zeggen dat het niks uitmaakt..

En wat doe je der aan, doekje meenemen op concours, zodat je het weg kan vegen

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 22:49

Er zijn ook paarden die tussen de onderkant van de onderkaak en de halswervels weinig ruimte hebben. In die ruimte kan de oorspeekselklier worden afgeklemd. Het kan zijn dat de klier hierdoor meer speeksel afgeeft maar ook minder. Dat kan per paard verschillen.

Dat het niet belangrijk is en er geen aandacht aan hoeft te worden besteed, is onzin. Het schuimen is geen doel op zich, maar wel een signaal. Ik zou me kunnen voorstellen dat een instructrice/instructeur andere zaken op dit moment belangrijker vindt en het probleem even laat voor wat het is, Als je wat hoger in de basis rijdt, mag je verwachten dat je met dit signaal, in combinatie met andere signalen je conclusies trekt en dit rijtechnisch probeert op te lossen, als het geen anatomisch of medisch probleem is.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 23:05

Speeksel wordt aangemaakt in een aantal groepen klieren in het hoofd. Het grootste paar klieren zijn de oorspeeksel klieren, die beneden de oren achter de onderkaakranden liggen.

Als speeksel uit de mond loopt, dan loopt het gewoon via de opening in de onderkaak, langs de lip de mond uit. Dit speeksel is nooit in het circuit van de maalbeweging van de onderkaak en de tong van het paard geweest. Als dit wel zo is, vormt zich uit het speeksel dus schuim door de maalbeweging van de onderkaak en tong. Dit heeft te maken met de functie van het spijsverteringssysteem. De mond is het begin van dit systeem.

De bovenkiezen kunnen haken krijgen aan de buitenkant van de (pre)molaren, de onderkiezen kunnen haken aan de binnenkant krijgen. Een tong langs de haken van de onderkaak halen tijdens een kauwbeweging kan pijnlijk zijn.

Het afkauwen van het bit of de teugels uit de hand van de ruiter kauwen, geeft dezelfde response als bij het vermalen van het voedsel als het paard eet. De kauwbewegingen en de maalbeweging van de tong zijn de oorzaak van de speeksel vorming en het schuim op de lippen. Meer schuim is niet altijd beter, minder schuim is niet altijd slechter.

De oefening stelling geven heeft verschillende doelen, een fysiologisch doel is de oorspeekselklier te masseren, zodat stelling geven geen pijnreactie kan opleveren door beklemming van de oorspeekselklier.

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 21:04

Bedankt voor de informatie.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 11:51

Goofy44 schreef:

Bij mij klopt dit idd wel, rechts is stijve kant met moeite in stelling en aanleuning en schuimt dus rechts veel meer dan links..

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 23:36

Ik weet dat dit topic al heel er oud is, maar ik schop hem nog even omhoog omdat het probleem inmiddels is opgelost. Nadat ik zelf het vermoeden had dat het toch een probleem in zijn gebit is en mijn instructrice dat ook dacht is maandag de tandarts gekomen, en voila, probleem is opgelost, hij schuimt aan allebei de kanten even veel!
Bij Babar lag het dus niet aan scheefheid o.i.d maar aan haken op een kies.

Dus als iemand ooit ditzelfde probleem heeft, voor de zekerheid even de tandarts langs laten komen, het zou kunnen dat het daar aan ligt!

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:45

heeft hij toch moeite met linkerkant probeer hem eens goed in te buigen naar links en meer op de linkerhand gaan doen!!

ik heb trouwens ook zoiets gehad toen hield ik mijn paad te strak vast aan zijn linkerteugel. dan kan hij ook niet ontspannen!!!
misschien is dat het ...

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:46

Mooi dat het is opgelost zou ik ook maar eens moeten doen ff tandarts er bij halen

Helen88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 23:48

Daniella schreef:
heeft hij toch moeite met linkerkant probeer hem eens goed in te buigen naar links en meer op de linkerhand gaan doen!!

ik heb trouwens ook zoiets gehad toen hield ik mijn paad te strak vast aan zijn linkerteugel. dan kan hij ook niet ontspannen!!!
misschien is dat het ...

Leuke is dat hij nu de tandarts is geweest ook veel minder moeite heeft met naar links buigen. Dus je tip heb ik niet meer nodig, maar toch bedankt!

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:54

ik zal er ook even een tandarts bij halen!!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 15:25

Die van mij schuimt door haar neus .
Maar als de tanden helemaal in orde zijn, en jij het idee hebt dat hij goed loslaat en recht is, ou ik me er neit zoveel zorgen over maken.

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:14

Mijn paard schuimt helemaal niet.
Hooguit een heel klein beetje.

Zou me er niet te druk om maken.

Helen88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 23:33

Haha, ik maak me er ook niet druk om, want het probleem is dus al opgelost. Het 1e bericht heb ik een paar maanden geleden geplaatst, dit vorige bericht van mij was puur een soort update om nog even de oorzaak van het probleem te laten zien.