wat voor trens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saar4

wat voor trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 20:38

Mijn paard heeft moeite haar kaken te ontspannen. Als ze haar kaken erg gespannen houdt, zuigt ze daarbij ook op haar tong. Die klemt ze als het waren aan de zijkant van haar mond vast. Dit is het ergst als ik zonder bijzet longeer en er dus niks van haar gevraagd wordt. Als ik erop zit is het minder maar ze blijft het moeilijk vinden haar kaak te ontspannen.

Ik gebruik een dubbelgebroken aurigan watertrens van K&K. Nu kreeg ik vandaag van iemand te horen dat dat misschien niet zo'n geschikt bit is omdat een dubbelgebroken bit door het tussenstukje meer op de tong inwerkt. Ze heeft al neiging om op haar tong te zuigen en dit bit zou dat misschien niet verergeren maar in ieder geval niet verminderen.

Bij de laatste tandenbeurt merkte de DA op dat ze een wat hangend rooster heeft. Kan dit ook meespelen? En ik had van de DA begrepen dat dit meer een tijdelijk iets is, klopt dat?

Wat voor trens zouden jullie adviseren voor dit paard? En waarom?

ladydarkness

Re: wat voor trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:56

blijf vooral eerst buigen op voltes, echt inbuigen naar links en rechts, zodat ze echt gaat ontspannen, en als dat na een tijd nog niet werkt kun je een gewoon bitje proberen, een watertrensje of je doet haar geen bit in om te kijken of het echtwel daar aan ligt, een zachte hackamore of gewoon de teugen aan de neusriem,

succes ermee

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 17:40

Ik rij alle paarden met een enkel gebroken bustrens op koperbasis. Hij ligt stabiel in de mond, is massief wa them wat scherper maakt maar niet gemeen, de koperbasis is goed voor de ontspanning in zn kaken en doordat het een bustrens is zal die geen wondjes krijgen aan de zijkant van zn mond.

Mn eigen paardje rij ik met een kopere watertrens, enkelgebroken. DIt omdat deze wat bewegelijker is dan een bustrens en zij daardoor beter loslaat.

Het is ff proberen, ga eens kijken op marktplaats of vraag bij mensen op stal of je eens een maand hun bitje mag lenen om het te proberen!

Succes

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 18:15

Ik hev vanochtend eens goed in de mond gekeken en ze heeft eigenlijk heel weinig ruimte in de mond. Haar gehemelte hangt erg laag waardoor ik een enkelgebroken trens niet zo geschikt vind. Ik ben bang dat dit te snel in het gehemelte prikt.